ställa in fjädring

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
om man har dämpare som är justerbara både i kompretion och retur. hur gör man då för att få fram en bra setup?

vad händer när man skruvar vars helt enkelt? hur beter sig maskinen när man sätter mjukare retur i främre boggiedämparen och hårdare komp i bakre dämparen tex.

har läst någon lathund för inställning av fjädring på motorcross nånstans en gång i tiden. finns det något liknande för skoter? eller orkar någon förklara? fjädring är ju ett mörker. man kan känna om det är rätt eller fel men det är svårt att komma på vad som behöver ändras.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
om man har dämpare som är justerbara både i kompretion och retur. hur gör man då för att få fram en bra setup?

vad händer när man skruvar vars helt enkelt? hur beter sig maskinen när man sätter mjukare retur i främre boggiedämparen och hårdare komp i bakre dämparen tex.

har läst någon lathund för inställning av fjädring på motorcross nånstans en gång i tiden. finns det något liknande för skoter? eller orkar någon förklara? fjädring är ju ett mörker. man kan känna om det är rätt eller fel men det är svårt att komma på vad som behöver ändras.
Oj oj... det här kan man nästan skriva hur mycket som helst om.
Kort så kan man iaf. säga att mjukare retur = dämparen fjädrar ut fortare eller kickar/sparkar bakut. Bra att ha om det tex. liknar tvättbräda eller om dämparen har en tendens att bara vilja packa ihop mer och mer ju fler gropar man passerar.

Hårdare komp. = dämparen blir trögare att trycka ihop eller bottnar inte lika fort. Bra att öka om dämparen har en tendens att bottna vid hårda landningar ex.
Sen kan man i bland oxå justera lågfart/högfart på dämparen, kanske vanligare att åtgärda när man chimsar om dämparen, där lågfart menas med små kolvhastigheter (långsamma) och högfart alltså då snabba kolvrörelser. Högfartsregistret är ju det som dämparen vanligt vis jobbar vid men lågfarten ska ju passeras för att komma dit så det har också betydelse.

Hur kombinationen du har som exempel sen funkar i verkligheten är en annan sak, beroende på om boggien är kopplad, okopplad, geometri mm.

Det finns en utmärkt tråd på ett annat fint skoter forum där tråd skaparen och några till förklarar rikigt bra och lättfattat, så det rekomenderas.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag har läst dom trådarna, bra info. men nosar bara på "effekter av justeringar"

man kan ju alltid ta sig själv som exempel. har en crossfire 7 och är i överlag rätt nöjd med fjädringen på den. men ett problem med den är att den vill kasta i sidled i vissa lägen. jag var lite inne på att det skulle kunna åtgärdas med lite hårdare retur i bakre dämparen men är inte alls säker om det är så. och jag har inte den blekaste vad den främre dämparen egentligen gör.

den främre dämparen är dessutom utbytt till i år mot en ny orginal och jag är lite lur om att den kan ha med beteendet att göra då jag inte har upplevt det förut. inte lika mycket iaf. men har som sagt ingan aning om varför eller hur jag ska bli av med problemet.

nu sitter det ju inga clickers på den men iallafall. går ju att ändra iaf om man vet hur man vill ha den.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
jag har läst dom trådarna, bra info. men nosar bara på "effekter av justeringar"

man kan ju alltid ta sig själv som exempel. har en crossfire 7 och är i överlag rätt nöjd med fjädringen på den. men ett problem med den är att den vill kasta i sidled i vissa lägen. jag var lite inne på att det skulle kunna åtgärdas med lite hårdare retur i bakre dämparen men är inte alls säker om det är så. och jag har inte den blekaste vad den främre dämparen egentligen gör.

den främre dämparen är dessutom utbytt till i år mot en ny orginal och jag är lite lur om att den kan ha med beteendet att göra då jag inte har upplevt det förut. inte lika mycket iaf. men har som sagt ingan aning om varför eller hur jag ska bli av med problemet.

nu sitter det ju inga clickers på den men iallafall. går ju att ändra iaf om man vet hur man vill ha den.



Det är ju det jag menar, det är helt omöjligt att tala om för någon annan hur dämparna ska ställas in då det är rätt personligt man måste prova sig fram.

Främre dämparen ska ta upp stötar i underlaget.....:laugh: sorry kunde inte låta bli.

