handdator

Visa fullständig version : "Luktfri" olja?

ErikBerg
2008-10-23, 10:15
Okej då, luktfri 2t-olja finns väl inte.

Men, jag vill be om tips på en 2t-olja som luktar så lite som möjligt. Och som givetvis gör sitt jobb ändå.

Tack!

(1. Ja, jag har sökt trådar men ej hittat. 2. Nej, jag tycker inte att 2t-lukt är kul/härligt/luktar gott.)

Ehnebom
2008-10-23, 12:56
Ipone jordgubbsolja är jag rätt så nöjd med

camata
2008-10-23, 16:22
Triboron verkar ju jävligt grymt!
HÄHÄ =)

Ipone anser jag vara lite, lite överskattat, men det fungerar helt klart! Luktar ju inte riktigt så där jävligt som en billig 2T-olja.

Statoils skoterolja har jag tidigare kört på (såg att den blev någon sorts testvinnare nu i vintras??) och den var väl inte heller av värsta luktslag.

Ett bra tips:
Kolla vad du har för blandningsförhållande på oljan. En fet oljeblandning orsakar mycket lukt. Vet inte vad man skulle våga sig på, men jag har kört 2.5% de senaste 3-4 säsongerna utan problem orsakat av oljan.
Toppfyll oljebehållaren, kör ett par tankar och håll reda på hur mkt soppa du spiller i, sen spiller du i olja och ser hur mkt som har gått. Sen drar du förbrukad oljemängd genom förbrukad bränslemängd, så får du fram vad du har för blandningsförhållande.

Max_K
2008-10-23, 16:32
Triboron verkar ju jävligt grymt!
HÄHÄ =)

Ipone anser jag vara lite, lite överskattat, men det fungerar helt klart! Luktar ju inte riktigt så där jävligt som en billig 2T-olja.

Statoils skoterolja har jag tidigare kört på (såg att den blev någon sorts testvinnare nu i vintras??) och den var väl inte heller av värsta luktslag.

Ett bra tips:
Kolla vad du har för blandningsförhållande på oljan. En fet oljeblandning orsakar mycket lukt. Vet inte vad man skulle våga sig på, men jag har kört 2.5% de senaste 3-4 säsongerna utan problem orsakat av oljan.
Toppfyll oljebehållaren, kör ett par tankar och håll reda på hur mkt soppa du spiller i, sen spiller du i olja och ser hur mkt som har gått. Sen drar du förbrukad oljemängd genom förbrukad bränslemängd, så får du fram vad du har för blandningsförhållande.

Har du fått ditt prov av Triboron?

Själv tycker jag Statoils 2t olja luktar dåligt :(

Joint__
2008-10-23, 16:34
fast triboron oljan är dyr, 250 kr för en liter

camata
2008-10-23, 17:08
fast triboron oljan är dyr, 250 kr för en liter

Det vet du för att?

Tro inte att man kör 2.5-3% med bor-smörja.
I vanlig-olja-index är "Triboron" nästan billigare än billigaste vanliga oljan, då man (enligt Triboron-mannen) kan köra med 15 ggr mindre smörjmedel (hans 0.2% bor-smörja mot 3% vanlig olja)

Tegelby_
2008-10-23, 21:42
jag kör på BRPs xp-s olja, 179:- för 4 liter. Tycker inte att den luktar nå illa.

björne76
2008-10-24, 18:39
Pröva Aspen 2t olja,luktar inte mytje.
Kostar kanske några kronor mer än statoil men d e den värd.

P-engström
2008-10-24, 18:46
bäste öljen är ju baugi 2takts olja som man köper i 25liters dunk billig som fan:D men ja vet inte riktigt om den luktar så jävligt. men de ska väl lukta skoter av en då man vart ute å kört skoter?;)

Joint__
2008-10-24, 18:49
Det vet du för att?

Tro inte att man kör 2.5-3% med bor-smörja.
I vanlig-olja-index är "Triboron" nästan billigare än billigaste vanliga oljan, då man (enligt Triboron-mannen) kan köra med 15 ggr mindre smörjmedel (hans 0.2% bor-smörja mot 3% vanlig olja)

Jag mailade till triboron och frågade var man kunde köpa deras olja :

Hejsan!

Du undrar var man kan få tag i Triboron's 2-takts vätska!
Av:
Friboron produktion AB.
Master kostar 199:-+moms
249:- inkl räcker till 50 liter soppa.
se bifogade info

ENordstrom
2008-10-24, 19:01
Tegelby_: Kör du på xp-s helsyntetolja?

Xp-s oljan kostar drygt 600 spänn för 4 liter, iaf här i skellefteå hos ÅF. Har svårt att tänka mig att det är så stor prisskillnad :confused:

camata
2008-10-24, 20:41

Hejsan!

Av:
Friboron produktion AB.
se bifogade info

Heter 2T-oljan "Master"?
1 liter "Triboron" på 50 liter är fortfarande 2%...

liggsår
2008-10-24, 21:25
ingen som fått sina triboron prov? eller vet av nån som testat,om dom nu har släppt sina mirakel produkter borde det ha varit lite skriverier om de:stupid:

Stins1!
2008-10-24, 22:09
jag har inte fått mitt prov

Nordda
2008-10-24, 22:27

Hejsan!

Av:
Friboron produktion AB.
se bifogade info

Måste ju finnas några återförsäljare som säljer den där oljan. Lite konstigt om man måste köpa den direkt av dom. Vad har dom för hemsida?

Återfallet
2008-10-24, 23:24
http://www.triboron.se/index.html Almost to good to be true... :laugh: jag funderar på att köra med klotz...:hello:

.Strand.
2008-10-24, 23:53
Jag tycker inte Polaris VES II olja luktar så illa, tycker nästan den luktar gott. Själv kör jag på nån Castrol olja som inte luktar speciellt mycket och farsan kör på VES oljan. Och de gånger man hamnat efter han eller startat skotern samtidigt så brukar jag tänka att den luktar "godare" än min.

