Styrstål: skillnader, vad välja?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Styrstål, det verkar vara en djungel det. Kanske nån här kan förklara för en "Sled Dummy"? :hmmmm2:

- De verkar finnas i priser från 400 till över 1000 kr. Vad skiljer?
- Ju längre coromant desto bättre styrförmåga?
- Hur viktiga är styrstålen när man styr i snö?
- De verkar finnas i olika vinklar, vad styr vinkeln?

- Är slutsatsen att: ju dyrare och rejsigare styrstål man köper, desto bättre styregenskaper får man?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan iaf säga dyrare är faktiskt bättre. Köpte ett par billiga styrstål till gammal skotern för att det bara var halva säsongen kvar och jag inte visste om jag skulle ha skotern kvar. Coromanten var borta innan jag ens monterat dom, lite överdrivet, men så "bra" var dom. Ingen aning om vad det var för märke men billigar var dom iaf.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har nästan alltid kört med TotalTek's styrstål. Bra styregenskaper och ganska billiga!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag kör utan coromant än så länge fast jag får typ köpa nya varje vinter för jag passerar E4:an varje gång jag är ute och kör. I längden blir det kanske billigare att köpa coromant för 650 är "vanliga" för 240 kr. Fast tror inte coromanten håller 3 säsonger.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
"suck"
Har man en gång provat Jarlastål är man kär, och då aldrig otrogen:)
Längre coromant och tvärare coromantvinkel = bättre styrförmåga, men mer "orolig" vid ledkörning.
De är viktigast när du kör på hårt underlag, som ex. is, men du känner skillnad även vid snö... okej okej för att inte bilda en "storm":eek:, INTE i lössnö.
Jag vet inte om priset egentligen spelarroll, för jämför man dyra orginalstål med Jarla får man sig ett gapskratt:D
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag köper mina hos M-performance, han har bra pris, jämfört med andra.
:eek:
Bara han inte läser här på forumet, för då kanske han höjer priset...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag kör med styrstål från http://www.paceraiser.se/ D-08-4-4, 8" 8 tumm 60 grader, kostar bara 895:-. Körde över 250 mil med dem innan de vart slöa och jag slipade om dem, fortfarande inte någon hårdmetall som har lossnat efter ca 350 mil men nu börjar de vara slut. Kan klart rekomendera dem