Edge 600 -01 helslö.

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har en edge 600 -01. Ibland går den bra och varvar upp ordentligt och ibland så orkar den bara upp i uppskattningsvis 6000rpm och känns helslö.

Ibland kan man köra 10 min och den går sådär kasst men så helt plöttsligt börjar den gå kanon. Motorn har nyss renoverats. Var ska man börja felsöka? Har haft problem med att den har flödat över men då låg det ett skräp i nålventilen så problemet borde inte ligga där. Och den bluddrar ingenting.

Har bytt glidklackarna i sekundären för dom var slut.

En kabel som går mellan tändspolen och cdibox kontakten har släppt från kontakten(den svarta). Denna verkar vara en jord för om man jordar den så startar skotern så jag ha jordat i en jordkabel som går till styret.

Men jag misstänker att det är att den suger i sig bränsle på högre varv. Har provkört lite ikväll och det for nästan en kvarts tank på kanske max 15min körning.

Har någon nån ide vad som kan vara felet?

Stiften verkar vara lämpligt bruna när jag kollade efter att jag kört ikväll... Känns konstigt att det skulle vara ett växlingsfel också eftersom jag har haft upp sekundären och inget verkar kärva eller glappaspeciellt. Bussningen runt helixen är kanske 0,5mm glapp men det ska inte göra något. Har även sett att det kommer bensin in i luftburken. Varför gör det det?

Har renngjort avgasportarna och kollat membranen. Hade lös reedventilerna och kollade dom. Ett par läppar glepar upp kanske 0,5mm men så känsligt ska det väll inte vara?

Det blir ingen skillnad om jag inte har tps kontakten i förgasarna där för att jag har provat att glömma sätta dit den.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
låter som att avgasventilerna kan vara inblandade.

prova öppna upp å renrör.dutta på lite tvåtaktsolja också.

väldigt enkelt att kontrollera så du kan ju börja där
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har haft upp dom och kollat membranen + rengjort allt. Vad man undrar är ju om det är det att den växlar fel eller om det är motorn som tappar effekt pga något..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om den går bra ibland så eliminerar väll det att det är variatorn?

finns så mycket som kan gå sönder och ajg är inte den bästa på sånt här.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Har bytt en tempgivare för den var paj, Det är ju bara det att den misständer ingenting.

Om det vore något med tändningen så tycker man man skulle höra att motorn går knasigt...
Hur känsligt är det om motorn sitter fel. Har linjerat så den lutar drygt 1mm framåt. Har inte kollat sen. Skulle ju kunna vara så att det har ändrats eller att jag inte dragit fast motorn nog hårt.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jamen vänta nu... Vad gör skotern? du skriver att den går kasst vad menar du?

Testa följande...
Palla upp skotern, öppna huven och öppna variatorskyddet.
Starta den och kolla om den växlar....

Kolla även om den tar tjuvluft nånstans runt insugsgummin, baki variatorn runt cyllindrarna....

Glapp i nån kontakt eller nån kabel som inte är jordad ordentligt... spraya kontakter så du är säker på kontakt där i alla fall......

Det är svårt att hjälpa när du bara skriver att den går kasst och sen går den bra igen försök skriva lite mera utförligt...
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Känns som att den växlar för hårt. Har provat palla upp och kollat och det syns inget konstigt. Den varvar kanske max 6-6500rpm när man trycker fullt när den går dåligt. Har ingen fungerande varvräknare men jag har beställt en. Man hör inte att motorn går dåligt. Den går rent och misständer inget.

Det konstiga är att det blir blött med bensin i luftboxen.

Är ju konstigt att den helt plötsligt kan gå bra och växla ut som den ska. Tror tom att den övervarvar då för jag har drevat ner rätt så mycket.

Har haft upp och kollat nålventiler och munstycken säkert 5ggr och även kollat redventilerna och avgasportarna.