TLK
2008-10-25, 08:08
Tegelby_: Kör du på xp-s helsyntetolja?

Xp-s oljan kostar drygt 600 spänn för 4 liter, iaf här i skellefteå hos ÅF. Har svårt att tänka mig att det är så stor prisskillnad :confused:

Det är mineraloljan som kostar 179:- á 4 liter

Joint__
2008-10-25, 15:19
Fick ett mail nyss från triboron , där skriver dom :

Hej,
Du undrade var man kunnd köpa våran tvåtakts vätska, och
den kan köpas på Raceway Repair AB, Wollmaryxkullsgatan 52 i Stockholm söder.
Tel. 08-840175
Öppettider: 10-17, lunch mellan 13-14

Det kommer att komma ut en lista på hemsidan snart med platser i
Sverige där man kan hitta sortimentet.

Oljan kostar 250 kr för 0,5 L. 1%.

Flaskan motsvarar 1 L vanlig 2-takt 2%
Med vänlig hälsning

Tommy Lindblom

ErikBerg
2008-10-26, 09:43
en skoter ska lukta och ryka ;)

De som sitter i pulkan håller inte med. Och inte jag heller.

Stins1!
2008-10-29, 12:35
Maila till Thundercat-1140 och fråga hur de går med proverna som han skulle skicka.

Det här fick jag till svar:

"Det kommer inom 1 vecka el 2 då jag väntar leverans från triboron med nya ettiketter o så."

Så nästa vecka eller veckan efter borde man få provet.

ErikBerg
2008-10-31, 10:56
Smaken - eller kanske lukten - är som baken! :D

Skämt åsido, tips om oljor mottages tacksamt.

HenkeEdge
2008-10-31, 20:35
Jag tycker inte Polaris VES II olja luktar så illa, tycker nästan den luktar gott. Själv kör jag på nån Castrol olja som inte luktar speciellt mycket och farsan kör på VES oljan. Och de gånger man hamnat efter han eller startat skotern samtidigt så brukar jag tänka att den luktar "godare" än min.

VES-oljan kör jag på med, inte för att jag tror den är så mycket bättre för VES-portarna än någon annan helsyntetolja men den luktar ganska angenämt =) ..och kläderna luktar inte lika mycket när man har dom hängande inne.

Nackdelen är att den kan vara lite dyr men det där beror nog lite på hur dollarn står, Som dyrast har den legat på strax över femhundringen men förra säsongen sist jag köpte så kostade den strax över 300 spänn tror jag det var (för en gallon 3.75l)

bytoken
2008-10-31, 21:07
Tycker att polaris ves olja stinker, kör jag mycket så mår jag dåligt på kvällen, aldrig mer ves olja. Kör på Valvoline durablend olja, funkar bra, min polaris åf har "godkännt" den oljan, dom sålde den själv tidigare.

Engström
2008-10-31, 21:38
det är inte oljan som luktar mest!

-det är alla oförbrända kolväten i vanlig bensin.
prova alkylatbensin ihop med vilken olja som helst och det luktar nästan ingenting.
kostar ca: 1:50 mer/L men d e de värt om man slipper cancer och stinkande kläder

Vidgren
2008-10-31, 22:43
Besvärligare att tanka alkylat bensin dock ... Jag har aldrig sett en mack som saluför alkylat och köra med 5 liters dunkar känns lite overkill.

Montera avgasrörsförlängare måste vara det bästa alternativet.

Stins1!
2008-10-31, 22:45
Eller så om man inte gillar avgaslukten så låter man kläderna hänga ute nån timma när man kommit hem å få vädra ur.

Engström
2008-10-31, 23:27
Besvärligare att tanka alkylat bensin dock ... Jag har aldrig sett en mack som saluför alkylat och köra med 5 liters dunkar känns lite overkill.

Montera avgasrörsförlängare måste vara det bästa alternativet.
nä,på dunk blir det svindyrt. -men i östersund finns det på pump hos okq8

REVare
2008-11-02, 20:02
En luktfri olja! Det närmaste jag kommit hittills är Bluemarbleoil. Inte helt utan lukt men inte långt ifrån.

426H
2008-11-02, 20:14
Har kört med ipones jordgubbsolja i 2.5 år. Tycker den funkar bra fast jordgubbslukten kände man mest i början. Man har väl vant sig.

Boron
2008-11-05, 23:48
Någon frågade om triboron har något som smörjer och är blandbart med etanol?
Svar ja!
finns 2st alternativ!
Om det ska smörja en 2-taktare
eller alt2 bränslet i en 4-taktare
Gillar inte att privata mail läggs ut med tel!

Buktarn
2008-11-06, 06:54
Jag kör på OKQ8 olja. Den är helt okej, jag tycker då 2 takt luktar bara gott :D

ErikBerg
2008-11-06, 09:12
det är inte oljan som luktar mest!

-det är alla oförbrända kolväten i vanlig bensin.
prova alkylatbensin ihop med vilken olja som helst och det luktar nästan ingenting.
kostar ca: 1:50 mer/L men d e de värt om man slipper cancer och stinkande kläder

Håller med! Alkylatbensin är kung i skoter. Kan köpas på pump i bland annat Vindeln, Västerbotten (OKQ8). Kostade sist några kronor mer per liter, klart värt det anser jag.

El_Hefe
2008-12-09, 11:19
Desiree Fransson körde hela förra säsongen på Triboron, då med 0.4% inblandning. Har precis skruvat isär motorn & kan bara konstatera att det ser MYCKET bra ut.
Hon kommer f.ö att finnas på Arctic Cat Cup tillsammans med Triboron för att presentera deras produkter....

