Summit 600 -99, svår att köra iväg när kall!

F

Fredrikkoraudi

Tjena! Ny skotersesong är på G här och önskar alla lycka till och kör inte under 100 :D

Tänkte bara fråga, har ni någon ide vad de kan vara för variatorstrul på skotern (om nu de ens är det) men jag vill inte minnas den gjort såhär

Har en Summit 600 -99 som sagt, och den har stått ute hela sommarn (FY MIG MEN FULLT I GARAGET) under ett kapell! Förra gången när jag skulle starta igång den så startar den som vanligt osv och går rent etc, inga motorproblem eller missljud.

Jag låter den stå på tomgång tills den är varm osv. De är när jag ska köra iväg, det är som ett slags problem då, att den som inte orkar fören man har juckat och skakat och gasat lite mera för att den ska orka iväg, samt att den rycker som fasen kan jag lova, luktar dock inte rem och inge remslitage på primären. Underlaget är inte stenhårt, kanske 2 cm pudersnö. Dom gånger jag startat den så har kanske varit 2 veckors mellanrum mellan varje "ivägkörning"

Tror ni det har något problem med sekundärvariatorn som inte rör sig rätt, jag låter mig minnas att sekundären är hårt spänd då jag lämnade in den för renovering förra gången, typ 5B om det låter bekant? Eller är det helt normalt? Den växlar ju och går rätt när den är varm, inga problem då alls, utan bara dedär ibörjan jag är orolig över så de inte är nå fel där! Skotern är nerdrevad 3 kugg och helt ny rem som gått 3 mil

Chansar bara, hjälp till är ni snälla :D

MVH

Fredrik
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
inte boggien som frysit ihop då? 2t kan rycka lite när man ska iväg=) så det är nog helt normalt
 
F

Fredrikkoraudi

Nej inget sånt att den fryst, hehe, utan de gårbara tungt att få iväg, som att sekundären växlar lite fel!
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hur är den när du har kört en bit då?
Samma sak med min skidoo, tror inte att det är nå fel.

Kör hårt:rock:
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Hade samma problem på min RMK. Under kapell hela sommaren.
Vatten i kedjehuset som frusit till is var det fö min del.
 
F

Fredrikkoraudi

Den har gått 1200 mil och motorn renoverad vid 1000 mil så det har inget med motorn att göra, motormässigt

Den går kanon sen när den blivit varm så de kanske bara är så med växlningen!

Har bytt så de är ej problem med olja :)
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Pröva varmköra maskinens drivlina med bakdelen upphissad dvs, låt mattan driva i luften en sväng. Lättare att undersöka missljud o liknande om du får öppna huven och se hur variatorerna uppför sig under växling...
(och naturligtvis, se till så du hissat upp den ordentligt) ;)

Hade samma sak på en indy sport för länge sen och det var en kärvande primär om jag inte minns fel!