Vad jag tycker är konstigt är att jag en gång glömde sätta tillbaka tps kontakten i förgasarna men det märktes ingen skillnad på hur den gick.

Har bytt tempgivaren då den gamla visade fel värden.
Motorn är nyss renoverad med nya kolvar och fixad vevaxel pga att den var vriden.

Stiften har bra färg.

Har haft upp soppapumpen ock kollat membranet så den inte tjuvar bränsle genom vakumskalgen.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Nja det har jag inte. Men den blev tom när en förgasare flödade så det ska inte vara några problem. Har blandat ca 2% olja i bensinen pga kolvbytet men det kan väll inte påverka?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Fungerar avluftningen till tanken som den ska? För ifall det är tätt blir det vakuum i tanken och då går maskinen piss.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Nja det har jag inte. Men den blev tom när en förgasare flödade så det ska inte vara några problem. Har blandat ca 2% olja i bensinen pga kolvbytet men det kan väll inte påverka?
+ separat oljeblandning? Isåfall har du nog felet där, fast det konstiga är att man tycker de låter som de borde vara någon typ av förgasarinställning, men du skriver att stiften är gyllenbruna. Isåfall borde det väl endast vara variatorerna kvar som allternativ som kan spöka, för du har gått igenom de vanligaste felen som kan bli i motorn. När du gasar fullt och den går dåligt, menar du att det vore som om du gasade 2/3?
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Får ta ock kolla avluftningen i tanken. Men jag tror att den är ok för när man blåser i tanken så pyser det ut någonstans. Nogför att det inte är vakumdå men det borde ju fungera åt andra hållet åckså då...

Jo jag kör med 2% extra olja första tanken men det borde väll inte göra att den får så mycket mindre effekt?

Nja när den går dåligt så är det kanske som att ha halvgas när den går bra. Förstår inte vad som ska kunna vara för fel med variatorerna... Är ju om sekundären går aldelens för lätt på något vis som den ska börja växla för hårt....

Och primären kan ju inte helt plötsligt börja växla på hårdare tycker man om typ inte fjädern gått av och det har den inte.

Vad jag ska kolla nu är så motorn sitter rätt och vakumslangen från tanken... Vad mer kan vara värt att kolla upp?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Spände du sekundärfjädern rätt när du satt ihop den? Annars kan du pröva att spänna på den lite till, kan vara det som är felet
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Jag tror det. Den satt i näst lösaste hålet i helixen. Sen ska man väll bara spänna den den lilla biten som fattas så att den ska glida på klackarna? Alltså om jag vrider den 1\4-1\5dels varv och trycker ned den så ligger den på glidklackarna. Men det t ska väll inte göra flera 1000rpm?`

Tycker faktiskt att den går väldigt lätt att vrida på. Dåck så gick den likadant före jag hade upp den första gången.
Ska sekundären kunna glida lite ut och in när man dragit fast den? Hade ingen bult till den så jag har gjort en egen distanshylsa som gör att den kan glida ca en cm fram och tillbaka.

Spåret i axeln till kilen är lite nött så den glappar lite om man vrider på den. Hur spänd ska kedjan vara? Har skruvat in sträckningen vad jag kan för hand men den känns bli så sträckt. Blir inget glapp alls nästan om man vrider på bromsskivan.

Fjädern som sitter i sekundären är silver eller grå.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
En för slapp sekundärfjäder kan göra många rpm skillnad.. En kompis hade en skoter som gick bra ibland, dåligt ibland och då var det fjädern som var för dåligt spänd. Så det kan vara värt att prova
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Jo kan testa att ställa den på tyngsta. Fick ett tips att kolla så att inte nån motorkudde var av.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
På tyngsta var väl att ta i, pröva med 1 eller 2 snäpp hårdare till att börja med. Ju lösare fjäder du kan ha, desto bättre matar skotern iväg.

Om motorn nyss renoverats antar jag att den har varit urlyft från skotern? Då bör kuddarna vara hel om det var någon med vett som höll på..