Nåja det beror i alla fall på om boggien är kopplad eller inte, i en okopplad tar den första smällen, om man kan säga så, när man åker över en puckel ex. eller om man säger att fram och bak ändan ( på boggien) kan röra sig (fjädra) individuellt. I en kopplad däremot påverkas även den bakre stötdämparen genom den främre i samma exempel. Sen kan man koppla olika mycket också.

Hur en f7´a är konstruerad vet jag inte då jag bara rör en artic om jag har handskar :D

Tror däremot att du ska kolla lite vilket skid tryck du har, vilket kan ha påverkats av att du satt in en fräch främre boggie dämpare och ev kan ha släppt balata remmen nåt snäpp också när dämparen blev monterad.
Börja med att ställa in fjäderförspänningen runt om, mäta höjden obelastad först dvs låt dämparna fjädra ut helt och mät sen hur mycket den sjunker ihop när den är belastad (du sitter på) tips på mått finns i instruktionsboken.
Detta värde ska sen vara konstant, rör inte fjäderförspänningen sen om du inte plötsligt lägger på dig 20kg eller har nån bakpå.
Skid trycket ställer du sen med balata remmen i boggien och karaktären på fjädringen justeras på dämparna eller via chimsning.

Att ändra tex. skidtryck med fjäderförspänning kommer att förstöra din grund setup och kommer inte att hjälpa till vid inställningen av dämparna.
Bottnar dämparna har du bara två val, antingen släppa på gasen eller ställa om/chimsa om dämparna.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Det är ju det jag menar, det är helt omöjligt att tala om för någon annan hur dämparna ska ställas in då det är rätt personligt man måste prova sig fram..
så långt är jag med. var mer inne på att få tips om "symtom och åtgärd".
hittade cross-sidan jag nämde åvan. http://home.swipnet.se/~w-62636/ klockrent upplägg men olika symtom och tips på hur man bli av med dom hade hoppats på att nått liknande finns för skoter.

Främre dämparen ska ta upp stötar i underlaget.....:laugh: sorry kunde inte låta bli.
den bjuder jag på.:beer:

Nåja det beror i alla fall på om boggien är kopplad eller inte, i en okopplad tar den första smällen, om man kan säga så, när man åker över en puckel ex. eller om man säger att fram och bak ändan ( på boggien) kan röra sig (fjädra) individuellt. I en kopplad däremot påverkas även den bakre stötdämparen genom den främre i samma exempel. Sen kan man koppla olika mycket också.

Hur en f7´a är konstruerad vet jag inte då jag bara rör en artic om jag har handskar :D

Tror däremot att du ska kolla lite vilket skid tryck du har, vilket kan ha påverkats av att du satt in en fräch främre boggie dämpare och ev kan ha släppt balata remmen nåt snäpp också när dämparen blev monterad.
boggin är helt okopplad då jag har tagit bort kopplingsblocken. skidtrycket är obefintligt då jag vill ha det så. för det är ju i första hand i lössnö cf hör hemma.
men den där idiotsäkra "sikta å skjut arctickänslan" är borta, eller iaf försämrad. man får liksom sitta och passa den mer nu än man har gjort förut. på nått vis måste det ha med fjädringen i boggin att göra. nämda sidostudds är det jobbiga.

har varit med om det på en tidigare skoter. (zr 600 -00) och då bytte jag bara olja i dämparna. men nu har jag som sagt en ny framdämpare och oljan i den bakre vart bytt ifjol vår och har kanske 30 mil sen dess.

nu kanske det vart mer mina problem än rent allment......
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
så långt är jag med. var mer inne på att få tips om "symtom och åtgärd".
hittade cross-sidan jag nämde åvan. http://home.swipnet.se/~w-62636/ klockrent upplägg men olika symtom och tips på hur man bli av med dom hade hoppats på att nått liknande finns för skoter.

Den som gör en sån sida för skoter skulle nog få många besök, helt enormt vilken upplägg sidan har, lathunden längs upp är ju säkert det du efterlyser(och jag) och vilket jobb som lagts ned.
Kan bara instämma i önskan om en motsvarande sida för skoter.

Edit: har tillgång till webbhotell och domän namn om nån skulle vara intresserad av att göra nåt liknande för skoter dvs. jag kan tillhandahålla plats gratis för den som vill.