DPM Rave 800 sp -02

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Någon som vet hur magnetventilen ska uppföra sig som sitter i DPM:n...
När jag kollar den med ett 9v batteri så klickar den och rör på sig men när jag kopplar in den i MPEM-boxen (databoxen) så händer det inte ett skit, för ska den ligga å "dra" luft hela tiden eller ska den bara funka vid visst varvtal eller???

Anledning till fråga är att när jag bytte 4 slangar som går från förgasarna till DPM:n så hinner inte skotern med när jag kör sakta och trycker full gas.. Är precis som den får en kallsup innan den kommer igång.

Dom tidigare slangarna (speciellt dom större av dom) satt väldigt löst + att dom va hårt å sög garanterat tjuvluft ---> och skotern svara hur bra som helst på gasen.
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Jag har själv också bytt de fyra slangarna nu inför säsongen pga. att de såg döende ut. Dock så har jag ej hunnit starta maskinen ännu.

Hör av mig om hur det fungerar så fort jag fått igång den.

Vad bytte du till för slangar samt innerdiameter?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
okej :)


oj, du jag minns inte för bytte dom i slutet av säsongen och har börjat kolla upp allt igen nu inför kommande vintersäsong men om jag inte minns fel så va dom 5mm i innermått och dom gamla slangarna som va hårda å glappa va nästan 6mm i innermått.
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Okej. Det ska vara olika mått på dem iaf. 2st är lite mindre och 2st lite större. Har skotern på annan ort nu men kan kika senare som sagt. Har för mig att jag monterade på 2st 4mm och 2st 5 eller 6mm.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
japp... är sant det du skrev.. va lite trött i natt när jag kom hem :p

är 4st varav två är lite mindre å 2 är kring 5-6mm men har pratat med en verkstadskille och han sa att 5 eller 6 mm ska inte spela någon roll på dom större.. för jag kan tänka mig att om själva hålet i förgasaren är 4mm så länge du inte har mindre slang än den så ska det inte spela någon roll.

sen sa han något om att magnetventilen ska börja röra sig vid 3500rpm men han va inte säker och skulle kolla mera på det där om hur/vad å varför så ska ringa till han innan dom stänger ikväll.
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
är 4st varav två är lite mindre å 2 är kring 5-6mm men har pratat med en verkstadskille och han sa att 5 eller 6 mm ska inte spela någon roll på dom större.. för jag kan tänka mig att om själva hålet i förgasaren är 4mm så länge du inte har mindre slang än den så ska det inte spela någon roll.
Precis, såvida det inte handlar om tryck.

Hör med honom, hör av dig igen senare. Vet ju som sagt inte hur det ser ut med min maskin ännu. Den kanske är likadan.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
har pratat med honom idag och om man har skotern i rumstemperatur (+20 grader) eller temp givaren som sitter i luftburken och då ska magnetventilen som sitter i DPM:n börja röra sig vid 3500-3800rpm.

så det blir att kolla detta till helgen och förhoppningsvis så funkar det men då är ju frågan vart är felet... blir nog att spola igenom förgasarna med både det ena å det andra.

men han hade tydligen fått in en skoter som ha samma problem som min.. att den inte hinner vara med när man trycker in full gas.. att den får som en kallsup..
så förhoppningsvis hittar han felet på den skotern å att det är samma på min så då blir felet lätt åtgärdat :)
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Ha kollat idag och efter mkt testande så tyckte jag att magnetventilen i DPM:n rörde på sig men bara lite tvärt.. sen va den som död igen så kan ju hända att temp.givaren inte va riktigt 20 grader men ska då sätta dit dom gamla slangarna och se hur den uppför sig då eller sätta dit några andra som minst är 6mm invändigt och se om det spela någon roll..
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Låter knepigt.

