Förstärkningar till fotsteg evo-chassi

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Är det någon som har några bra bilder på fotstegsförstärkare från Lynx racing med evo-chassi?

Har kikat på sprängskisser/reservdelslistor men dom är inge vidare...

Tänkte förstärka upp mina fladdriga fotsteg på min enduro 600 -03, någon som har nåt bra förslag? Förra maskinen (formula 500) var ju bara att knåpa dit runda alu-förstärkningar på kanten, men det går ju inte på den här...

Man skulle väl nästan behöva en förstärkninge både på över o undersidan...?
:huh:
Har tillgång till det mesta i svets o plåtknåparverktyg så det jag behöver är idéer....:hello:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Nu har du dock breda fotstegen på din maskin, men på min Rave -01 klippte jag ut en 3mm alu plåt som täckte hela fotsteget på undersidan och nitade den ordentligt. Det blev helt okej, och som komplement dunkade jag dit alu lister på kanten vilket du dock inte kan som synd är..

Ett annat tips är att titta på hur REV'arna (440, X-RS m.fl.) är förstärkt med L profiler under fotstegen, kan ju göras som komplement till ovan nämnda plåt på undersidan.
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
jo, det var nåt i den stilen med L-profiler som jag lurade på... är dem i alu, rostfritt eller vanligt stål på x-rs:en ?
Sen funderar jag på om dom inte tar väldigt mkt stryk om man glider över nån stubbe lr isklumb/snövall etc? :suspicious:

Hade lite tanke på att lägga plåt på undersidan också, men fotstegen är ju f-n på en kvadratmeter styck... lägger man rostfritt under så väger det ju 10 kg, men 2-3mm alu kanske är vettigare...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jo rostfritt funderade jag också på först, men det blev alu av olika skäl :) Finns ju alu som är 10ggr hårdare än stål upp till 80 grader celsius, men över det är det som mjukplast ungefär. Finns ju en del olika legeringar att välja på, men "vanlig" alu räcker långt.. Hade något liknande på min, ingen speciell legering och det höll ju..

L profilerna är gjord i svartstål, och visst kan det ta lite stopp och du lyckas glida över en stubbe, men är kanske inte tillräckligt ofta man gör det så det är lönt att ta med det i beräkningarna? Dom behöver ju inte sticka ner mer än 2-3cm under chassiet..
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
mmm, tja får väl ta å kika vad man kan hitta åt för nånting.... mitt materialval är på "skrotlåde-basis" så vilken kvalitet materialet har är lite okänt, men det blir väl knappast sämre iaf ;)

sitter det en förstärkning på vardera sida på x-rs:en lr flera? ingen som har några informativa bilder i bakfickan?
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
'Pitabroed'! vad menar du med alu list?? jag har en mxz -01a helt utan förstärkningar och har kikat lite och såg det du skrev. Skulle du kunna beskriva det lite bättre? :)
 

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
jo det är jag helt införstådd i, men jag trodde du hade ett Ess i ärmen och hade tillverkat egna då dom där kostar en slant.. :p