Tra variatorer!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Skotern jag har är en mxz 670 -97 med orginal Tra variatorer.

Fråga 1:

Jag tog bort sekundären och rengjorde den med bromsrengöring. Glidklackarna var fina. Dock så hade helixen rostat fast men fick tillslut bort den med hjälp av rostlösare och lite gummiklubba. Eftersom helixen var fastrostad har det då någon neggativ inverkan på växlingsförmågan hos sekundärvariatorn?

Fråga 2:

Man kan ju spänna fjäderna i sekundären i olika lägen. Vad händer om man spänner den hårt respektive löst? I vilka lägen sitter fjädern orginal på just min skoter?

Fråga 3:

Har läst på flera ställen att en rotax rave 670 skall varva runt 7600-7800 för att där finns toppeffekten. Min varvar dock runt 8200 på full gas. Är det på de 3 bultarna med lägena 1-6 på framsidan på primären jag ändrar detta max varv? Kan tillägga att mina står i läge 3 just nu.

Fråga 4:

Jag hade tänkt att ta lös primärvariatorn och göra ren den. Eftersom jag inte har variatoravdragare så tänkte jag köra bult med gängtejps metoden. Vad jag har förstått så lossar man först bulten på primären och då får loss "locket" på variatorn där det finns glidklackar och fjädrar. När man sedan gängar i bulten med gängtejp efter man haft i olja i hålet så skall själva klumpen lossna. Sitter fortfarande variatorfjädern fast i klumpen så man inte får den rakt upp i ansiktet? Frågar eftersom jag inte vågar chansa då jag vet en kille det gick illa för.

Fråga5:

När man sedan skall sätta tillbaks primärvariatorn så har jag förstått att bulten skall dras med ett visst tryck med hjält av ett moment. Varför är det så viktigt? Kan man inte bra dra åt den hårt som man gör med alla andra bultar och sedan efterdra och känna efter lite då och då?

Fråga 6:

När man linjerar variatorerna så har jag läst på vissa ställen att man kan använda plattjärn. Vissa ställen så står det att järnet ska vara 8 mm på andra 10 mm och på något annat ställe står det 12 mm. Spelar det någon roll? Måtten lär ju bli olika med tanken på att järnet är olika brett.

När jag frågade om måtten hos skidoo återförsäljaren så sa han att det skulle vara 16,5mm mellan primär och sekundär variatorerna. Sedan måttet 37 mm mellan linjalen på främre delen av primärskivan och måttet 35 mm mellan järnet och bakdre delen av primärskivan. Tack vare att motorn vrider sig lite vid belastning.

Jag frågade skidoo återförsäljaren om det gick och använda plattjärn och hur brett det skulle vara. Han sa att det gick att använda plattjärn och att det borde vara 7-8 mm brett. Dock så blir ju måtten 37mm och 35mm olika beroende på hur brett järn jag använder mig av. För vad jag förstår så mäter man från baksida järn till baksidan på primärskivan. Som enligt bilden jag hittade på rinab.



Jag tackar så mycket till dessa personer som tar sig tid att hjälpa mig med någon av mina frågor! Mvh Matte
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Svar på fråga 3: sätt skruvarna på 1:an så blir det nog bra. Varvar den för lite sätter du dom på 2:an. Kom ihåg att skruva dom åt rätt håll! Tror att dom ska skruvas motsols om man har skruven frammåt mot dämparen
Fråka 4: fjädern sitte inte där, det är ingen fara.
 
Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Vad menar du med rätt håll? Får man inte vrida dom baklänges dvs från 3 tillbaks till 1 utan lär man skruva dom varvet runt från 3 till 4,5,6 tills man kommer till 1?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ang. Fråga 4.
Har inte skruvat lös variator på en Ski-doo tidigare men på Polaris sittar iaf "hela" variatorn i centrumbulten. Alltså när du lossat bulten och lyckats med att få av variatorn från axel (vilken metod du än vill göra) så har du hela variatorn i ett stycke, locket litter kvar och fjädern och vikter sitter kvar och är spänd osv.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Svar 1:
Så länge sekundären glider som den ska så är det inga probs.. Sitter den fast så ...

Svar 2:
För hårt = mycket backshift när du släpper på gasen och den övervarvar.

För löst = Dålig backshift och den växlar ut för fort = slö.

Backshift = När du har gasat på så öppnar sig sekundären, backshift är när den växlar ner .. hur fort egentligen.

Svar 3:
Jo varje läge höjer eller sänker varvet med ca 200 rpms

Svar 4:
Det har jag aldrig hört talas om....

Svar 5:
TRA variatorer ska dras STENHÅRT, med momentnyckel så vet du ju att du drar lagom...