Där kommer även en viss mängd gratisprover att delas ut!

www.dessanfransson.com

Nordda
2008-12-09, 16:57
Desiree Fransson körde hela förra säsongen på Triboron, då med 0.4% inblandning. Har precis skruvat isär motorn & kan bara konstatera att det ser MYCKET bra ut.
Hon kommer f.ö att finnas på Arctic Cat Cup tillsammans med Triboron för att presentera deras produkter....

Där kommer även en viss mängd gratisprover att delas ut!

www.dessanfransson.com (http://www.dessanfransson.com)

Man ska väl köra med 1% blandning?

Jag och en kompis har köpt var sin flaska nu och fler skulle nog haka på om det inte vore så dyrt jämfört med vanlig 2-t olja.

El_Hefe
2008-12-09, 18:01
Man ska väl köra med 1% blandning?

Jag och en kompis har köpt var sin flaska nu och fler skulle nog haka på om det inte vore så dyrt jämfört med vanlig 2-t olja.

Yes! Visst är det så. Men det är mest en "säkerhetsåtgärd", för en stor del av alla skoterförare kör ganska lugnt dvs med lite gaspådrag= mindre bränsle/smörjning.
Körde även förra sommaren på Triboron i min YZ 250 & då på 0,2%!!
och JA! det är sant och JA! den går fortfarande som en klocka.

Kan garantera att du inte kommer att bli missnöjd när du provat!
Kommer att fortsätta köra på 0,4% även i vinter.

Nordda
2008-12-09, 18:11
Yes! Visst är det så. Men det är mest en "säkerhetsåtgärd", för en stor del av alla skoterförare kör ganska lugnt dvs med lite gaspådrag= mindre bränsle/smörjning.
Körde även förra sommaren på Triboron i min YZ 250 & då på 0,2%!!
och JA! det är sant och JA! den går fortfarande som en klocka.

Kan garantera att du inte kommer att bli missnöjd när du provat!
Kommer att fortsätta köra på 0,4% även i vinter.

hmmm...om man kör på 0.5% blandning så kommer man ju spara på att köpa det där jämfört med "vanlig" 2-t olja.

Men det låter för bra för att vara sant.

El_Hefe
2008-12-09, 19:51
hmmm...om man kör på 0.5% blandning så kommer man ju spara på att köpa det där jämfört med "vanlig" 2-t olja.

Beror ju helt på vilken olja du kör på(pris) & vilken inblandning. Kan också säga att sotavlagringar i utblås/grenrör/pipa är minimal. Kolvtoppen har bara fått ytterst tunn/jämn sotavlagring den med.
Stiften har inte slagit igen en enda gång heller....

Mina erfarenheter av detta är enbart positiva, men jag har full förståelse för alla som är tveksamma......som sagt, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det........men inte nu, det funkar fanimej. :rock: Annars skulle inte Dessans maskin gå än idag, på samma kolvar som hon kört på hela säsongen.
Var f.ö upp & körde på race school ihelgen & den gick som en klocka!

camata
2008-12-09, 20:05

Jag tror på detta.
Har själv tre liter hemma för vinterns bruk.

Betalade 1480:- för 20 liter APV-olja förra säsongen, alltså 74:-/liter.
Den kördes med 2.5%.

Triboron kommer jag köra inledande på 1% för att sedan gå ned på 0.5%.
Vid 0.5% har jag alltså 1/5 oljeförbrukning.
0.5 liter Triboron 2T Master kostar 249:-, ett literpris på 498:-.

En liter Triboron tar mig fem gånger så långt som på APV-olja.
Alltså 498 / 5 (99,60:-) för motsvarande mängd Triboron.

Ett "literpris" som är 25:- högre kan jag ta, utslaget på 40 liter.

camata
2008-12-09, 20:09
Beror ju helt på vilken olja du kör på(pris) & vilken inblandning. Kan också säga att sotavlagringar i utblås/grenrör/pipa är minimal. Kolvtoppen har bara fått ytterst tunn/jämn sotavlagring den med.
Stiften har inte slagit igen en enda gång heller....

Mina erfarenheter av detta är enbart positiva, men jag har full förståelse för alla som är tveksamma......som sagt, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det........men inte nu, det funkar fanimej. :rock: Annars skulle inte Dessans maskin gå än idag, på samma kolvar som hon kört på hela säsongen.
Var f.ö upp & körde på race school ihelgen & den gick som en klocka!

Antar att du är hennes mekaniker, tillika sambo/pojkvän?

El_Hefe
2008-12-09, 20:45
Antar att du är hennes mekaniker, tillika sambo/pojkvän?

Jepp! :bootyshake:

öhlman
2008-12-10, 16:11
Körde med apv till att börja med ifjol gick sen över till Motuls ester baserade "snowpower" 2t..

Den tyckte jag luktade riktigt lite jämfört med apv oljan..

ErikBerg
2008-12-10, 17:39
Åsså spårade den här tråden ur...jag blir ganska less på "skoter ska lukta"-tramset! :evil:
Jag tycker att skoteravgaser luktar ILLA, och det tycker även de allra flesta som inte åker skoter. Och de är i majoritet! Och i Sverige bestämmer majoriteten vad som är tillåtet och inte! (T ex nöjeskörning med skoter.)

Nordda
2008-12-10, 17:47
Åsså spårade den här tråden ur...jag blir ganska less på "skoter ska lukta"-tramset! :evil:
Jag tycker att skoteravgaser luktar ILLA, och det tycker även de allra flesta som inte åker skoter. Och de är i majoritet! Och i Sverige bestämmer majoriteten vad som är tillåtet och inte! (T ex nöjeskörning med skoter.)

