Behöver tips och råd om gammal arctic

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Har redan skrivit ett par trådar om diverse små problem, men så är det väl när man köper gammalt, och dessutom inte har någon större erfarenhet.

Men man lär sig och hittills är det faktiskt bara roligt.

Nu är det så, att när jag köpte den så kuggade den över, och jag spände mattan en aning. men nu har den börjat "kugga" men inte på drivhjulen.

Det känns i alla fall som om den kuggar över, MEN det låter skarpare, eller vassare, i ljudet än när den kuggade över drivhjulen.

Jag har spännt upp de främre balataremmarna i tron att det kunde hjälpa, men inte det. Visst är fjädringen i mjukaste laget och nya fjädrar och större fjäderspännare är på väg hem, men som sagt, jag tvivlar på att det är drivhjulen som kuggar, jag tror mer att transmissionen är slut, den är ju trots allt 17 år gammal. men vill gärna veta vad ni andra tror.

SKotern är en AC eltigre EXT 530. årsmodell 91. mountaincat med back.

Så kom gärna med råd, tips och allt vad ni tror.

//Dennis
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag tycker att det låter som om den kuggar på kedjan. Det bör du nog ta och kolla upp. Kan kosta slantar annars. :afraid: Ett hett tips är att ta och byta olja i kedjehuset när du ändå är på g.. :)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Du har helt rätt i att den kuggar över på kedjan, kedjespännaren hade nästan lossnat helt, ska ta itu med det inatt. sen ska nog beställas nya drev och kedja och spännare.

Jäkla tur inte kedjan gått av, då hade det inte varit kul längre.

I övrigt så går den ju bra. =D

tack för tipset.

god fortsättning och ett jäkla gott nytt år!