345 matta med 307 boggie

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Hejsan...
Är sugen på att byta boggie i indyn nu och funderar över i fall det går att tex ta en edge boggie 307 och bara flytta bak den så pass så man får spänning på matta????
Eller blir allt fel?

Tänkte att det skulle se rätt rått ut men det kanske inte går

Går ju i och för sig att köpa/göra förlängningar......
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Ja men det är ju det att det finns 1 miljon 307 till salu och 3st 345 för 325063kr så därför har tanken slagits...

Ingen som gjort denna ide som slagit mig.. går det eller blir alla vinklar fel... jag tycker när man tänker i huvvet att tex attackvinkeln borde ju bli rätt snäll och även kunna ha den rätt hög.. hänger ni med
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
blir nog inte så bra för geometrin men kanske det kan funka:hmmmm:

annars är det ju bara att förlänga boogien
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Förlänga och flytta bak är ju inte riktigt samma sak. Med största sannolikhet kommer det att bli knas med geometrin, stötdämpning, viktfördelning osv. Skall du göra det seriöst och inte heller speciellt dyrt är det bara att köpa en förlängningssats och förlänga boggieskenorna med 19cm.
Här har du ett exempel på en bra och billig förlängningssats, går att göra billigare själv ifall man har tillgång till verktyg. http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=16216&cat=1701

Lycka till!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tror att det skulle funka om du flyttade bak den några ynka cm, men 20 cm bakåt ??

Det skulle bli en väldigt underlig upplevelse på leden kan jag tänka mig.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
när jag satte på min RCG boggie från en lynx så mätte jag hur långt ifrån drivaxeln där boggien satt fast på själva lynx chassiet.. alltså. från drivaxeln till främreboggie fästet XXcm drivaxeln till bakre fästet XXcm osv osv.. sen mätte jag även hur den sitter i höjden. från band tunnelns topp till där boggein är fäst i chassiet.. alla mått blir likadana som på edgen.. sen får man väl kanske sjystera lite det som behövs.

ser bra ut på min skoter iaf. får se ifall det funkar. : )
Lycka till!

EDIT, missade att du skrev att du skulle ha en 307 boggie till en 345 matta... det kommer då inte och gå, kommer se sjuk ut också : p
bästa är och sätta dit den med rätta mått för en 307matta sen bygga/köpa förlängnins sats..
 
Last edited:

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Ja det är ju det att jag har en 345 matta som den är orginal med boggie.. men vill ju ha bättre fjädring :)..... Men har som nån påpekat också att det blir helt fel viktfördelning på boggien.... centrum på boggien blir förskjutet för mycket änva det ska vara.... Så jag fick köpa en nyare boggie från en Artic mountin cat 345 :) rätt fin boggie?
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
ja byggde om min boggi med bakre fästet fån en artic boggi å fick 8cent längre fjädringsväg så de blev riktigt nice:)
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jo skrotarn jag satt här i går kväll när jag rykt ut boggien för översyn och funderade hur man skulle få den att fjädra längre... men då hadde jag 2 sprickor i skenorna så nu blir det den där oavsett
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
de ju bara svetsa å förstärka... ja svetsa dit lite extra alu remsor där dom är som skörast för att vara på säkra sidan:)