Man får alltid för man får alltid hänga kläderna på ett avskilt ställe. Sen sitter man fast någonstans med skotern så blir man ju nästan groggy på lukten och skotern ryker och luktar illa nästan på en gång då man sitter fast. Senast igår blev jag med om det. Har träningsvärk idag sen jag satt fast. Man blev inte på bättre humör då av att det var en rökridå runt skotern och det luktade s*tan men det kanske hör till gamskotran, vad vet jag.

Nordda
2008-12-10, 18:02
Alla inlägg som är något i stil med "2-takt luktar ju gott, varför köpa olja som lindrar?" har och kommer raderas!

2stroke
2008-12-10, 21:08
Alltså folk hänger upp sig något otroligt på det hära med vilken olja man kör på hit och dit...
Visst finns det skillnader, MEN det är inte där den stora skillnaden ligger....
Ställ in förgasarna och oljeinblandningen rätt sen så luktar det inte !!
Så enkelt är det faktiskt.

Detta är något som jag sett & märkt många gånger på olika sorters 2-taktare.

.

ErikBerg
2008-12-11, 06:58
Alltså folk hänger upp sig något otroligt på det hära med vilken olja man kör på hit och dit...
Visst finns det skillnader, MEN det är inte där den stora skillnaden ligger....
Ställ in förgasarna och oljeinblandningen rätt sen så luktar det inte !!
Så enkelt är det faktiskt.

Detta är något som jag sett & märkt många gånger på olika sorters 2-taktare.

.

Tack 2Stroke, ett bra exempel på en konstruktiv kommentar! :beer:

El_Hefe
2008-12-12, 21:04
Här är några bilder på Cylinder/topp. Det är Desiree Franssons maskin som har gått på 0,4% Triboron......Man kan inte annat än dra på smilbanden.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25114201.html

www.dessanfransson.com

lerling
2008-12-12, 21:12
skönt att man har en yamma så man slippe det där bekymmret :P

REDKEN
2008-12-12, 21:38
Vad händer med överdosering av Triboron? Vart finns det att köpa? Skall det slås i skoterns olje dunk el blandas i bensinen? Är nyfiken, så frågorna är många...:hmmmm:

El_Hefe
2008-12-12, 21:51
Vad händer med överdosering av Triboron? Vart finns det att köpa? Skall det slås i skoterns olje dunk el blandas i bensinen? Är nyfiken, så frågorna är många...:hmmmm:

Har ingen aning om vad som händer om man skulle överdosera. Ska börja lanseras hos skoter/mc-butiker lite varstans nu. Kommer att finnas på Arctic Cat Cup för att svara på frågor å sånt.....

REDKEN
2008-12-12, 21:55
Oki.. tack för svar!:beer:

Max_K
2008-12-13, 00:59
Om jag ska köra med triboron så måste jag alltså koppla bort oljepumpen och blanda direkt i tanken? Lät ju faktist lockande!

camata
2008-12-13, 01:33
Om jag ska köra med triboron så måste jag alltså koppla bort oljepumpen och blanda direkt i tanken? Lät ju faktist lockande!

För 100% kontrollerad premix så är det def. att rekommendera, med Master.
Mega använder man ju som vanlig olja.

Max_K
2008-12-13, 18:01
För 100% kontrollerad premix så är det def. att rekommendera, med Master.
Mega använder man ju som vanlig olja.

Okej! Fan hade velat testa det här! Men jag vill köra separat, är det möjligt då?

camata
2008-12-13, 18:09
Okej! Fan hade velat testa det här! Men jag vill köra separat, är det möjligt då?

Jag är lite dåligt beseglad i oljepumpar, men när det börjar komman ned till så lite som 1% så är det ju så lite som behöver gå fel i oljeledningarna för att det ska haverera.
Alltså inget jag vill rekommendera.

Om du ändå trilskas med separatsmörjning så får du kalibrera pumpen för varje körd tank, tills du når önskat blandningsförhållande.
Eller så kör du Triboron 2T Mega med vanlig inblandning...

Enduro 500 kör du?
Har inte den, likt Rotax 800, separat smörjning av vevlager också?
Undra hur fan de ter sig med låg smörjning från pump..?
Om de behöver de 2-3% du nu har, så ser jag som enda alternativ att plugga oljeslangarna till vevhusen och blanda Master som premix men ändå ha kvar den separata pumpen för smörjning av vevlagren.

El_Hefe
2008-12-13, 18:21

Visst är det möjligt...
Det finns ju den som man kör "Premix" alltså förblandad, sen finns det en som är "utspädd" som är anpassat att användas i separat oljetank! :D

Max_K
2008-12-13, 21:47
Jag är lite dåligt beseglad i oljepumpar, men när det börjar komman ned till så lite som 1% så är det ju så lite som behöver gå fel i oljeledningarna för att det ska haverera.
Alltså inget jag vill rekommendera.

Om du ändå trilskas med separatsmörjning så får du kalibrera pumpen för varje körd tank, tills du når önskat blandningsförhållande.
Eller så kör du Triboron 2T Mega med vanlig inblandning...

Enduro 500 kör du?
Har inte den, likt Rotax 800, separat smörjning av vevlager också?
Undra hur fan de ter sig med låg smörjning från pump..?
Om de behöver de 2-3% du nu har, så ser jag som enda alternativ att plugga oljeslangarna till vevhusen och blanda Master som premix men ändå ha kvar den separata pumpen för smörjning av vevlagren.

Yes det är separat..

Visst är det möjligt...
Det finns ju den som man kör "Premix" alltså förblandad, sen finns det en som är "utspädd" som är anpassat att användas i separat oljetank! :D

Jaha, så det finns en som är anpassad till det också. Vars finns den? Pris? Och den skulle alltså funka till min?

El_Hefe
2008-12-13, 21:59
Den som är anpassad för sepearat smörjning ska som sagt vara utspädd(vet ej med vad) så att en normal oljepump som leverarar ca 2-4% ger motsvarande ca 1% Triboron.
Så då ska det bara vara att fylla i detta i oljetanken ist för vanlig 2-taktsolja
(finns ju 2 sorter, en separat(MegaPerformance) och en för Premix(masterPerformance)....om jag inte minns fel)

camata
2008-12-14, 00:40
Den som är anpassad för sepearat smörjning ska som sagt vara utspädd(vet ej med vad) så att en normal oljepump som leverarar ca 2-4% ger motsvarande ca 1% Triboron.
Så då ska det bara vara att fylla i detta i oljetanken ist för vanlig 2-taktsolja
(finns ju 2 sorter, en separat(MegaPerformance) och en för Premix(masterPerformance)....om jag inte minns fel)

Korrekt, Master för premix och Mega för separatsmörjning.

http://rapidshare.com/files/173135487/Master_Etikett.pdf.html
http://rapidshare.com/files/173135306/mega_Etikett.pdf.html

Master 249:-
Mega 199:-

Max_K
2008-12-14, 12:57
Korrekt, Master för premix och Mega för separatsmörjning.

http://rapidshare.com/files/173135487/Master_Etikett.pdf.html
http://rapidshare.com/files/173135306/mega_Etikett.pdf.html

Master 249:-
Mega 199:-

Fyfan vad fint, kanske man beställer hem lite Mega och testar! Såg att du var lite tveksam i början, men det verkade ju funka för dig.

Vad är Mega utblandad med? Och om 1liter kostar 199:- så var det ju inte så billigt nå mer eftersom det kommer gå lika mycket om man kör separat :s

camata
2008-12-14, 17:43
Fyfan vad fint, kanske man beställer hem lite Mega och testar! Såg att du var lite tveksam i början, men det verkade ju funka för dig.

Vad är Mega utblandad med? Och om 1liter kostar 199:- så var det ju inte så billigt nå mer eftersom det kommer gå lika mycket om man kör separat :s

Jag var tveksam till trovärdigheten på thundercat-1140 eller vad han hette, då han förde en väldans märklig kampanj för produkten - men när jag tog reda på att det var samma "shit" som jag sökt tidigare så är saken solklar.
Men, jag har ännu inte hunnit prova skiten själv då jag väntar på några väsentliga delar till min maskin.

Nordda
2008-12-18, 13:16
Ni som tänkt köra med Triboron på Etanol, gör det inte. Jag hällde E85 (E75) i en flaska och fyllde på med Triboron och skakade som en dåre. Efter några minuter så låg Triboron i botten som en kolasås.

Vad jag hört så skulle det vara blandbart med Etanol :confused:

camata
2008-12-18, 17:34
Ni som tänkt köra med Triboron på Etanol, gör det inte. Jag hällde E85 (E75) i en flaska och fyllde på med Triboron och skakade som en dåre. Efter några minuter så låg Triboron i botten som en kolasås.

Vad jag hört så skulle det vara blandbart med Etanol :confused:

I det fall man kör separatsmörjning ska detta ha föga skillnad?
Helt oprovokativt; vart har du hört det?

2stroke
2008-12-18, 21:09
Ni som tänkt köra med Triboron på Etanol, gör det inte.
Jag hällde E85 (E75) i en flaska och fyllde på med Triboron och skakade som en dåre.
Efter några minuter så låg Triboron i botten som en kolasås.

I det fall man kör separatsmörjning ska detta ha föga skillnad

camata

Jag håller absolut inte med om detta !!!!!

Givetvis bör man ha en 2-T olja som blandar sig med det bränsle man använder.

Läs även denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=7251

.

El_Hefe
2008-12-18, 21:22
camata

.

.

Förklaring....? :hmmmm2:

Biosteel
2008-12-18, 21:32
när är arctic cat cup så man får ta del av lanseringen av triboron ? :)

El_Hefe
2008-12-18, 21:37
10-11 Januari
http://www.arcticcatcup.se/

Biosteel
2008-12-18, 21:39
fan vad göttans så får vi se om det ligger sanning i triboron.. pratade med en kille förut som berättat att det lanserades nån sån där smörja för runt en 10-15 år sen som luktade skit och va bara rena bluffen.. kan det vara samma igen ? :)

El_Hefe
2008-12-18, 21:44
fan vad göttans så får vi se om det ligger sanning i triboron.. pratade med en kille förut som berättat att det lanserades nån sån där smörja för runt en 10-15 år sen som luktade skit och va bara rena bluffen.. kan det vara samma igen ? :)

http://www.pixbox.se/alb_show_id969067_page0.html
www.dessanfransson.com (http://www.dessanfransson.com)

Biosteel
2008-12-18, 22:16
och med det vill du säga ?

camata
2008-12-19, 04:54
camata

Givetvis bör man ha en 2-T olja som blandar sig med det bränsle man använder.

Läs även denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=7251

.

2stroke

Men gör inte det då. (Do mind the FRÅGETECKEN)
Fråga dig själv, eller någon annan som vet, hur mycket oljan blandar sig med soppan vid separatsmörjning. "!!!!!!!!!!!"
Jag ser inte något totalt behov av att oljan ska behöva blanda sig med AF-dimman vid S-E-P-A-R-A-T-smörjning?

El_Hefe
2008-12-19, 07:47
och med det vill du säga ?
Som sagts tidigare i tråden! Att Dessan har kört på 0.4% föregående säsong, alltså: Om det vore en total bluff så borde hennes maskin ha rasat ett antal ggr! :argh:

Nordda
2008-12-19, 15:46
I det fall man kör separatsmörjning ska detta ha föga skillnad?
Helt oprovokativt; vart har du hört det?

thundercat-1140

Har även för mig att jag frågade Robin Granberg om det men skickade iväg ett mail nu för säkerhets skull och frågade.

camata
2008-12-19, 18:55
thundercat-1140

Har även för mig att jag frågade Robin Granberg om det men skickade iväg ett mail nu för säkerhets skull och frågade.

thundercat-1140 har jag helt förlorat förtroendet för.

