Xtrim 550 -09 eller -10?

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Impulssålde min gamla skoter i helgen och känner hur abstinensen börjar kicka in och måste ha nytt.
Är rätt säker på att det är en Xtrim 550 som gäller på grund av det låga miltal jag kör per år. (Billig försäkring och relativt billig i inköp)
Har hittat en ny -09:a för 67 000 kr men när jag ringde en handlare i mina trakter tyckte han jag skulle satsa på en 2010 år modell istället av flera anledningar, mest för att han inte hade någon -09:a kvar misstänker jag. :blink1: Han kunde sälja den för 82 000 kr.

Så är det värt 15 000 till för den senaste modellen, som dessutom är mycket fulare i mitt tycke? Jag vet att chassit är uppgraderat men inte så mycket mer. Jag kör bara en 100-150 mil om året.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
förlåt men enligt mig låter det som du redan vet vad du ska köpa.
Du tycker ju till och med att 09:an är snyggare än 2010:an.
+ att 09 är 15tkr billigare är det väl bara att slå till?
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Jo men när handlaren säger att 2010 års modell är mycket bättre så blir man lite fundersam om det bara är ett försäljningsknep eller om det ligger något i det?
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
måste nog säga att jag hade tagit den nyare.. har för mig att den vägen mindre nästan 30 kilo.. jag har haft en 07a och var nöjd med den.. men nu ska jag byta igen från min phazer mtx 09a och jag tror på 2010ans x-trim 550 för den låga vikten..plus att den har en annan matta som jag tror är bara bättre för den !
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Största skillnaden verkar vara 30 kg lägre vikt och annan matta. 30 kg låter väldigt, väldigt mycket men onekligen lockande om det verkligen stämmer.
Men hur smart är det egentligen att sätta en matta som är ännu bredare, längre och med högre kammar på en 550? Den ska ju orka dra runt den med.

Lutar ialllafall mer och mer åt -09:an. Bättre pris och bättre utseende i mitt tycke.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
2010an kommer Snowmobiles "Puman" att köra i vinter så den får ni följa här på Internet och i tidningen. Hon byter från en Phazer FX med 38mm matta från 2007 till denna och det skall bli intressant att se skillnaden.
Personligen så tycker jag 2010 ser bättre ut och dom kilon den är lättad gör säkert skillnad på den mindre fläktkylda motorn.
Det enda jag skulle vilja ha med till den nya är den svarta bågen på lastutrymmet.

2009 är en mycket fin skoter och 15tusen kronor är massor av bensin på macken i Åkersjön v3 :cool:

Ang. vikten så är det exakt 29kg enligt tillverkarens uppgifter.
Det ser ut att vara lite mindre effekt på 2010 39kw mot 42kw som 2009 har.

http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=4500 (2009)
http://www.brplynx.com/sv/skotrar/crossover/xtrim-550.html (2010)
 
Last edited:

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
alltså mattan är perfekt till 2010 har alltid tykt att dom snålar på just det.. tror att den blir fin med tex vkit.. jag hade nog tagit 2010 alla dar
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Impulssålde min gamla skoter i helgen och känner hur abstinensen börjar kicka in och måste ha nytt.
Är rätt säker på att det är en Xtrim 550 som gäller på grund av det låga miltal jag kör per år. (Billig försäkring och relativt billig i inköp)
Har hittat en ny -09:a för 67 000 kr men när jag ringde en handlare i mina trakter tyckte han jag skulle satsa på en 2010 år modell istället av flera anledningar, mest för att han inte hade någon -09:a kvar misstänker jag. :blink1: Han kunde sälja den för 82 000 kr.

Så är det värt 15 000 till för den senaste modellen, som dessutom är mycket fulare i mitt tycke? Jag vet att chassit är uppgraderat men inte så mycket mer. Jag kör bara en 100-150 mil om året.
Jaga rätt på en "körbar" maskin för ett par tusenlappar, skrota denna och åk till handlaren, i allt med skrotningspremie på 10 k, snowcheck och lite prutning eller tillförsel av rem, oljedunk osv i affären så blir det i stort samma pengar för en ny och modernare maskin med härlig körställning.
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Jaga rätt på en "körbar" maskin för ett par tusenlappar, skrota denna och åk till handlaren, i allt med skrotningspremie på 10 k, snowcheck och lite prutning eller tillförsel av rem, oljedunk osv i affären så blir det i stort samma pengar för en ny och modernare maskin med härlig körställning.
Du måste väl ha ägt skotern som ska skrotas i minst 3 månader?
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
ingen som uppmärksammat storleksskillnaden på förgasarna... har diskuterats lite på dootalk men jag vet inte om det gorts några riktiga provkörningar mot varandra?
enligt "förståsigpåarna" så är det MER än 42kw i gamla chassit och "bara" 39kw i nya.

Skulle vara intressant att veta hur mycket man kan banta på 2009:an och fortfarande ha en enkel fungerande skoter(med hantagsvärme och separat smörjning)...
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
lite drygt 3kw i skillnad och knappt 30kilo......jag skulle nog påstå att vikten här har större betydelse för prestandan än den lilla effektskillnaden....till årsmodell -10's fördel....kanske den är lite bränslesnålare med.
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
lite drygt 3kw i skillnad och knappt 30kilo......jag skulle nog påstå att vikten här har större betydelse för prestandan än den lilla effektskillnaden....till årsmodell -10's fördel....kanske den är lite bränslesnålare med.

det var ju inte hela sanningen, de tidigare 550f motorerna som e bänkade hade betydligt mer effekt än 42kw medan den nya 550sk "bara" har 39kw
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
det var ju inte hela sanningen, de tidigare 550f motorerna som e bänkade hade betydligt mer effekt än 42kw medan den nya 550sk "bara" har 39kw
Reagerade på det med men nu är det för sent. En 2010:a är beställd och plockas upp nästa fredag. :thumb:

30 kilo mindre kändes för lockande, sen tror jag eller hoppas jag att dom lyckats klämt in lite mer effekt än de officiella siffrorna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du gjorde helt rätt att ta 2010an! Betydligt billigare att trimma 3kw än att banta en skoter 30kg! Sen tror jag inte att du behöver lägga ut några slantar på trim heller... den lär nog ändå kännas rappare än 09an. Kan det inte bara vara en försäkringsdetalj att det står 39kw på 10an eftersom hela skoter är lättare? För att hamna på lägre hk/kg ratio och därmed få billigare försäkring.
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
det verkar skilja ca 15hk och 22kg. den "nya" motorn ska enligt osäkra källor komma från freestylen och hålla hårdare avgas krav.

annan pipa, reeds och gasare.

obs!! detta är väldigt osäkra källor, har läst mig till detta på dootalk så ta det inte på för stort allvar !!obs