32mm matta på enduro 494 -98?

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Jag tänkter förlänga min gamla enduro 494 och har en renegade matta 345x40x32.
Jag kommer att höja den i boggin men jag undrar om mattan kommer att ta emot vid drivhjulen?

Är tacksam för varje svar.
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
det ska inte vara något problem med kamhöjden.
Jag kör med 32mm i min -98, och det funkar bra.
Ska du ha mer än 32 måste du förmodligen byta till nonslip..
vill du vara säker kan du kapa till en träkloss på 32mm och mäta med.

sen är det väl så att du ska ha 38:s bredd..
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Kommer åxå förlänga och höja min enduro 494:a men du....en 40mm matta får du inte in i tunneln, tro mig, jag har provat !

Om Renegademattan är från -07 eller nyare så har den 2,86" delning och det är 2,52" på Enduron.....kolla innan du river =)
 

merzedes99

Aktiv medlem
24 okt 2008
54
0
6
Örnsköldsvik
Hej, är det nån som kan svara på om det är helt omöjligt att sätta in en 38mm matta? Altså jag vill ha ett rakt svar, det går eller det går inte. Jag har letat i forumet och jag får flera svar. Mvh Christer ( Jag har en enduro 494 -97)
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Hej, är det nån som kan svara på om det är helt omöjligt att sätta in en 38mm matta? Altså jag vill ha ett rakt svar, det går eller det går inte. Jag har letat i forumet och jag får flera svar. Mvh Christer ( Jag har en enduro 494 -97)
Klart att det går.
Om man kan flyga till månen är det garanterat inga problem att kränga på en 38mm matta på din skoter. Ingenting är omöjligt.

men.. om din skoter är helt orginal. d.v.s. drivaxeln är inte nerflyttad, drivhjulen är orginal, boggien är inte modifierad. o.s.v. Då skulle inte jag montera en 38mm matta. Kammarna kommer att ta i tunneln vid drivaxeln. (kanske redan tidigare)
det går självklart att köra ändå, men varken mattan eller skotern mår särskillt bra av det.

Ett rakt svar går inte att lämna på din fråga när förutsättningarna inte finns redovisade. om du berättar lite mer om din skoter. (eventuella modifieringar o.s.v.) kommer du att kunna få ett bra svar.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Heej! hur litet drivhjul måste man ha för att få in en 38 mm matta?
Å skulle man kunna få in en 44mm?