Robin har jag däremot inte skapat mig någon vidare uppfattning om, annat än att han är bra att göra affärer med.
Är det från honom/Friboron du köpt ditt?

Nordda
2008-12-20, 12:10
thundercat-1140 har jag helt förlorat förtroendet för.

Robin har jag däremot inte skapat mig någon vidare uppfattning om, annat än att han är bra att göra affärer med.
Är det från honom/Friboron du köpt ditt?

Japp. Fick det hemskickat.

Biosteel
2008-12-21, 22:19
Japp. Fick det hemskickat.

så du har testat det ?:beer:

Nordda
2008-12-21, 23:30
så du har testat det ?:beer:

Japp

bcool
2008-12-21, 23:46
Japp

Resultat?

Nordda
2008-12-22, 00:50
Resultat?

Ingen rök (varm motor) och ingen lukt i kläderna. Gråbrunt tändstift (har alltid varit svart) och när jag bytte ena toppen (gängpaj i tändstiftet) var det inte mycket sot på kolven och i toppen. Har bara kört med 0.5% blandning. Men jag tycker man ska prova på någon nyare maskin innan man kan dra några slutsatser. Brorsan ska köpa en MXZ snart så jag kommer väl köra den 80% av vintern (förvaras på min gård ;) ) så får prova i den då.

jompa_
2008-12-22, 00:54
Har en kompis som fick köpa triboron genom skolan och kör det i en thundercat 900.
Den ryker inte mycket alls och är faktiskt betydligt mycket rappare på gasen.

Biosteel
2008-12-24, 11:50
Ingen rök (varm motor) och ingen lukt i kläderna. Gråbrunt tändstift (har alltid varit svart) och när jag bytte ena toppen (gängpaj i tändstiftet) var det inte mycket sot på kolven och i toppen. Har bara kört med 0.5% blandning. Men jag tycker man ska prova på någon nyare maskin innan man kan dra några slutsatser. Brorsan ska köpa en MXZ snart så jag kommer väl köra den 80% av vintern (förvaras på min gård ;) ) så får prova i den då.

men då verkar det ju lovande iaf. du får uppdatera med info då :)

TyskeNPro
2008-12-24, 16:18
Ska köra på Triboronnu efter jul. Kompisen säljer.. :) Återkommer med resultat

Biosteel
2008-12-24, 17:15
Ska köra på Triboronnu efter jul. Kompisen säljer.. :) Återkommer med resultat

alla som testat det här medlet ska komma tillbaka med information :)=)

waahlvik
2008-12-24, 18:50
kör på caltex 2 taktsolja 4L för 200kr billig och bra men den luktar gott som fan å inte mycket heller

Nordda
2008-12-31, 11:06
Har fått svar nu om Triboron och E85 för er som är intresserad.

Hejsan Andreas!

Ursäkta att det har tagit en stund innan du får svar!

1. Master eller Mega är inte bra för direktinblandning vissa substanser i vätskan separerar efter ett tag i ren etanol.
2. Vi kan tillverka smörjmedel på ren etanol med bor, vi har en redan nu som du fick, men ska den vara som enda smörjmedel till en 2-taktare så måste processen göras om samt testas.( har provat etanol bränsle förstärkaren som enda smörjmedlet i röjsågen i sommras, blandade lite starkt med gått resultat men det var bara ett test körde upp en tank) Men iden med att vara den som har ett rent smörjmedel som ska vara till 2-taktare som går på e85 är lockande. Vi ska undersöka framöver om det finns ett behov på marknaden med att köra på ren etanol.( processen kostar en hel del samt många timmar där alla vill ha en pay-off tid).

Gott nytt år
Mvh
Robin

El_Hefe
2009-01-05, 21:02
Nu är det bromsat med vanlig 2-taktsolja vs Triboron.... Testerna finns att beskåda för den som är intresserad. Utförd av Patrik på Swedish Mountain Produkts. Lämna mail så skickar jag...

Max_K
2009-01-06, 02:29
När kommer sidan igång måntro? Hade faktist velat testa mega eftersom jag kör med oljepump. Vad är den utblandad med?

camata
2009-01-06, 12:46
Nu är det bromsat med vanlig 2-taktsolja vs Triboron.... Testerna finns att beskåda för den som är intresserad. Utförd av Patrik på Swedish Mountain Produkts. Lämna mail så skickar jag...

123 hp peak @ 8050 på vanlig olja.
125 hp peak @ 8150 på Triboron.

Endast för beskådning.
http://i41.tinypic.com/333xwmq.jpg

Hade dock varit kul att se BSFC då det är exakt samma bestyckning på båda körningar, samt en ombestyckning för bättre BSFC.

El_Hefe
2009-01-06, 20:45
Antar att det går att få tag på via Patrik(SMP).....(?)

kajala
2009-01-07, 09:48
Ni kan ju köpa TRIBORON av distrubitören tel.0730398801
Har själv kört ca. 40 mil på crossbana med Triboron och är
mer än nöjd med medlet. motorn är "kliniskt" ren.
Har kört på 0,5% inblandning sista 3 veckorna så "medlet är
billigare än normal helsyntetolja. (körde då med 3%)

bcool
2009-01-07, 10:31
Ni kan ju köpa TRIBORON av distrubitören tel.0730398801
Har själv kört ca. 40 mil på crossbana med Triboron och är
mer än nöjd med medlet. motorn är "kliniskt" ren.
Har kört på 0,5% inblandning sista 3 veckorna så "medlet är
billigare än normal helsyntetolja. (körde då med 3%)

På tal om "kliniskt ren":

Får man fortfarande rättvist avläsbara tändstift och kolvspolningsmönster på kolvtoppen, eller är det borta oxå? Blir så svårt att bestycka annars, tänkte jag på...

kajala
2009-01-07, 11:46
Det blir lite svårare att läsa av stiften, men det är nåt man måste lära sig:hmmmm2:. skillnaden är som när man gick från mineralolja till helsyntet...
och man skall nog ha ganska bra koll på bestyckning innan man använder Triboron. jag kör på samma högfart som tidigare och alla
motorer är som egna individer, man bör ha bra koll på grejjorna.
hoppas svaret duger
mvh,kajala

kajala
2009-01-07, 12:52
"kolvspolningmönter" är som tidigare men svårare att tyda.
i och med att allt är renare. tändstiften klarar sig bättre utan att sura,
för att det blir inte mycket till beläggning på keramiken i stiften.

ejwbegysv
2009-01-07, 21:03
123 hp peak @ 8050 på vanlig olja.
125 hp peak @ 8150 på Triboron.

Endast för beskådning.
http://i41.tinypic.com/333xwmq.jpg

Hade dock varit kul att se BSFC då det är exakt samma bestyckning på båda körningar, samt en ombestyckning för bättre BSFC.

Vad är det för motor som testet är på? Intressant att man trots allt tappar HP på ett varvtal där många ligger ofta.... Inte ofta jag får peak RPM även om jag skulle vilja det...

fredguy
2009-01-07, 21:43
jag bara måste rekommendera oljan jag kör ¨på! mobil snowmobile 2t Helsyntet den luktar GOTT, jag gav ca 100:- litern

El_Hefe
2009-01-07, 23:48
Maskinen är Emma Karlsson´s(Damklass, skotercross) Arctic Cat XC 600. Skulle vilja påstå att touringåkare väldigt ofta liggere & "segdrar" runt 6-7000rpm, & alla busiga tonårspojkar ligger på full makaron.
SEN är det ju ganska intressant att effekt/vrid har ökat ganska lagom där crossåkare m.m vill ha det... -I STARTEN! Där det verkligen behövs... alltså vid 6-7000rpm!

ejwbegysv
2009-01-07, 23:54
Maskinen är Emma Karlsson´s(Damklass, skotercross) Arctic Cat XC 600. Skulle vilja påstå att touringåkare väldigt ofta liggere & "segdrar" runt 6-7000rpm, & alla busiga tonårspojkar ligger på full makaron.
SEN är det ju ganska intressant att effekt/vrid har ökat ganska lagom där crossåkare m.m vill ha det... -I STARTEN! Där det verkligen behövs... alltså vid 6-7000rpm!

Lugn och fin nu.. du behöver inte gå till attack.. Bara undrade hur det kan komma sig att en olja kan sänka HP:en på vissa varvtal..

camata
2009-01-08, 04:58
Lugn och fin nu.. du behöver inte gå till attack.. Bara undrade hur det kan komma sig att en olja kan sänka HP:en på vissa varvtal..

Det är 11 dagar mellan bromsningarna, då tycker jag att man nästan "måste" bortse från diffar på 1-2 Hp +/-.
När det dock börjar vara 5-6 Hp plus så är det ju verkligen någonting som har hänt.

El_Hefe
2009-01-08, 06:56

Hmm...det var absolut inte menat att det skulle låta som en "attack", kanske lite fyrkantigt formulerat av mig....-Sorry!

freerider_se
2009-01-10, 16:28
Triboron lät nästan för bra för att vara sant, men jag gav det ett försök!
Kör det i en IQR 600 med dubbelrör, racetändning, 98 oktan och 1% Triboron.

Har kört upp 25l bränsle och är supernöjd!
Luktar inte, ryker inte!
Nu går det att starta den i verkstan utan att det blir rökfyllt o det gör att Triboronen är värd varenda krona.
Ska även testa det i min 600CFI med separatsmörjning.
//Frank

ExIISx
2009-01-14, 18:43
Skulle vara kul att få se en hemsida snart? eller en lista med återförsäljare..?!:hmmmm:

ExIISx
2009-01-15, 17:14
-Ehh... jaha?!

Nordda
2009-01-19, 13:03
Jag och bror va till Furuvik igår och köpte en MXZ 800 -01.

Bara Mobil-1 oljan är slut så ska jag övertala han att prova Triboron-oljan. Återkommer då med resultat.

Kan säga redan nu att Mobil-1 oljan ryker hyfsat och luktar som BRP's olja. Med den 'stickande' lukten.

Ante4wd
2009-01-27, 19:32
Lyfter denna tråd pga att Triboron nu är släppt på marknaden. Snackade med en herre idag som har fått i uppdrag att få ut detta hos skoterhandlarna, detta har varit "hemligt" fram tills nyss!! Har nu själv 12liter i garaget, Inlandets i Lycksele är återförsäljare och fler kommer nu i vårt avlånga land!!

Så i morgon (Onsdag) 28/1-09 blir premiären med detta medel i olje tanken på min maskin!!

Snabb info: Testat sen 2002. Patenterat. Testat på en cross skoter. ÖKAD bevisad effekt på en skoter som blev bromsad i Luleå.
(Jag fick en kopia på bromspapperna, lägger upp dom sen)

http://www.dessanfransson.com/index.php?id=148 <-- kolla in!!!

Tyvär så är det strul på Triborons hemsida men den kommer att komma igång inom snar framtid!

www.triboron.se (http://www.triboron.se)

Kom i håg: Jag har ingenting med triboron att göra förutom att jag ska testa det själv men jag tycker att det är bättre att testa än att påstå!!

Ante4wd
2009-01-27, 20:13
Bromspapper!
http://i25.photobucket.com/albums/c73/EvOII/nyrdiverse001.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c73/EvOII/nyrdiverse003.jpg

Kan tillägga att det är j-ligt svårt att fota lamminenerade sidor!! Därav spegel bilden från min "fina" lampa!! :argh:

Denna "olja" är lukt/rökfri, fick beviset idag, en partner motorsåg med 0,5% blandning på fulla spjäll, inte en rökpuff! :eek: Trodde inte mina ögon!!

Edit: Dom har tre produkter: master performance, mega performance och packningsrekond!
Har tagit denna info som jag beskrivigt direkt ur papprena jag fick och vad som sas till mig idag!!

Jag ska då lätt testa, nån fler??

El_Hefe
2009-01-27, 20:27
Joo..... Kör ju i år oxå. Det som jag håller på att testa just nu är att(Håll i er nu) Köra med Triboron i dämparna........JAJA.....vet att det låter som en parodi, men det är faktiskt sant :oD Har kört 2 träningar å ska schimsa om lite innan jag fortsätter.
(Anders Jansson på Hightecs som fixar & donar med dämparna)

Känns kalasbra än så länge, så vi får se hur den håller i längden.
-Återkommer med resultat!

bcool
2009-01-27, 20:40
Köra med Triboron i dämparna!

Nyfiken fråga: Varför? Miljötänk, eller?

El_Hefe
2009-01-28, 09:14
Nyfiken fråga: Varför? Miljötänk, eller?

Mja...det oxå. Men framförallt så är "T" betydligt mer temperaturstabil, vilket naturligtvis gör dämparegenskaperna mer likvärdig under tex. början och slutet av ett tävligsheat. ....men som sagt, har inte kört så mkt ännu, så vi får se hur den håller i längden.

ErikBerg
2009-03-05, 12:11
AAAh!

Köpte OK:s syntetolja i förrgår. SNacka om att skotern började ryka och lukta! Nu blir det hem och suga ur oljetanken och fylla på med bättre olja...

Yamaha_nisse
2009-03-05, 12:13
Mja...det oxå. Men framförallt så är "T" betydligt mer temperaturstabil, vilket naturligtvis gör dämparegenskaperna mer likvärdig under tex. början och slutet av ett tävligsheat. ....men som sagt, har inte kört så mkt ännu, så vi får se hur den håller i längden.

Vilken av "T" oljorna kör du med?

2stroke
2009-03-05, 15:05
Okej då, luktfri 2t-olja finns väl inte.

Men, jag vill be om tips på en 2t-olja som luktar så lite som möjligt.
Och som givetvis gör sitt jobb ändå.

1. Ja, jag har sökt trådar men ej hittat.
2. Nej, jag tycker inte att 2t-lukt är kul/härligt/luktar gott.

Smaken - eller kanske lukten - är som baken! :D

Skämt åsido, tips om oljor mottages tacksamt.

Aaaah !

Köpte OK's syntetolja i förrgår.
Snacka om att skotern började ryka och lukta !
Nu blir det hem och suga ur oljetanken och fylla på med bättre olja...

ErikBerg :

En 2T olja som har dokumenterat lite doft för att inte säga ingen alls är TORCO

Det är en av de mycket få 2T oljor som är godkända att användas inomhus i 2T motorer av diverse olika arangörer och motorcykelförbund på tex inomhus tävlingar / stadioncross osv osv.

Vem som är Svensk generalagent/importör vet jag dock inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

OBS !! Jag kör själv inte med detta märke på 2T olja ifall någon tror att jag är partisk !! ;)

.

El_Hefe
2009-03-05, 15:19
I maskinen kör ja på "master" tror jag den heter......direktinblandning i tanken i allafall. Även det som jag har provat i dämparna. Har dock inte haft tid att prova ut rätt schimsning, då den är lite trögare än "vanlig" olja.
Så nu har jag stoppat dit vanlig olja igen för att vara hyggligt säker på att dom fungerar på tävlingen ihelgen.... :beer:

Vilken av "T" oljorna kör du med?

MatsT
2009-10-07, 17:22
uppar denna och undrar om det är någon fler som testat denna smörj smörja :) vilket resultat ni fick mm ,bra dåligt??

nipa03
2010-01-04, 16:14
Någon som hört talas om oljan Poly Twin Mineral från Cargo Oil? Eller någon som har erfarenhet från denna och till och med kan tala om var man kan köpa den?

Har hört att den ska vara riktigt bra och luktfri framför allt. :)

Tacksam för svar på erfarenheter med oljan.

(http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=27249)

Mics
2010-02-28, 17:08
ErikBerg :

En 2T olja som har dokumenterat lite doft för att inte säga ingen alls är TORCO

Det är en av de mycket få 2T oljor som är godkända att användas inomhus i 2T motorer av diverse olika arangörer och motorcykelförbund på tex inomhus tävlingar / stadioncross osv osv.

Vem som är Svensk generalagent/importör vet jag dock inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

OBS !! Jag kör själv inte med detta märke på 2T olja ifall någon tror att jag är partisk !! ;)

.

Är själv ganska missnöjd med torco. Kläderna luktar betydligt mer än med Ves gold oljan, i alla fall i min skoter.

_hjorten_
2010-03-01, 09:56
Bytte från Statoil`s 2 takts olja nyss (ca 150 kr/l) till Iphone jordgubbsolja (115 kr/l) och oj,oj,oj vilken skillnad det var! Lutar inte illa om kläder, man slipper ont i huvudet vid långturer (fick det av Statoil`s iallafall) och sen luktar den ju gott ;)!
Kommer alltid att köra på den i fortsättningen!

/Martin