Kylarvätska försvinner AC ZRT 600 -97

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Jag har en Arctic cat ZRT 600 -97. Den dricker kylarvätska. Jag ska försöka beskriva problemet;

Jag kör skotern några mil och kollar att kylarvätska finns i behållaren. Inga problem. Jag stänger av skotern (vätska finns i behållaren) och låter den stå avstäng. Några timmar senare går jag och kollar kylarvätskan och ser att behållaren är helt tom. Detta händer varje gång jag är ute och kör. Så jag får fylla på behållaren varje gång.

Nu kommer det märkliga; om jag efter att den tömt sig själv på vätska fyller på behållaren på nytt, och låter den stå hela natten, så har inte en droppe läkt ut när jag kollar dagen efter. Altså borde det inte vara någon läcka. Eller? Den har inte visat några tecken på överhettning och kokar inte. Vad kan det vara som gör att vätskan försvinner EFTER det att motorn är varm?
Svara gärna så att till och med jag som är ganska okunnig på att mecka, förstår. Tack på förhand.:)

/Josef
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Detta var ett av (många) problem brorsan hade på sin powder special och i hans fall så läkte kylarvätskan in i motorn vilket inte är speciellt hälsosamt för motorn så hittar du inget läckage vid vattenpump eller några andra slangar så kolla upp så det inte läker in i motorn

Han hade förresten också läckage från en slang det var så litet att man inte såg det förän man bände ordentligt på slangen och där läkte det inte heller när skotern var avstängd, pga det inte var något tryck i slangen
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena...
Första frågan är hur många gånger har du fyllt på den? Tänkte om den nyss varit uttömd så kan det bli luftfickor och dyl. som gör att man får fylla på nån dutt efter första tredje körningen.

Andra frågan är har du sett nå glykol under skotern eller under motorn eller dyl.?

Tredje trista frågan/svaret.... ser du inga läckor eller du tror att det varit luftfickor då är det så att din skoter dricker glykol... köp en packningsatts och skruva isär och byt rubbet
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Mikrohål i någon av slangarna som utvidgas vid tryck och läcker ut vatten.

Skuller vatten gå i i cylindrarna så skulle det synas på avgaserna, jag lovar det går INTE att missa.
Som att köra på kall motor hela tiden.
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Hallo, tack för svaren...Jag ska kolla ikväll om jag hittar någon läcka, efter att jag kört en sväng.
Jag har hört att det finns någon sort vätska eller nått som man kan blanda ner i kylarvätskan, och som i sin tur täpper igen hål osv. Hur stor är chansen att problemet blir löst om man testar detta, om vi förutsätter att det är ett litet hål i en slang, eller en liten glipa vid någon skarv? Hur mycket kostar den saken man blandar i? och var får man tag på den? Hur effektiv är den? Hur länge håller den?
Dessa frågor skulle jag gärna ha svar på, och om det finns någon kunnig person som orkar så får ni gärna ta er tid att svar på dom.:)

Tack på förhand!
/Josef
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
använd inget sådant medel då det ger beläggningar överallt i kylsystemet, passar bättre slutkörda volvo 240 med ett år kvar innan den pressas till en kub.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
De större triplarna var ju belagde med lite vattenpumpsfel, varav ett fel väl är den tätning som sitter just bakom impellern? Den blir dålig, släpper förbi kylarvätska och det rinner ut genom "evakueringshålet".
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Vad är blandningen? Ska vara 50/50 annars kokar den bort.

Mvh/
Bola...........
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Vad är blandningen? Ska vara 50/50 annars kokar den bort.

Mvh/
Bola...........

Skotern ska aldrig koka!.... 50/50 blandningen är ju bara till för att den inte ska kunna frysa! Tror Bola inte tänkte till innan frågan här?
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Hur mycket kostar den saken man blandar i? och var får man tag på den? Hur effektiv är den? Hur länge håller den?
Dessa frågor skulle jag gärna ha svar på, och om det finns någon kunnig person som orkar så får ni gärna ta er tid att svar på dom.:)
Håller också med Kid1000 och Robban 650. Försök hitta felet!!