Kan säga att nu har också jag testat min sedan div. renovering ink. byte av dpm slangarna. Den varvade 5000 rpm på tomgång när jag först startade den. Skruvade lite på förgasarna och fick ner den till 1500. Skruven nästintill utskruvad helt. Tror inte den suger tjuvluft så måste kolla till slangarna jag också. Märkligt.

Den hänger också upp sig lite på gasen om man "duttar" till. (Ingen kabelkärvning eller liknande)

Dock så har jag inte märkt kallsup syndromet som du pratar om?
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Hmm lät ju knepigt det där oxå!! men det är bara att kolla så inte oljepump eller förgasarvajer klämmer fast eller om det rent av är någonstans vid styret eller kanske gasen som klämmer någonstans!!


Ha ju tyvärr inte hunnit byta slangar för ha jobbat förmkt å lite sömn men ska försöka samla krafterna å byta tillbaka till dom gamla men upptäckte nu när jag kolla lite på slangarna å det är att det ligger lite bensin i dom grövre slangarna... så undra om det verkligen ska göra det och om inte så måste förgasarn ha hängt sig på nått sätt men ska försöka få tummen ur baken å göra detta!!
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Nu har jag konstaterat hur det ligger till.

Slangarna är det inget fel på. Jag kör på 4mm och 5mm, så det ska inte vara någon skillnad för dig heller. Ang. bensin i dessa så är det likadant för mig.

Däremot när jag slänger blicken förbi topplocket, med maskinen igång, så ser jag till min förvåning att en av bultarna roterar i takt med vibrationerna. Yes, bulten har spruckit. (Allt är momentdraget enligt listan här på snowmobile) Där hade vi mitt problem iaf.

Ditt problem låter ändå som tjuvluft eller traditionellt med skit i förgsaren.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Okej.. då vet jag då det iaf!! ha provat lite av varje nu i fredags. till och med öka lågfarten till ett 20 munstycke och samma problem men ha lite mera saker jag ska kolla. bla Vforce3 insuget å reedsen för beställde nytt kit av dessa då dom förra va nötta men hade problemet innan om jag inte minns fel men det lär ju visa sig när dom gamla åker dit.. funkar det då så ha jag fått fel grejor till min :/


Hoppsan kerstin!! kunde ha gått illa det där.. tur du upptäckte det!!
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Nu verkar felet va lokaliserat... satt tillbaka allt som jag hade bytt tidigare och även blåst hela förgasaren i alla hål och allt annat men lika fullt förbannat så va det samma fel och av en händelse så kolla jag R.A.V.E klockorna... "enligt verkstadskille så ska dom dära röda skruvarna vara skruvade i botten men mina va öppnade 6 klick" skröv in dom 5 klick och skotern svarade som en gud på gasen.. eller till 90% av alla försök så skröv in den i botten men hade inte tid att fara ut å testa igen men det borde den göra eftersom det blev sån skillnad bara att skruva in dom så då undrar man ju vem f-n som ha varit å rört dom för jag har då inte gjort det så det känns som det luktar sabotage eller så va dom ställt så då jag köpte skotern men det visade sig inte förrän året efter detta fenomen..

men konstigt är det att det blev just när jag bytte slangarna fast undra om jag inte rengjorde raveventilerna för dom gick ordentligt trögt.. och därför uppstog detta problem. ja ack vilket skruvande men nu känner man till skotern utan å innan till :D
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
hmm... same shit problem as before :(

trodde att jag hittat felet tidigare men igår verkade det som jag har hittat problemet igen och nu hoppas jag verkligen det och kan vara R.A.V.E portarna..
för tog loss dom svarta klockorna och startade skotern, tvärgasa, så rörde sig ju portarna men den ena föll som tillbaka direkt, som om den inte hade något tryck.. den andra for som utåt.. testade att skifta dom och flyttade som bara "problemet eller syndromet" till andra cylindern så tog isär dom och den ena avgasporten va väldigt "sladdrig" hade djupa märken på stången så att säga...