Svar 6:
Har aldrig provat linjera mina variatorer så jag kan inte bidra med något där...
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Du kan ju ta lös själva "klumpen" med ytterskiva också. Då slipper du ta lös innerskivan som går in på axeln. Om du nu bara ska rengöra inne i klumpen.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Så kan man alltså ta bort "yttreklumpen" utan att behöva använda variatoravdragare eller gängtejp och oljemetoden? Är det nödvändigt att även rengöra inreskivan och axeln?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ja, jag har gjort det på min iaf. Fast jag vet inte om du har en tra 3? kanske bara är dom de funkar på?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
När du linjerar variarorerna borde det inte spela någon större roll hur tjock linjalen är, bara den är rak.
Det som har betydelse är vilken skillnad i mått du ska ha mellan linjalen och den inre skivan på primären dvs. hur "snett" du ska fixera motorn när du linjerar, detta för att när varven ökar och centrifugalkraften verkar ska variatorerna vara raka i förållande till varandra.
Har inte det måttet i huvet just nu men det kanske någon annan har, eller så verkar du ha en hjälpsam åf i närheten som kan det.
 
Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Får tack alla för hjälpen såhär långt!

Hoppas att fler kan angagera sig och hjälpa mig med någon fråga så jag hinner få ordning på skotern för det bär iväg till Vemdalen nu den 3:e januari!
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När du linjerar variarorerna borde det inte spela någon större roll hur tjock linjalen är, bara den är rak.
Det som har betydelse är vilken skillnad i mått du ska ha mellan linjalen och den inre skivan på primären dvs. hur "snett" du ska fixera motorn när du linjerar, detta för att när varven ökar och centrifugalkraften verkar ska variatorerna vara raka i förållande till varandra.
Har inte det måttet i huvet just nu men det kanske någon annan har, eller så verkar du ha en hjälpsam åf i närheten som kan det.
Idag har jag fått tag i ett spikrakt plattjärn som är 10 mm brett, tjockt eller hur man ska uttrycka sig.

Sprang givetvis ut och testade att sära på skivorna och la dit järnet. Jag blev då lite fundersam eftersom det var en glipa på cirka 2-4 mm mellan järnet och primärskivan.

Jag blev då lite fundersam eftersom jag läste nämligen någoting på forumet att järnet skulle snudda vid den inre primärskivan.

Enligt mig borde ju inte detta spela någon roll då man mäter måttet från baksida primärskiva till den bakre sidan av järnet (den sidan av järnet som är imot den yttre primärskivan) dvs ihöjd med den fasta yttre sekundärskivan.

Har jag rätt?
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När jag väl ska ställa motorn rak! Räcker det att lossa lite på muttrarna som motorkuddarna är fastbultad med? Känns som att det inte är så simpelt.

Om det är så så lär ju hålen där motorkuddarna sitter fast vara lite större än själva bulten från motorkudden så att det går att justera någon mm och sedan skruva fast motorkudden där variatorerna står rakt?

Hoppas på bra svar // Matte
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
När jag väl ska ställa motorn rak! Räcker det att lossa lite på muttrarna som motorkuddarna är fastbultad med? Känns som att det inte är så simpelt.

Om det är så så lär ju hålen där motorkuddarna sitter fast vara lite större än själva bulten från motorkudden så att det går att justera någon mm och sedan skruva fast motorkudden där variatorerna står rakt?

Hoppas på bra svar // Matte
Nja...du ska inte ställa motorn rak precis, den ska stå lite snett då centrifugalkraften gör att den vrider sig rak när du varvar.

Det du mätar är skillnaden i mått mellan (enl. din bild ovan) y och x (x är lite mal placerat på bilden borde sitta vid bak kanten på primären om y är framkant)
Har som sagt inte måttet för din skoter men kan vara nån eller ett par millimeter som ska skillja.

Nästa sak som är rätt viktig är att avståndet mellan sekundär och primär, Z på din bild också måste ställas in.

Alla mått har jag för mig ska finnas i dom flesta instruktionsböcker och kan skillja mellan olika modeller.

Sen vet jag inte om du har något motorstöd i bak kant (vä. sid bakom motorn) som också kan justeras, mest för att motorn ska kunna vrida sig lämpligt mycket men inte för mycket (därav stödet) men ska heller inte gå ända mot normalt heller.

Sen har du helt rätt i att man lossar motorfästena när man justerar, lite bök men det går.

Lycka till och kom ihåg att köra in en ny rem (kanske 20 mil) och att vara noga med linjeringen gör att remmarna tack vare TRA´n håller mycket länge.
 
Last edited: