440 fläktis misständer !

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej ! har ett problem med min skoter .. motorn är en kawasaki 440 ... har märkt att den misständer på varv, jag är inte så hemma på att skruva men kan grunderna iaf .. så jag undrar vad kan misständningarna bero på? jag har bra Gnista bytt stift och ny tändspole.. motorn 4taktar då den är kall sen när den blir varm så vill den inte gå riktigt 100 på varv.. stiftena blir svart inte gyllenbrun som alla snackar om.. kan det vara det som är problemet ? sen så har jag sett att det dammar ut Bensin där luftfiltret ska sitta på förgasaren ..blir blött om ni förstår hur jag menar ! sen så har jag fått för mej att den misständer mer i branta backar :S

Ajja hoppas nån förstår min förklaring å kan hjälpa mej ..

tack på förhand/Robin
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Låter mer som att det är förgasarinställningarna!

Har den gått bra innan? Hur såg stiftena ut då.

Om stiften är svarta så får den för mycket olja och för mkt bensin.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Låter mer som att det är förgasarinställningarna!

Har den gått bra innan? Hur såg stiftena ut då.

Om stiften är svarta så får den för mycket olja och för mkt bensin.
Okey... den har inte missat och hållt på innan iaf.. jaha det blir till att ställa om förgasaren elle hur ska jag gå till väga för att få till rätt soppa mängd då? stiftena är svart ...
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Okey... den har inte missat och hållt på innan iaf.. jaha det blir till att ställa om förgasaren elle hur ska jag gå till väga för att få till rätt soppa mängd då? stiftena är svart ...

Om skotern har gått bra tidigare och du inte har rört förgasarna sedan dess beror det nog inte så mycket på inställningarna utan skit i förgasarna.
Öppna, skruva lös de som behövs blås rent alla munstycken och sätt tillbaka & hoppas på att det var felet.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Om skotern har gått bra tidigare och du inte har rört förgasarna sedan dess beror det nog inte så mycket på inställningarna utan skit i förgasarna.
Öppna, skruva lös de som behövs blås rent alla munstycken och sätt tillbaka & hoppas på att det var felet.

Men asså om det är skit i förgasaren ska den väll få för lite soppa? och inte för mkt ? stiftena blir svart inte vit som dom tydligen ska bli vid för lite soppa...jag kanske har fel ?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Skit i förgasarna kan ha gjort så flottören har hängt sig = bensin mängden i förgasaren hålls inte som den ska vara & den flödar dvs får en hel del för mycket bensin.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Skit i förgasarna kan ha gjort så flottören har hängt sig = bensin mängden i förgasaren hålls inte som den ska vara & den flödar dvs får en hel del för mycket bensin.

Okey! får kolla upp det.. men ja menar det måste väll vara mkt skit om det ska vara så...
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
kan ju även vara igensatt luftfilter eller nåt. Då får den inte för mycket bränsle utan för lite luft, men det är ju ungefär samma sak.
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Kolla upp så att du kör med rätt mängd 2 Takts olja !

Mkt olja i bensin gör stiften svarta , även ifall det är bestyckat rätt.
Kolla upp förgasarna är första prioritet innan du kollar tändning också vidare.

När märker du av att den bluddar/misständer?
Är det i vilket före som helst?
Ner som upp förs backe?