gps-ström RMK

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
tjenare., ja har tänkt montera gps på rmk:n. Men vart ska ja hitta strömmen till den? och man måte väl likrikta.

Behöver lite hjälp
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad har du för GPS?
Många GPSer klarar av 10-32 volt för att kunna fungera i lastbilar/bussar.

Oftast så är det bara en likriktare + kondensator på 220uF som behövs. Kom bara ihåg att INTE koppla "-" efter likriktaren till chassit.
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
ja har en magellan modell vettefan men den har ju färgdisplay å är relativt ny..
men vart hittar ja grejerna du sa då? Och vart ska jag koppla minus när man inte får koppla i chasstiet.?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det står i instruktionsboken vilken spänning den klarar av..

Du kopplar minus till minuskabeln på likriktaren
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Likriktare kan du säkert hitta i nån gammal batteriladdare. Eller så gör du en egen av exempelvis 4 st dioder 1N4001 eller liknande.
Finns massvis med exempel på hur dioderna skall lödas ihop för att bli en likriktare.

Kondensator, elektrolytare borde du kunna hitta i nån gammal radio eller annan utrustning, se till att den är på minst 25 volt.

Spänningen från skotern, chassi + utgående från spolen kopplar du in på respektive växelströmsingång på likriktaren. Utgående får du + och - på.
Mellan dessa sätter du kondensatorn, polvänd den rätt.

Utgående - från likriktaren får du inte koppla till chassit, då kortsluter du hela härligheten. + och - drar du direkt med 2 kablar till GPSen, eller till ett cigguttag som du sedan kopplar GPSen till.

Du kan surfa in på Magellan och kolla vad det skall vara för spänning till GPSen, eller om du har en ciggadapter så kan du kolla med Magellan eller ÅF om den även fungerar till lastbil 24 v.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, låter som ett bra värde. Ingen ide att ha alltfär stor konding, är belastningen för liten så kommer en för stor konding att lagra den högre spikspänningen vilket i sin tur genererar högre basspänning. Fullvågslikriktare behöver ej stor konding.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Mikael_N: Vet du vad det är för belastning i en 276:a? Sitter på jobbet och labbar med oscilloskopet :). Tänkte försöka hitta en perfekt konding!
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Vad sitter det för voltregulator där nu? Är det en tvåpolig är ju spänningen redan "reglerad" till c:a 12V men det är växelspänning, d.v.s. den svänger runt chassinollan. Är det en fypolig är den troligen också redan likriktad, d.v.s. bara positiva spänningar jämfört med chassinollan. Att bara "slänga dit en konding från en radio" är inget jag skulle rekommendera, den ska ju fungera i allt från -25 till +20 grader och det ställer lite krav, kondensatorer är också mer eller mindre lämpliga för "rippel", d.v.s. snabba i och urladdningar. En mindre lämplig konding kommer gå sönder, vet inte hur en dyr GPS gillar det.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Att bara "slänga dit en konding från en radio" är inget jag skulle rekommendera, den ska ju fungera i allt från -25 till +20 grader och det ställer lite krav, kondensatorer är också mer eller mindre lämpliga för "rippel", d.v.s. snabba i och urladdningar. En mindre lämplig konding kommer gå sönder, vet inte hur en dyr GPS gillar det.
Kör man med en helvågslikriktare så kan man gott och väl bara "slänga dit en konding från en radio". Visst kan du också kast dit en keramisk konding osv, man bör också ha en resistor i serie med matningen så att kondingen verkligen tar bort ALL rippel. Alternativt att man är ännu mer seriös och använder en 78LS12-regulator.

Och det sitter dessutom en spänningsregulator i GPSen så tonar ner det hela ytterligare.

Man kan också kasta dit en jättekonding i form av ett blybatteri på ex. 8Ah, men det var inte aktuellt...
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Har labbat lite här idag. Kopplade in multimeter och oscilloskop. Använde en likriktare samt med en kondensator på 220uf/25V. (försök 1).
När jag kopplade in GPS:en så kom en stickproppsymbol upp på skärmen (external power sorce is in use). Tyckte det blev lite mkt rippel.

I försök 2 använde jag en 1000uf/40V konding. Mkt mindre rippel. En annan skillnad är att en annan symbol kom upp jämfört med förra försöket, nämligen ett batteri med blixt (the unit is charging).

Vilken symbol kommer upp på era GPS:er?

Som strömkälla använder jag en växelströmstrafo som är inkopplad i ett vanligt vägguttag så jag vet inte om frekvensen blir lika som i skotern..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Batteri med blixt om den laddar batteriet, är det fulladdat så kommer det bara upp ett batteri (om jag kommer ihåg rätt).

För att få bort lite ripper kan du koppla ett ganska lågohmigt motstånd i serie på + och sedan konding parallellt.
Seriemotstånd är en sniklösning då spänningen sjunker om belastningen ökar.

Skall du ha bort allt rippel så kör du en likriktare + spänningsregulator (74LS12)
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Om man ska montera ett batteri och ska ladda batteriet, vad behöver man då? Räcker det med en likriktare utan kondensator?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag tror att man bör ha någon form av strömbegränsare/laddningsrelä.

Små blybatterier tar ju stryk om man laddar dem för häftigt. Dessutom tror jag att spolen kan ta lite stryk om man kopplar ett batteri direkt på likriktare. Ett blybatteri har egentligen ganska liten inre resistans.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Matnyttig tråd den här!, jag har problem med min Thundercat då jag inte får ut mer än 7-8V AC och efter en Likriktare som jag köpt på Clas Ohlson så ger det bara 5VCD, det räcker ju ite på långa vägar att driva en elvattenpump...
Hur skall jag göra här nu?

Kan statorn vara trasig?
Men allt på skotern funkar utan anmärkning.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Matnyttig tråd den här!, jag har problem med min Thundercat då jag inte får ut mer än 7-8V AC och efter en Likriktare som jag köpt på Clas Ohlson så ger det bara 5VCD, det räcker ju ite på långa vägar att driva en elvattenpump...
Hur skall jag göra här nu?

Kan statorn vara trasig?
Men allt på skotern funkar utan anmärkning.
Hmm, om du har 7-8 volt AC så borde det bli kanske 10 volt DC.
Lite ringrostig är man då det gäller dessa beräkningar.

En snabb grej är nog att din stator inte mår så bra. Hur ser ditt lyse ut? Som ett värmeljus eller lyser det helt ok?
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Jag felsökte idag och mätte direkt på statorns utgående strömkabel och kopplade ifrån allt annat utom tändningen, se på fan jag fick 18-35V AC!, jag räknar ut voltregulatorn och den skall jag smälla iväg 100yards på gräsmattan då den vållat mig mycket huvudbry på sistone, men tur i oturen har jag ju beställt en ny förra veckan..

Det verkar som jag kan ta med skotern till fjällen nästa vecka..