Bränsleförbrukning 550F - 3 l/mil???

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har ett tag varit på jakt efter en skoter åt frugan och har då tittat på diverse skotrar med 550-motorn. Träffade en kille i helgen som hade en Lynx Ranger 550F (ganska ny - typ 08:a eller 09:a). Han hade fört körjournal och under de första 100 milen hade hans skoter snittat över 3 liter milen!!!

Han hade haft in den till ÅF för kontroll men de hade inte hittat några fel på den.

Vad drar era 550-skotrar vid normal körning?
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
hehe glömt bort nu över sommaren men den ligger väl alldeles över 2l ungefär i medel :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har ett tag varit på jakt efter en skoter åt frugan och har då tittat på diverse skotrar med 550-motorn. Träffade en kille i helgen som hade en Lynx Ranger 550F (ganska ny - typ 08:a eller 09:a). Han hade fört körjournal och under de första 100 milen hade hans skoter snittat över 3 liter milen!!!

Han hade haft in den till ÅF för kontroll men de hade inte hittat några fel på den.

Vad drar era 550-skotrar vid normal körning?
Kör jag lugnt med min lynx "600 sdi" så drar den mindre än 2 liter milen... Kör jag hårt så drar den upp till 4 liter/mil.

Tror nog att det är samma med en 550. Du styr soppan med tummen!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Kör jag lugnt med min lynx "600 sdi" så drar den mindre än 2 liter milen... Kör jag hårt så drar den upp till 4 liter/mil.

Tror nog att det är samma med en 550. Du styr soppan med tummen!

lite skillnad på förgasare och SDI;).....


har en polare som körde en 06as mxz 550F.. den drog kring 2.5-3liter milen blandad körning..nästan de värdet som är värt att kolla på..väldigt sällan man viskör..
550in ligger kring de oftast då du ofta får hålla stumt då de blir lite mer snö osv..
du kan även se över bestyckningen...dem ska tydligen vara värkligen fett bestyckade..

finns nån 550F guru i sverige som har tagit in ett X antal 550is och bestycka om dom och lagt på nån variatorsetup som har resulterat till ett jävla bra koncept för så lite HK:) har man den korta modellen så har dem till och med kunna få upp den på rullen nån meter tydligen..sen om de är skitsnack vet ja inte.men dem ska tydligen gå MKT bättre än original
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag har haft ett gäng fläktare av olika kaliber och alla har dragit mycket mer än vad många av mina effektstinnare maskiner gjort, eller åtminstone mycket mer än vad de gjort sig förtjänta av. Mest kanske för att de måste jobba hårt efter leden när man transporterar sig samtidigt som de drar upp soppaförbrukningen rejält när man smyger runt i skogen utan att få några mil på trippen. Dessutom är det oftast en rejält föråldrad rova under huven, det är inte direkt segmentet som konstruktörerna ligger sömnlösa över. Men de är å andra sidan väldigt pålitliga och mycket väl beprövade, och är bortsett från soppan är de ju väldigt ekonomiska i alla avseenden (så länge vi komer ihåg att de är snöskotrar vi pratar om :rolleyes:)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har själv en Lynx Ranger 200 med 503-motorn (föregångaren till 550F) och den ligger oftast under 2 liter milen. Nån gång vid tungt före/mycke last har den väl varit upp emot 3 men det är undantagsfall.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
lite skillnad på förgasare och SDI;).....
Nu tryckte jag inte på att 550 och sdi är på något sätt lika....

Vad jag sa och menade var helt enkelt att man bestämmer förbrukningen med tummen, på nästan alla skotrar.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Min Adventure 550f tar allt mellan 2 - 3 liter/mil. Åker för det mesta med sambo plus hund på kälken och grabben på passagerardynan. Precis som Vidgren säger så styr man nog förbrukningen mest med tummen. Ja, är det djupsnö du åker i så åker ju tummen in i styret och förbrukningen drar iväg snabbare än skotern:)
 

rootaax!

Aktiv medlem
21 jul 2008
52
0
1
luleå
min ranger 550-08 drar kring 2,5-3,0 blandad körning... men som sagt tummen styr hur mycket soppa det ska gå åt.. :ciao:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nu tryckte jag inte på att 550 och sdi är på något sätt lika....

Vad jag sa och menade var helt enkelt att man bestämmer förbrukningen med tummen, på nästan alla skotrar.
man styr förbrukningen på ALLA skotrar med tummen som därimot styrs av hjärnan.

om man kollar vad vi kört med summit 550 så drar den ungefär 2,5l milen.

men vad man brukar säga om nya skotrar att första tiden brukar ju dessa maskiner gå fett under inkörningen och sen brukar man bestycka om den.
 
4

426H

Har hyrt en adventure 550 till min fru några gånger för ett par år sedan. Den tog 2 l/mil vid lugn ledkörning. Min gamla renegade 800 tog 1.6 l/mil vid samma körning.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag har för miga tt jag läs någonastans att just Rotax 550 är hyffsat fett bestyckad från fabrik,
så det kan man ju kolla upp först om man vill ha ner soppaförbrukningen.
Dock vet jag inte om dom har bestyckat upp den för att få mera kylning till motorn eller
om det bara är en säkerhetsåtgär för att dom ska var så skottsäkra som dom är.
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
En jobbarkompis snittar 2.2 med sin 550f -06, dom går ju inget snålare än nån 600 med dubbelt så mycket effektuttag i.. Är nog svårt att få ner förbrukningen så mycket mer med tanke på vad som ska dras runt och vilka friktioner det handlar om. Min edge 600 snittar jag ungefär 2.5/l mil med. Och när det leks i pudret tycker jag man slickar ur en tank väldigt fort, då är nog förbrukningen uppe på 5 liter milen utan problem men de är ju öppna spjäll också hehe
 

lynxerik

Aktiv medlem
4 feb 2010
58
0
1
30
Wallsta
Bro ju på hur mycket man gasar.. Snitt runt 2.5 liter/mil Och då har jag 44 matta och nedrevad.. Mycket lek inräknat i det!
Mvh
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
i våran firma (skoteruthyrning) har vi 9 st ski-doo Backcountry 550F 6 st Explorer 550F och en ranger 550.. och alla dom snittar runt 2-2,5 liter milen i snön närmare 3.. då är alla ner bestyckade nått steg.. för dom är kraftigt bestyckad orginal..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad drar era 550-skotrar vid normal körning?
550:n verkar vara bestyckad för att klara alla typer av körning och vill, vid lite aktivare körning ha betydligt mer än den gamla 503:an.

Kan inte relatera till körjournal själv för denna men ett par kompisar har sådana som jag körde en del med ifjol , den ene aktivt körande och ligger alltid över 3 /l, den andre kör lugnt (jag sa inte som en tjej för det finns ju de som kör lika aktivt som Emilie Mooreshead http://www.emiliemoreshead.com/) och han låg före nedbestyckning på runt 3 l, efter ombestyckning och med ett aktivt öga på stiften klarar han runt 2,2-2,5 på längre turer.

Årets 550 modeller av Doo i NA verkar de försökt bestycka ned en del pga utsläppsregler med följden att en hel del motorer rasat eller att de kunniga kunderna bestyckar upp dem.
Annars, rätt skött en hållbar motor på utgående
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
körde runt på en 550 för nått år sen, en 04a den drog väll just över 3 liter blandad körning, och fick för mej att det var inte bara den som drog mycket för att vara 550, många 550 drar mer soppa än vad man tror.