Skulle du mot förmodan inte hitta något läckage så finns det en produkt som heter Omega, står "Flytande korken" på burken. Kostar 300kr på Mekonomen.
Den ska vara riktigt bra då den används av "proffs"(om man nu kan kalla dom proffs som lagar läckage på detta sätt), är dock lite dyrt för 3dl (tror det är 3dl i den). har för mig att den räcker till ca 9 liters kylsystem!
Den ska tydligen inte lägga en massa beläggning överallt som tex billigare kylarcement!

Rätta mig om jag har fel!

Mvh T
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
har typ samma problem som josef_910306 fast kyl vattnet på min arctic cat så kommer det ur vevhus ventilationen är det nån packbox som har gått eller packning skulle vara kul och veta om det är nån fler som har haft det problemet tidigare och vad det beror på hade tänkt riva ner motorn och byta packningar :beer::beer:
 
R

Robin

De större triplarna var ju belagde med lite vattenpumpsfel, varav ett fel väl är den tätning som sitter just bakom impellern? Den blir dålig, släpper förbi kylarvätska och det rinner ut genom "evakueringshålet".
Vanligt problem på dessa motorer, har/hade (vet inte om det är fixat ännu då jag har övergett plastkatten) även samma problem på en skoter med likadan motor.
Klart värt att kolla upp.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Hade en Zrt 600 som hade detta poblem. Bytte tätningar bakom impellern och filade ner locket till vattenpumen då jag fick det tipset av en A-C mek som sa att det inte var hundra med anliggningen mot blocket. In med ny a packningar. Fyllde i glykol 50/50 och körde igång, hade djävulska bekymmer med att få ut luften ur systemet. Tll sist så gick det bra. Och Voila!! Inget mer läckage. Häll för fan inte i Omega eller liknande, det var det första jag provadeinnnan jag bytte packningar och efter det så ville det trycka ut vatten hela tiden pga för högt tryck. Jag fick hälla i syra för att tvätta ur systemet och sedan spola rent. Sedan funkade det. Luft i systemet kan vara själve fan.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Josef, har du hittat felet eller är du närmare lösningen?

Robban650, jag jobbar natt så jag kastar in inlägg här lite konstiga tider på dygnet ;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rätt fråga på rätt plats....

Jag har en Arctic cat ZRT 600 -97. Den dricker kylarvätska. Jag ska försöka beskriva problemet;

Jag kör skotern några mil och kollar att kylarvätska finns i behållaren. Inga problem. Jag stänger av skotern (vätska finns i behållaren) och låter den stå avstäng. Några timmar senare går jag och kollar kylarvätskan och ser att behållaren är helt tom. Detta händer varje gång jag är ute och kör. Så jag får fylla på behållaren varje gång.

Nu kommer det märkliga; om jag efter att den tömt sig själv på vätska fyller på behållaren på nytt, och låter den stå hela natten, så har inte en droppe läkt ut när jag kollar dagen efter. Altså borde det inte vara någon läcka. Eller? Den har inte visat några tecken på överhettning och kokar inte. Vad kan det vara som gör att vätskan försvinner EFTER det att motorn är varm?
Svara gärna så att till och med jag som är ganska okunnig på att mecka, förstår. Tack på förhand.:)

/Josef
Sånna hära frågor skall postas i respektive märkes Forum !



.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Hmmmm.... I rätt forum? OK, men börja då med att ta bort dina köpesannonser i ditt inlägg.Eller? Borde inte de återfinnas på ett annat ställe på denna hemsida? Kan givetvis ha fel, men städa framför egen dörr först.
 

ekke30

Medlem
8 jan 2008
46
0
1
Avesta
Jag hade samma fel på min ZRT 600, och jag slutade att fylla på expansionskärlet eftersom det bara var det som blev tomt under körning, alltså den tog inget vatten i motorn.... Kollade nivån i motorn innan varje körning och behövde aldrig fylla något... Det blev nåt baksug så vattnet rann ut i slangen som sitter vid locket på kärlet.