Ripsaw matta

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
vad jag har hört så funkar dom riktigt bra på led, men när du viker utav ut i pudret så "rinner snön förbi", mönstret på kammarna funkar väl inte så jätte bra i puderkörning..

Dock har jag aldrig testat utan det här är bara vad jag har hört.

Själv har jag tryckt på en 44mm camoplast matta, sägs att dom är bättre utanför leden när man vill leka utav sig i pudret !
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
har en sån och dom funkar
dom är betydligt bättre än ripsaw 32, som natt och dag
på led är det ett grymt fäste
I puder funkar den men i viss typ av snö som "strösocker snö" så är den hopplös
kör du mest led så är det bland det bästa som finns men kör du mest ospårat så ska du satsa på en annan matta
men som allround så duger den gott och väl
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag vet inte vad du har för maskin men förslagsvis högre kammar om utrymme och effekt finns. En 44mm är lika mycket bättre än 38'an som forre just beskrev skillnaden på 32 och 38. Funkar fortfarande lysande efter leden.. Låt mönstret istället avgöra. För att svara på frågan; Nej. Men allt är relativt :hello:
 

sks_700

Välkänd medlem
25 nov 2007
156
0
6
Njurunda
Har en enduro 700 -02. Men alla mattor är ju slirig när de är "Strösocker snö". Så vill jag kör i typ fjällerna med ca 50 cm puder o vill leka lite är en 38 mm bara skit då?
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag hade en 38 ripsaw på min xtrim 600 som jag senare monterade en bc 44 på och det blev så sjukt mycket bättre. Jag åkte mest backcountry 700-800 möh (ofta 50-60 cm puder). Då var 38 mm ripsaw "bara skit", å andra sidan blev 600'an lite klen med ett sånt gött grepp
 

sks_700

Välkänd medlem
25 nov 2007
156
0
6
Njurunda
oki jag förstår. Då kör jag med min slitna 32:a i vinter då. Dom andra mattorna är ju så dyra. Men du om de inte är ripsaw då? Är de en bra matta då?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
http://www.stenmarksmaskin.se/ShowProduct.aspx?prodid=12323
Jag körde med denna matta innan jag förlängde den. Men det var STOR skillnad mot
originalmattan! Tog sig riktigt bra fram i pudret med denna.

Dock är det ingen större operation att få plats med en 44mm, som kostar ungefär lika
mycket. Kolla denna tråd så ser du har jag har gjort för att få plats med en 44:a:
http://lynx.forum24.se/lynx-about73.html

Jag hade alla gånger satsat pengar på en ny matta om jag vore dig. Det gör skotern så
mycket roligare. Både på led och i pudret!
 

sks_700

Välkänd medlem
25 nov 2007
156
0
6
Njurunda
Jasså de blev skillnad? Men visst är de dära en ripsaw matta? Den ifrån stenmarks? Så de blev bättre när du förlängde den då? 38mm?

/Daniel



http://www.stenmarksmaskin.se/ShowProduct.aspx?prodid=12323
Jag körde med denna matta innan jag förlängde den. Men det var STOR skillnad mot
originalmattan! Tog sig riktigt bra fram i pudret med denna.

Dock är det ingen större operation att få plats med en 44mm, som kostar ungefär lika
mycket. Kolla denna tråd så ser du har jag har gjort för att få plats med en 44:a:
http://lynx.forum24.se/lynx-about73.html

Jag hade alla gånger satsat pengar på en ny matta om jag vore dig. Det gör skotern så
mycket roligare. Både på led och i pudret!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag hade en 38 ripsaw på min xtrim 600 som jag senare monterade en bc 44 på och det blev så sjukt mycket bättre. Jag åkte mest backcountry 700-800 möh (ofta 50-60 cm puder). Då var 38 mm ripsaw "bara skit", å andra sidan blev 600'an lite klen med ett sånt gött grepp
funderar på en bc44 till min cf8, det blir alltså stor skillnad mot ripsaw 38
 

sks_700

Välkänd medlem
25 nov 2007
156
0
6
Njurunda
Så om vi drar en slutsats då. Så är en 38mm ripsaw bara skit matta då. OM man inte bara ska åka på hårda leder?
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Nej det tycker jag inte du ska få för dig. Har kör en 307 38:as ripsaw matta i ungefär 60mil och tycker den funkar riktigt bra på leden och den gjorde inte bort sig helt utanför leden heller men då är det ju inte ``Alaska puder´´ där jag bor heller, hållbarheten tycker jag jag är ett stort plus, har varit på många saker med min ripsaw matta och sedan när jag sålde den så var det inte en skada på den.Själv tycker jag att det snackas alldeles för mycket skit om ripsaw och sen så tror jag att du inte kommer känna så stor skillnad mellan en ripsaw 38 och en annan 38, men det är vad jag tycker får väll se vad anndra tycker om sina ripsaw 38or.
Synd att mattor är så dyra annars hade jag rekomenderat dig att testa dig fram, annars kan du ju leta upp en skoter nära dig som har en 38:as ripsaw och testat själv.
 

sks_700

Välkänd medlem
25 nov 2007
156
0
6
Njurunda
Ja, de är ju oftas dåligt med snö där man bor. Så de är ju inte något direkt alaska puder.
Men de är nog upp till var o en. Alla tycker olika
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag tycker egentligen inte att 38mm ripsaw SER så pjåkig ut och har vid nåt tillfälle spekulerat i att skära bort varannan kam/delar av kammar eller nåt sånt.. Det är gott om gummi och att plagiera eller likna en annan vinnande konstruktion kanske vore nåt? Emellertid, precis som psycho redan nämnt, håller de riktigt bra och därför finns det en marknad för dem beggade och dessutom känns det förstås motigt att fimpa kammar på en hel matta.. Kommer du över en ripsaw riktigt billigt kanske det vore nåt att åka ett tag och sen "vidta åtgärder" :evil: .. givetvis i vetenskapens namn :bigsmile:
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Så om vi drar en slutsats då. Så är en 38mm ripsaw bara skit matta då. OM man inte bara ska åka på hårda leder?
Att kalla ripsaw 38 för skitmatta är fel, det är defintivt ingen skitmatta.
Däremot finns det bättre mattor till lössnö körning, där den inte är bäst men garanterat inte sämst heller
Men till led körning så är det bland den bästa matta som finns
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är det då någon som vet vad skillnaden är på Ripsaw och Ripsaw Lite?

Lite'n är ju faktiskt tusen kronor billiagre hos stenmarks - och tusen kronor ger mycket bränsle.
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
jag har en ripsaw 38a nu, och kan säga direkt att den var bättre än en 32a som inte var ripsaw, riktigt stor skillnad från min sida, både utanför och på led