Nyrenoverad Rave 800, lite frågor

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Hej hopp!

Har sökt genom allt på detta forum och lärt mig en hel del och äntligen lyckats klyva motorn och byta fett och kolla lagren, passade även på att byta kolvar i samma veva.

Boysen reeds är beställda och kommer imorgon med lite flax.
Drevade även ner den 2 Kugg.

Hoppas det kommer bli märkbar skillnad nu när man kostat på Rave'n lite.

Såhär blev det, 2st tuber med 50g fett gick åt.
http://img205.imageshack.us/i/20091124140.jpg/

Men just nu hör jag myter och en massa olika teorier om allt mellan himmel och jord.

Stämmer det att Primärvariatorn är balanserad mellan båda "skivorna" ?
Jag märkte inte upp dem på något vis jag bara hängde tillbaka variatorn och drog fast den igen nu efter renovering. Måste jag balansera om variatorn nu?

Sedan så böjde jag min "skiva" som sitter utanpå svänghjulet, vad heter den och vad kostar den :S ?

Sedan har vi Oljepumpen, hur ska den ställas in med vajern? ska den va visst sträckt eller hur mäter man upp hur pass sträckt vajern ska vara?

Är det en myt att man måste bestycka om när man bytt till boysen reeds?

Sedan har vi temp, gahh va heter den, tempgivaren som sitter in i toppen, som man kopplar 2 kablar till, spelar det någon roll hur dessa sitter? Och i så fall, vilken ska sitta vart?

Sedan så använde jag kanske lite mycket packningsklister när jag limmade ihop motorhalvorna, är detta något som kommer att haverera motorn eller är det bara att gasa på och låta det vara? Trycktes ut en hel del utåt och jag antar att det trycktes minst lika mycket innåt.

Här på bilden ser ni hur mycket som tröcks utåt:
http://img517.imageshack.us/i/20091124141.jpg/

tack på förhand! :ciao:
 

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
oljepumpen enligt min ska vara sträkt, asso vajern ska vara spänd så pumpen pilar lite på noll gas = smörjer på tomgång,
man ska inte behöva bestycka om den med andra reeds, men man kan säga att han fördelar bensinen och luften jämnare nu.
det spelar ingen roll vart kablarna ska sitta, de blir som kortslutning i givaren när motorn går för varm så de spelar inte nån roll alls.
det gör inget om du har för mycket packnings klister för de sätter sig i springor och tätar bättre. de hade vare värre med 2 packningar då lagren kan bli lösa och de leder till en ännu dyrare vinter.
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
oljepumpen enligt min ska vara sträkt, asso vajern ska vara spänd så pumpen pilar lite på noll gas = smörjer på tomgång,
man ska inte behöva bestycka om den med andra reeds, men man kan säga att han fördelar bensinen och luften jämnare nu.
det spelar ingen roll vart kablarna ska sitta, de blir som kortslutning i givaren när motorn går för varm så de spelar inte nån roll alls.
det gör inget om du har för mycket packnings klister för de sätter sig i springor och tätar bättre. de hade vare värre med 2 packningar då lagren kan bli lösa och de leder till en ännu dyrare vinter.
Stort tack!

Då var det bara en fråga kvar då, ang. balanseringen av variatorn. Vill inte att det ska bli obalans och jag förstör de nya lagrena i motorn :mad2:
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
det finns en markering på baksidan av den innre skivan som ska passa mot den yttres markering...

så va det iaf på en 99 big pipe jag hade så skulle tro att det är så på alla!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Letar du noga så är det pilar som ska linjera varandra på varje variatordel. Kanske inte så tydliga, men dom ska finnas.

Ang. oljepumpen ställde jag samma fråga en gång, här är tråden http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=17550&highlight=oljepump+rotax

Skiva på svänghjulet? Menar du korgen som magnapullen ska greppa i? Sök på sprängskiss och ta part numret och gå till din ÅF så fixar dom fram pris. Ett tips är att schimsa ut den korgen ca 4-5mm (med t.ex. brickor) för att minska åtgången på klackar i magnapullen.
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Okej, ska slita av variatorn igen och kolla ordentligt.

Kanonbild på Olje pumpen! Tack! Nu törs jag snart dra igång skotern igen :)

Ang. Skivan på svänghjulet så va det ett massahjul, antagligen för att balansera upp eller får att få mer roterande massa. 400 kr kostade den iaf.

Tack för tipset, ska pula dit några brickor!