Rotax 583 Tändningsproblem

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Efter ca 30 min beroende på väderlek så börjar den gå dåligt från halv till fullgas. Känns som den missar eller orkar inte tända riktigt, tappar ca 600 rpm
vid fullgas. Stiften är gyllenbrun och om man låter den kallna några timmar så går den som den ska.

Vad kan det vara cdi, laddspole, tändspole??

Mvh Tobbe :mad:
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
En tändspole kan få det fenomenet, hade det på en 503a en gång, tändspolen borde va det billigaste alternativet också. testa det.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Nu vet ju inte jag exakt hur det är på dom dära skotrarna. Men på yamaha så är det känsligt med avluftiningsslangen till tanken.. sitter den klämd eller för lågt så blir det ett vacum i tanken och då går dom inte bra! kan ju vara något liknande. Eftersom det kommer efter ett tag. Som det blir när skotern drar bensin men det kommer inte in nå mer luft i tanken.
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Nu vet ju inte jag exakt hur det är på dom dära skotrarna. Men på yamaha så är det känsligt med avluftiningsslangen till tanken.. sitter den klämd eller för lågt så blir det ett vacum i tanken och då går dom inte bra! kan ju vara något liknande. Eftersom det kommer efter ett tag. Som det blir när skotern drar bensin men det kommer inte in nå mer luft i tanken.
Tror inte att det är något med tankens avluftiningsslang för då skulle det höras ett pyss när man öppnar locket.
men tack än då.:)
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Tror inte att det är något med tankens avluftiningsslang för då skulle det höras ett pyss när man öppnar locket.
men tack än då.:)
TJenare. Är helt klart tändspolen. när spolen blir varm så utvidgas tråden mycket och är det en liten skada går skotern avsevärt sämre när den blir varm.