Lynx Enduro 600 SDI problem

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
Hejsan, har nyss köpt mig en Enduro 600 SDI - 05a, men tycker den har racklat lite för mig så tänkte höra med er om nån hära vet vad som kan fela ?

Exempel på problem jag har upptäckt.
* har varit tvungen att byta tändstift femhundraelva gånger typ.
* Och sen är tändstiften svarta och kletiga.

Skotern har gått 550 mil.

Bytte tändstift och körde ca 10 mil och den gick klockrent men sen for tändstiften igen, man börjar ju bli less.

Någon som har någon ide om vad felet kan vara ?

Tacksam för svar // Tobbe
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

Om inte spjällhuset samt membranen är rengjort är den en stark rekomendation! kan ju vara att den får för lite luft, fast den borde ju teoretiskt ställa om sig själv...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

Min har också tagit stift..

Jag ska ta isär och rengöra spjällhuset. Jag ska även kolla så inte oljepumparmen fastnar (som för övrigt är ett väldigt vanligt fel på skotrar från brp.)

I ditt fall skulle jag kolla upp bägge men börja med att kolla så inte oljepumpen har svårt att gå tillbaka.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

Hejsan, har nyss köpt mig en Enduro 600 SDI - 05a, men tycker den har racklat lite för mig så tänkte höra med er om nån hära vet vad som kan fela ?

Exempel på problem jag har upptäckt.
* har varit tvungen att byta tändstift femhundraelva gånger typ.
* Och sen är tändstiften svarta och kletiga.

Skotern har gått 550 mil.

Bytte tändstift och körde ca 10 mil och den gick klockrent men sen for tändstiften igen, man börjar ju bli less.

Någon som har någon ide om vad felet kan vara ?

Tacksam för svar // Tobbe
Min gjorde också sådär och det var att oljepumpen haka upp sig så den fick åthelsike för mkt olja, bara att borra ett litet hål i chassiet och dra en fjäder så blir det nog bra:)
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

Kollade oljepumpen och insug/spjällhus ikväll och det var mycket riktigt som ni sa. Mycket skit i spjällhusen och i reedkorgen, rengjort och fint nu. Och oljepumps armen gick inte riktigt tillbaka så ska leta fram nån lämplig fjäder och se om det blir nå bättre färg på stiften.

Tack för alla tips.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

Vad vore forumet utan alla medlemmarna???

Har inga problem med min ännu men ska nog kolla detta ändå.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

-06 kom en ny programvara som du ska få byta till gratis hos din ÅF, kan vara värt att höra efter.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

-06 kom en ny programvara som du ska få byta till gratis hos din ÅF, kan vara värt att höra efter.
Säker på att det är gratis? Går det inte att uppdatera till 07ans eller 08ans programvara diret? Sen, hur är det med att uppdatera framvagnen, är det också gratis? :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Sv: Lynx enduro 600 sdi problem

Säker på att det är gratis? Går det inte att uppdatera till 07ans eller 08ans programvara diret? Sen, hur är det med att uppdatera framvagnen, är det också gratis? :)

Tror att om ÅF är riktig i skallen (inte helt vanligt dock) så gör dom det gratis, sen tror jag att det är samma programvara från -06 och uppåt, dock inte helt säker.

Menar du bussningarna till a-armarna? Knappast något du får gratis av dom, komplett sats för det går säkert på över 3 papp, men det skadar ju aldrig att höra. Men förmodligen så kommer du att få höra att det inte är fel på dina grejor, att dom har aldrig hört talas om dyl. :)
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
sådär nu har jag fått dit fjädern och nya stift men den ville inte starta alls idag. Den startade till när jag gav den en sup men dog lika fort igen och soppa pumpen pumpar.

Vad kan vara fel ??

Mvh Tobbe
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du kanske har för lite soppa i tanken och då flyger säkringen till soppa pumpen. Alt så har den bara gått för att det var en bra ide!?!

Säkringsboxen sitter på höger sida bakom där man fyller olja. Byt säkringen där (tror det är 2:a från höger) då kanske den funkar.

Har själv haft det problemet (jag hörde inget konstigt på soppapumpen...) och jag har bytt till en 7,5as säkring istället för en 5:a.

Bondefix men det funkade!

Ps. Funkar inte det så kanske du har glömt att ansluta alla givare som du tog lös för att rengöra spjällhuset! Ds.
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
Tack för tipsen men hade redan bytt säkringen sen tidigare till 7,5 och så men nu idag när jag drog i den så startade den direkt och går som en dröm ? skumt.

Mvh Tobbe
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
Goddag, Nu har den lagt av igen ....... Den dog när jag var ute och körde mitt i allt det vart som att den kvävdes ihjäl sen vägra den starta har knista på bägge stiften och soppa i tanken pumpen går osv..

Nån som har nått tips på vad felet kan vara ?

Mvh Tobbe
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
  • Sitter alla elkopplingar hoptryckta ordentligt, öppna spraya kontaktspray och tryck ihop ordentligt.
  • Vilket skick är batteriet i?
  • Hur ser stiften ut nu när du fixat oljepumpen?
Uppstår problemet när den blir varm, lagom eller rejält varm kan det vara t ex avgastempsensorn som spökar, antingen glapp eller trasig och feklaktiga värden kan då ge för mycket soppa och just kväva motorn.
en ny går på dryga 2 k fullpris men för en tia går det att göra en enkel nödfix med "bypass" över ett motstånd som ger ett fixt värde på temp i burken.
Tabell på värden längst ned
Då man "bypassar" avgastempsensorn så är det på egen risk vilket motstånd man väljer till detta.

Kört ett par tusen mil med olika SDI:er utan några som helst problem, inte ens bytt stift på någon.
De mår bra av att startas och bli varma (dvs låt datorn sköta)varmkörningscykeln innan man stänger av eller drar iväg.