och då är ju frågan om det är detta fel men det tyder då på det och inte hade jag någon som jag känner eller har nå grejor som passar så man ha fått prova om det verkligen är detta fel innan man beställer nya för måste man beställa komplett till båda cylindrarna så få man räkna med 3400kr. känns onödigt om det nu inte är detta fel!!

så är det någon som ha haft fel på sina R.A.V.E portar så få ni gärna skriva här och säga hur eran skoter uppförde sig!!
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
nej tyvärr.. samma problem som förut fast va ute å körde för några veckor sedan och då fanns problemet kvar men inte lika mkt.. har tyvärr inte haft tid att göra något åt skotern för har varit mitt i en flyttning å sen jobba..

det jag ska göra när tiden räcker är att sätta tillbaka fjäder å ställa om variatorn till ursprunget och sen måste jag försöka putsa till variatorskivorna för dom e nötta så det ha blivit spår i dom... sen om problemet kvarstår så ska jag köra på det varvtal som detta inträffar å kolla hur stiften ser ut.. sen är det väl att gå igenom förgasarna igen då... för verka ju inte va nå fel på varken givaren i luftburk eller DPM:n.. ej heller förgasargummin.. ska även kolla kompen då den är varm för kall ha den 9,5kg i båda..

ha du haft nått liknande fel å fått till det??
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Jo jag har ett liknande fel på min summit 600-01 som jag fortfarande inte fått ngn ordning på.
Den startar lätt men och har bra tomgång men då man kommer upp i ca 4000 varv så få man pumpa på gasen för att den ens ska kunna dra och så liksom böar den emellanåt.
Jag va först övertygad om ett bränslefel eftersom den gick betydligt bättre då jag körde på full choke men om jag höll in gasen så gick den bra ett par sekunder sedan böar den orkeslöst ett par sekunder för att sedan riva iväg igen.
Så då rengjorde jag tanken bytte alla slangar bränslepump alla slangar till dpm:en och rengjorde solanoiden ,ultraljudstvättade förgasarna och munstyckena 2ggr sprayade startgas bakom variator och på tändningssidan utan att få en reaktion då mätte jag upp statorn och satte sedan ihop och den går precis lika illa som innan.
Så då tog jag bort solanoiden och satte 12v direkt på den och ja den öppnar å stänger men vet inte hur den jobbar över hela registret då den ska börja jobba vid 3800 varv.
Mätte även upp givaren i luftburken och den ska visa 2500 ohm +- 300 ohm vid 20 grader och i mitt fall stämde de mkt bra.
Så då provade jag att dra ur slangarna från förgasarna till dpm:en och ha du sett på f....n den gick genast mkt bättre om än att den går otroligt rikt på bränsle.
Så där är jag nu att jag letar en annan dpm att prova för att se om den går bättre :hmmmm:
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Det va som f..n... känner igen det där med att ta bort slanarna från DPM:n men jag tog bort den som går från luftburken till DPM:n å bara då gick den mkt bättre!!
knepigt det där..

vet iaf att om jag tvärgasa vid 4500-5500 då får jag detta fenomen men gasar jag lite försiktigare då går det hur bra som helst och börja undra om det är mattan som ställer till det för mig... att den inte orkar klösa runt den för ha bytt till en med 48kammar!!!

har inte det problemet att jag måste pumpgasa för att få upp varven men det är då nått mystiskt vi har..

ha oxå tänkt på att fixa en ny dpm för att se hur det blir då men ska kolla ett par saker till men vet inte när jag har tid att göra det!!

men ha du kollat RAVE portarna så det inte är nå tjall där?? Finland sa till mig att mitt problem skulle vara där men inte i mitt fall :(
 

Hopplös

Välkänd medlem
22 nov 2009
166
0
6
Bollstabruk
Jo jag har plockat bort avgasportarna och rengjort dom.
Låter konstigt om de skulle va dom som spökar eftersom den går bättre då jag plockar bort dpm slangarna men å andra sidan man ska aldrig säga aldrig..........