förgasarinställningar 440

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
rev 440 04a
20 22,5 25 på pilot jeten
300-350 på mainjeten
luftskruv
tomgångsskruv
läge på nålen (höja sänka)
temp kännslig
höjdkännslig

vad är grundinställningen? den kommer med 25 och 350 och nålen i mitten men då går den ju bara skit.
jag kör på mellan 400-1200möh vad ska jag ha för inställningar munstycken osv....
någon som är kunnig?
jag ska fråga ÅF jag vet, men kanske nån här vet??
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Hej.. du behöver inte fråga nån ÅF... för dem vet ju inte exakt hur din motor vill ha det...

Första tipset.... blås ut den ordentligt i lite motstånd.. bromsa... stäng av motorn.. KOLLA stiften.... gyllen bruna = Kalas bra... Vita= dårligt... svarta blöta= får för mycket av det goda.....

Antar att du menar med att den går skit = för mycket av det goda.... sänk då MJ med ett snäpp itaget.. kolla stiften efter varje ändring.... tänk på att ju kallar det är ute ju snålare går den = vitare stift.... så man får som beräkna nån slag max minus temp... så är det 20minus då är man ju kanske inte så sugen på att köra och då behöver du ju inte ha den bestyckningen heller så... sänk och testa! <och kolla stiften för det är dem som säger dig hur den mår!
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
stiften är oftast lite åt svarthållet men det är om den står på tomgång tynar man den å sen stänger av så är dom bruna. så det är på tomgång halvgas dom går för fet. så jag vet inte hur jag ska skruva. vad är MJ?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ibland blir stiften lite missvisande om man blandar i för mycket olja vilket gör att de blir svarta av just det, själv körde jag på 2.5% i min rev440 då såg de bättre ut. Jag skulle ha börjat med 320main, 22.5 eller 25pilot, luftskruven 1.5varv ut, och nålen i mitten.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
Ibland blir stiften lite missvisande om man blandar i för mycket olja vilket gör att de blir svarta av just det, själv körde jag på 2.5% i min rev440 då såg de bättre ut. Jag skulle ha börjat med 320main, 22.5 eller 25pilot, luftskruven 1.5varv ut, och nålen i mitten.
så lite olja jag kör på 3,3% för de står de på tanklocket. men de kanske är för mycke?? vilken årsmodd har du? kör du på hel lr delsyntet?
320 på main är rekomenderad vid +10
330 för 0
340 för -10
350 för -20

luftskruven är det den som sitter på undersidan anslutningen till luftburken på förgasaren? (liten och guldfärgad)

den andra skruven som sitter på sidan och som pekar neråt är det tomgången? (stor skalle och silverfärgad)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
så lite olja jag kör på 3,3% för de står de på tanklocket. men de kanske är för mycke?? vilken årsmodd har du? kör du på hel lr delsyntet?
320 på main är rekomenderad vid +10
330 för 0
340 för -10
350 för -20

luftskruven är det den som sitter på undersidan anslutningen till luftburken på förgasaren? (liten och guldfärgad)

den andra skruven som sitter på sidan och som pekar neråt är det tomgången? (stor skalle och silverfärgad)
Jag hade en 2004, och körde på delsyntet (Shell Advance) men jag tror inte att det spelar så stor roll. När jag hade bestyckat så motorn gick fint så var fortfarande stiften svarta, men när jag gick ner på oljan så fick jag den fina oboy-färgen. Tillverkaren vill ju vara på den säkra sidan därav onödigt höga siffror på både oljeblandning och förgasarbestyckning. Men sen skiljer det ju endel mellan motorer, speciellt då på 440-motorer eftersom en inställning på den ena motorn kanske inte behöver fungera lika bra på en på papperet likadan motor. Skruvarna du nämner är rätt.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
okej tackar!
jag börjar tro att det är luftfiltret som sätts igen utav snö. visst skrapar jag där med handen men jag tror inte de hjälper. 440 är ju ingen pudermaskin men de e klart man ger sig ut när 3nya decci ligger fint på åkrarna! :D
jag ska göra ett 4"hål i luftburken, dra en flexislang upp till mätarhuset och ploppa ut locket där en hastighetsmätare hade suttit om jag inte hade en 440 som bara är utrustan med REVräknare;)
med ett extra luftintag så hoppas jag att de ska funka :D
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
nu e slangen kirrad, och jag köpte en strumpa på motorhuset till vanliga luftfiltret så att snö inte ska fastna, motorn suger ur både slang och filter nu och går som fan! blir lite sur om den får stå på tomgången mer än 30sek. men det är ju helt okej för då vet jag att han går fet på lågfarten så om jag slpper gasen i 100blås så skär den inte :)

nu är jag bara fundersam till om han kan få förmycket luft iochmed mitt extra luftintag???

ska kolla stiften nästa repa. drog bara lilla svängen till macken igår å tankade fullt med 98 och hällde i castrol 2T racing helsyntetolja!!
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Om du är orolig att den får för mkt luft så prova hålla jämn gas ungefär 10sek, slå i dödarn och nita. Kolla sen stiften, gör detta på halv/hel gas gärna.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Skotarar skär oftast inte när du håller full gas utan det är när du släpper gasen på fulla varv = lite bensin på fulla varv = inge bra

Och det är inget problem med för mycket luft, problemet är att den får för lite bensin i fall man moddar så den får mer luft än orginal bestyckningen = mer bensin

Men nu verkar din få för mycket så då är det ju inget problem där heller så :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
nu är jag bara fundersam till om han kan få förmycket luft iochmed mitt extra luftintag???
Om du är orolig att den får för mkt luft så prova hålla jämn gas ungefär 10sek, slå i dödarn och nita. Kolla sen stiften, gör detta på halv/hel gas gärna.
Det är ju ingen fara så länge den extra luften kommer in före förgasaren, det är ju när luften kommer in efter förgasaren som det finns risk att den går för snålt eftersom det är där den rätta mängden luft/bränsle blandas .