förgasarproblem !

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej! jag har problem på min skotermotor! motorn är en Kawasaki 440 årsmodell -75 med en singel mikuni förgasare på...jag åker utan filter på förgasaren pga att jag inte har skaffat ett filter än!.. Men förgasaren trycker ur sej soppa där luftfiltret ska sitta gasar man med motorn igång å sätter handen en snabbis där filret ska sitta blir man dyngsur!!! det lixom dammar ut en JÄ**A massa soppa! skoter går annars bra ... går märkvärt mkt sämre när den blir varm bara ...jag har tagit isär förgasaren andeles för många gånger utan att hitta nått fel.. tänkte höra med er om ni har nått förslag på vad det kan vara för fel! inge roligt att åka 40hk som drar 4liter milen pga att 50% åker ut ur förgasaren...sen att den blir slö när den blir varm går bra på varv med på låga varm orkar den knappt gå framåt...

Ajja hoppas nån har nå förslag ! å snälla vet du inte alls så skriv inte i tråden heller...

Tack på Förhand/Robin
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Om du sätter handen för förgsaren så får den ju ingen luft och då är det klart man blir dyngsur.eller kommer det ut soppa där hela tiden? har du kollat stiften än?

Att den går sämmre när den är varm kan bero på att den går för fett, för en kall motor kräver ju mer bensin.eller att kolvrigarna är dåliga
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Om du sätter handen för förgsaren så får den ju ingen luft och då är det klart man blir dyngsur.eller kommer det ut soppa där hela tiden? har du kollat stiften än?

Att den går sämmre när den är varm kan bero på att den går för fett, för en kall motor kräver ju mer bensin.eller att kolvrigarna är dåliga

Klart som fan att så mkt vet jag iaf att om man sätter handen emot så blire som choke :p... handen sätter jag ca 1dm bakom förgasaren och då blir jag dyngsur!!! stiftena är inte gyllenbrun om det är dit du vill komma !

Jo att den går för fett det gör den juh... men vad som är fel det vet jag inte ! trotteln är på näst högsta hacket och luftskruven 1,5varv ute typ..

Sen vet inte jag vad man ska har för kompa men när jag mätte visade den 7,5bar på båda celyndrarna... är det för lite elle?
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
är stiften svarta? blöta? du kanske får byta lite munstycken i fuggen..kompet vet jag inte vad det ska ligga på i en sådan motor..

kollat soppa pumpen? kan vara så att den suger soppa rakt i i vevhuset.

har du haft motorn i nån annan maskin förrut? gick den bra då?
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
är stiften svarta? blöta? du kanske får byta lite munstycken i fuggen..kompet vet jag inte vad det ska ligga på i en sådan motor..

kollat soppa pumpen? kan vara så att den suger soppa rakt i i vevhuset.

har du haft motorn i nån annan maskin förrut? gick den bra då?
Kollat pumpen har jag inte gjort! motorn har aldrig funkat anorlunda...

Stiften är nog mer åt det svarta hållet! Fett får den gärna gå det struntar jag i... men att den trycker ur sej soppa som en idiot det vill jag ha bort först... sen kan jag bestycka om jag nu vill det :) Snackade med Farsan å han kollade på lite skotrar han har och på dom sitter det en T korsning på bränsle slangen .. en går till förgasaren å den andra till tanken igen måste ju vara typ en retur! sån har inte jag ! det kanske man måste eller? tänkte iaf prova ...
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Är soppapumpen bytt sen du bytte motor?

Förra motorn var en 670, de här en FC 440, de är en stor skillnad..
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Okej, va bra inte de felet då..

Har du ens kollat va du har för munstycken i förgasaren?
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Okej, va bra inte de felet då..

Har du ens kollat va du har för munstycken i förgasaren?
nej det har jag inte eftersom jag inte hittar nån betekning på förgasaren så jag har ingen aning om vad den ska ha original...det ända jag vet är att det är en Micuni förgasare..