transmissionskedjan för lång?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej igen! ny tråd, nya frågor. =D

Till att börja med hoppas jag att ni alla fick en fin nyårsafton.

Sen till min undran.

Det gäller min AC ext 530 mc från 91.

I en tidigare tråd så kom jag fram till att min skoter kuggade över i transmissionen, nu har jag spänt och provkört, jag skruvade först in spännbulten vad jag kunde för hand, men då låste sig hela transmissionen.
Så jag lossade på den tills transmissionen inte var låst, och ut en provsväng.

Först lät det som om kedjan skrapade mot något vid motorbroms, så jag slackade och körde om vartannat tills skrapljudet försvann, men då smäller det tills, som ett enstaka överkugg vid kraftigt gaspådrag, gärna vid gupp, där mattan tvärtappar fästet och sen återfår det.

Så nu har jag tagit loss transmissionskåpan, dreven ser hela och fina ut, kedjan likaså, men den har otrolig mycket slack, den slackar hur hårt jag än spänner den, tills kedjan tar i en mindre kugg mitt i transmissionen och låser sig. och det är även där emot som det skrapar vid motorbroms.

Är kedjan för lång? eller är kedjesträckaren felmonterad? Det är kedjesträckare med metallhjul, och allt ser fint och fräscht ut. någon som vet hur det ska se ut eller kanske tom har bild? eller kan berätta hur jag löser problemet?

//Dennis
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
det kan ju iof vara möjligt att ett lager gått, nåt specielllt lager du tänker på? jag har inte plockat isär transmissionen utan bara lossat kåpan, då jag inte hållit på tidigare vill jag inte riva för mycket på en gång.

men jag har rekat och kännt och inget verkar glappa som om ett lager skulle gått, fast vad vet jag? jag har haft fel förut haha!
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
det siiter ju ett övre drev och ett nedre drev. Innanför varje drev sitter ju ett lager sedan sitter det ju även ett lager på samma axel som nedre drevet sitter på "fast på andra sidan skotern".. Jag tror dock ej på att ett lager gått då skulle den inte allls reagera som den gör nu, det låter lite mysko, har det funkat bra förut eller har problemet dykit upp nu?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det är svårt att säga, jag köpte den för ett par månader sen och har kört 20-30 mil med den, och först kuggade mattan över så jag tog det lugnt, men den spände jag lite och kuggningen försvann, då kunde jag dra på mer och märkte då att den kuggade på transmissionen vid full gas och bra fäste, då såg jag att spännbulte var lös, så jag skruvade in den, men när jag skruvar för långt så låser kedjan mot ett litet drev som sitter alldeles under det övre drevet, (kan det vara till oljepumpen för separatsmörjningen?) och även då så slackar kedjan lite, sen vet jag inte om sträckaren sitter helt rätt eller om kedjan helt enkelt är för lång, eller kanske är den omdrevad? så att kedjan blivit för lång?
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
knäpp en bild och lägg upp.. eller adda msn så kan du skicka där kasnke, lättare att se om man har bild på det :D (jakobiljegard@hotmail.com)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Är det rätt kedjelängd så den inte är bytt eller omdrevad så är kedjan helt enkelt slut å måste bytas det är ett av backdreven som den går emot va?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo det är helt rätt, det är såklart ett av backdreven som kedjan låser sig emot. jag försöker lägga upp några bilder, så ser ni.

Och nu när jag kände på spännaren, och skulle lossa den för att kolla upp den närmare, så gick såklart bulden den sitter fast med av, så nu fick jag börja riva bromsskivan och sekundärvariatorn, så jag får loss bulten och kan ersätta den....... men det var nog lika så bra, för den var klen, gick av jättelätt.













här är bilderna, och ett par där man ser vad som är kvar av bulten...

Blir nog till att beställa ny kedja och spännarsats.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Här har du en bild från http://www.brownsleisureworld.com/ på hur det ser ut.

Med den beskrivning som du lämnar, så låter det som att problemet sitter i kedjehuset. Har du räknat kuggarna på dreven och kedjan ?

drevet #43 (orginal 39 kuggar) och det övre drevet (inte med på denna bild har orginal 20 kuggar har jag för mig).
Med en 20/39 utväxling så tror jag att kedjan #2 bör ha 70 kuggar, om dessa ska harmonisera tillsammans.
Är den neddrevat, så kan det ibland ändå gå att använda orginallängden på kedjan när den är ny, men med slitage på kedjan så tenderar den att bli längre.

Hur långt har skotern gått totalt, har den gått över 600-800 mil och kedjan aldrig är bytt, så börjar kedjan ändå gå på övertid. och när man köper skotern begad, så vet man ju många gånger inte säkert vad som är bytt och inte bytt på skotern. Så jag skulle byta kedjan i så fall.

Edit: Ser att du lagt upp bilder, just innan jag la in mitt tips.
 
Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
jo, det blir ny kedja och kedjesträckare, måste bara först lossa bromsskivan så jag kommer åt att ta bort gamla fästbulten till sträckningen, då den gick av. och skotern har gått nästan 1300mil, ser helt oskruvad ut i övrigt, och går hur fint som helst i motorn. det var två tidigare ägare, båda familjer som kört sansat.

antagligen är transmissionen helt orörd, så det kan nog vara dags för ny kedja, jag ska kolla upp dreven också. Jag hittade inga metallspån eller andra tecken på slitage, så det känns tryggt, lagren verkar också riktigt fina. Skotern går riktigt riktigt bra för sin ålder.

måste man byta ut dreven också när man byter kedja? eller räcker det med kedjan?



Edit: Bulten som är av kan jag inte hitta i någon av sprängskissarna, inget artikelnr eller någonting alls. någon som vet hur man tar loss den? om den är ditgängad eller bara att knacka ur? och hur får man tag på en ny utan artikelnr?

Är det bara att knacka ur den eller är den gängad i godset?
 
Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
angående drevningen så är övre drevet på 19kugg, det nedre på 39kugg och kedjan på 70 länkar, är det så att den är ned-drevad så kanske jag ska köpa en 68 länkars kedja? nån här som med säkerhet vet hur original drevning på -91'ans eltigre ext 530 MC ska vara?

och stort tack hittills för era svar.


//Dennis
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dreven på bilderna verkar ju vara fräscha, jag själv skulle då inte byta dom.

Sträckbulten som gått av är väl #48.
Art. No. är i så fall 8002-217.
Den är gängad in i kedjehuset. Den borde nog gå att gänga för hand inåt från insidan så att säga, sedan du tagit bort sträckarn och kedjan.

När du sedan handlar så är det väl äkrast att du tar med dig resterna av den gamla bulten, samt kedjan till handlarn du tänkt köpa delarna hos, så kan du ju se direkt om det är rätt eller fel delar du köper.

Edit: Om du uppger att drevningen på skotern är 19/39 och att du är osäker på om det ska vara en 70 länkars kedja, så har nog Arctic-handlarn en rekomendationstabell som talar om vilken kedja som passar bäst för denna kombination
 
Last edited:

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
man satte i 19 39 för att det går inte att få in 20 39 med backväxel på en ny kedja(tills du kört en stund o sträckt ut kedjan)...innan arctic kom på att ha försträckta kedjor som bara finns hos arctic cat...i ditt läge nu skulle jag köpt ett 20 k drev ...om du sätter en ny kedja nu så e den lika lång inom 200 mil o samma problem.
sedan har det på din maskin tidigare suttit en automatisk sträckare(enl sprängskiss ovan)..det är den klossen som sitter under spännar skruven...att du nu har manuell spänning e bara bra då den automatiska gick sönder då kedjan blev för lång o spännarn gick för bi klossen me kuggar på.
sätta bara i en nu orginal spännar skruv så kommer det att funka..bromskive demontage behövs ikke då den där hack klossen kan sitta kvar.
bar te att besöka handlarn närmsta dagarna(han vet också nr på spänn bulten)..det nr finns på äldre års av kattorna om han inte har ngn aning,lycka till
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Bulten som är av är inte själva justeringsbulten för spänningen, utan själva bulten som spännaren pendlar på, och den bulten finns med på sprängskissen för transmission utan back, har jag nu klurat mig fram till.
Och på den sprängskissen är det bult nr 19, och jag har hittat artnr, 0623-117.

jag vet inte hur stor skillnad en kugg i drevning gör, men jag gillar att den känns rapp och pigg för sin ålder, så jag vill nog behålla 19kuggsdrevet, men sen är jag lite fundersam om en 68 länkars kedja blir för kort, två länkar blir ju ganska stor skillnad, fast å andra sidan så är det ett otroligt slack på denna kedja.

Ingen som har drevningstabeller att dela med sig av här på forumet?

jag kanske ska försöka prata med någon av de lokala handlarna så kanske de har någon 68 länkars kedja jag kan få provmontera innan jag köper...


Stort tack till er allihopa!
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
68 går inte om kedjan inte e totalt slut men då spear du ju rysk roulette med transmissionen då kedjan kan gå av när som helst....19-20 gör knappt ngn skillnad...det kan du justera med variatorerna..men du väljer ju själv...
ok mm då vet jag....jag tror att du bara behöver ta väck broms oket o skjuta skivan mot variator hållet så ska du kunna komma åt att få ur den gamla o i den nya som du sedan drar in med hjälp av mutter i brickor tils den sitter på plats:)
drevnings tabeller finnes hos arctic handlarens verkstads handböcker..han kanske e snäll o kopierar den åt dej..annars ta kontakt med KGK suzuki östresund
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
ja då vet jag, bult och kedja är lossplockat, så ett 20-kuggs drev och försträckt kedja? då ska jag in å kolla upp vad de ska ha för de prylarna.

tack för hjälpen och ha en bra kväll


//Dennis
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
eller bara ett 20 kuggs drev om din kedja inte e ngt fel på men det ser ju onekligen ut som den e sjukt lång...hoppas karln på reservdelar vet om den där kedjan....tror den satt på tex super jag -91...minns inte men den kan ha hetat 0646-374 ...jag kan svamla på numret ev..samma samma ha en bra kväll du med