Primärvariator + schims?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Har bytt min variator och mätte in 0.1mm, superbra. När jag monterade alltihopa så hugger den tag i remmen i alla fall så jag monterar dit 2st 1mm brickor till, funkar bra när den först står på tomgång å sen när jag gasar till så hugger den tag i remmen igen å släpper inte.

Varför blir det så? När jag har variatorn lös så stämmer avståndet mellan rem å skiva, men när allt är monterat så drar variatorn med remmen ändå, precis som att skivan inte går tillbaka till det läge den hade när variatorn var lös :(

Nån som har tips? Bara montera isär å sätta ett till 1mm schims?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
låter sanneligen underligt det dära, men eftersom att den vill driva framåt när du står stilla så ligger kanske remmen för högt på sekundär variatorn så remmen blir för spänd.. testa schimsa lite till tycker jag.. :)

vad är det för skoter, o vad för variator har du bytt till?

edit: låter också som att primären inte skulle vilja gå tillbaka riktigt till noll läget/startläget så den ligger o driver på remmen.. den kanske tjärvar.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är en 700sp 99 å nya variatorn är från en 03as RMK som rullat 10mil. Det kändes inte som den kärvade när ja hade den lös. Blir det nån skillnad när man monterar fjädern å locket? Jag ska testa att schimsa en bricka till fåse va som händer.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Fått till schimsningen hyffsat nu som det verkar. Tyvärr har det uppstått ett annat problem, den står bara å bluddrar innan den drar iväg, grymt jobbigt när man kört fast eller liknande, ger man fullt när skotern står still så tar det flera sekunder innan den sticker iväg. När man väl har lite fart uppe så sticker den direkt. Kan detta ha nått att göra med sekundären? Ska prova skruva lite på luftskruven å se om de blir bättre.