Komp efter varmnyp?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tjo, kom just inte efter att ha varit ute med en polare och undertiden vi var ute tvärdog motorn efter att ha pressat på led några hundra meter. Upptäckte då att kylarvätskan var väldigt väldigt låg vilket den inte var vid försäsongs fixen så troligtvis läcker det nånstans :(
Den startade iaf när den fått stå en stund så jag körde den till väg för bogsering men den hann nypa en gång till innan jag hann fram, denna gång körde jag långt och i utanförleden. Så risken är ju att något har tagit stryk så jag ska i första hand komptesta men hur mycket kan testet visa? Om kolven fått en spricka eller om kolvringen e körd kommer det garanterat synas på kompen eller måste jag riva motorn även om kompen är ok?

Den gick förövrigt på båda cylindrarna och stiften är gyllenbruna och torra så jag är rätt säker på att det är avsaknaden av kylning som ställde till det. Jävligt rolig kväll förövrigt, lyckades spräcka rutan för en ***** piss sak två minuter innan :mad:
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
har det tagit skada vilket jag starkt tror det gjort så syns det med ett komptest,brukar inte bli sprickor men däremot så smälter kolven mot utblåset där det blir megavarmt,försök att se om det har tagit skada genom tändstiftshålet/via utblåset på cylindern,lys med ficklampa genom utblåset med kolven i nedre vändläget då borde det synas,men rekomenderar att du river cyllorna i alla fall,kan ju/bör ha fastnat aluminium på cylväggarna mm.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
släpp ur kylarvätskan INNAN du lyfter toppen för att komma åt cylle skruvarna så de inte rinner ner grönt klegg på kolvarna och in under ;) sitter nog en kylarslang fram på motorn långt ner lr på sidan.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
släpp ur kylarvätskan INNAN du lyfter toppen för att komma åt cylle skruvarna så de inte rinner ner grönt klegg på kolvarna och in under ;) sitter nog en kylarslang fram på motorn långt ner lr på sidan.
Haha jo jag har kommit fram till att det känns känns smartast, fått intrycket att kolvar inte gillar vatten :p

Har kikat på Duells hemsida och de har både smidda och gjutna kolvar. Men jag e lite fundersam då det närmsta jag hittar på gjutna är till modellen Indy ProX 600 2003-2004, vart kommer indy Indy ifrån och är det "vanliga" ProX de menar? Sen vet jag inte om det sitter smidda eller gjutna orginal men funkar gjutna på 600? Fattar det som att gjutna funkar på lägre cc samt otrimmat medans smidda är bättre eller nästan tvunget på hög cc...
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Bamsegrill... det verkar som om smidda är det bästa valet i fall man vill ha driftsäkerhet... och gärna wiseco dom har ju gjort smidda i alla tider... Jag brukar säga att man får vad man betalar för
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Som jag har förstått det så håller inte wiseco och liknande smidda kolvar längre än gjutna i en standardmaskin. Men smidda tål mer påfrästning tex om skotern är trimmad. Ska viss vara noga att varmköra en skoter med smidda kolvar efterssom dom är mindre när dom är kalla.

Jag köpte kimpex kolvar för ca 800:- styck till min edge 600 och den går då än. Tror inte att kopiorna håller sämre än original. Om så var fallet så skulle det nog gå läsa om här och där på internet att dom pajat. Enda man kan läsa är att folk tror att dom är sämre.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som jag har förstått det så håller inte wiseco och liknande smidda kolvar längre än gjutna i en standardmaskin. Men smidda tål mer påfrästning tex om skotern är trimmad. Ska viss vara noga att varmköra en skoter med smidda kolvar efterssom dom är mindre när dom är kalla.

Jag köpte kimpex kolvar för ca 800:- styck till min edge 600 och den går då än. Tror inte att kopiorna håller sämre än original. Om så var fallet så skulle det nog gå läsa om här och där på internet att dom pajat. Enda man kan läsa är att folk tror att dom är sämre.
Tack, jo jag läste lite om Wiseco och det verkar vara väldigt delade åsikter. Kollade faktiskt på Kimpex tidigare idag och men blir rätt osäker på vad som matchar. Först vad innebär Indy? Har bara sett beteckningen på äldre skotrar men nästan alla kolvsatser heter "Indy Pro X 600 2002-2004" tex. Det här verkar ju sjysst så länge det passar till min motor:

http://www.moto-x.se/kolvsats-kimpex-p-11051.html
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Köpa kolvar på Ebay kan ju också vara ett alternativ, brukar gå att göra riktigt bra fynd där.
Köpte 3 st kompletta ORGINAL Artic kolvar för 1860:- med frakt från USA inkl. tull och moms.
1 orginalkolv kostar 1217:- i Sverige:bawling:
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
rengör loppen du har antagligen fått alu rester på cylinderväggarna,syra tvätt på nicasil o crome lopp .
snopro .kimpex är ok smidda är känsliga om man slarvar med varmkörningen.i annat fall är de kanon bra

lycka till :hello: