Rave 800 Startar EJ *löst*

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
hej hallå!

Har ett lite lurigt problem, skotern är nyrenoverad, har riktigt bra komp (Känns i armen idag :becky: ).

Startade den idag, drog ut på åkern, drar iväg och klappar fullt, Skotern dör nästan, släpper gasen så tänder den till igen och går tills nästa gång jag klappar fullt.

Åker in till garaget och ska kolla stiften om den får för mycket soppa, nej stiften va fina, sätter i stiften sen dess har den inte get något livstecken varken på soppa eller startgas. Gnista finnes och soppa med.

Innan renoveringen gick den klockrent.

Det som är nytt och bytt är Kolvar och ringar, Drev, kedja, samtliga packningar, nya Boyesen reeds, tog bort reedspacerserna samt drog i ett 20 Lågfartsmunstycke (org 17.5, glansgarden sa åt mig att bestycka upp).

Men iallafall så verkar det som att skotern går när motorn är kall. Inte när motorn är varm. Samt att den inte går alls på fullgas.

MEN, en sak kanske spelar in, soppan är sen i Feb förra året, stift har vi provat en massa hit och dit och nu har jag handlat ett par flongnya som ska ner imorgon, med lite ny bensin och se om den går som den ska.

DPM'en har en "pip" gått av på, troligen den som ska gå till luftburken för där sitter det ingen slang nu, det går 4 slangar till förgasarna och en till Databoxen. Ska jag plugga den trasiga eller låta det va?

den har varit trasig även innan renoveringen men då gick den kanon iaf.

MEN det underliga är att den tänder inte ens på startgas, även fast jag har gnista.

Vad kan det vara som är galet? Jag menar han gick ju säkert 5 minuter på gammelsoppan när jag lekte på åkern, men sen startar den inte igen.

Den dog aldrig, jag stängde av den på knappen.

Hmmmmmm......
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Rave 800 Startar EJ :<

Drog du iväg fullt när du bytt kolvar å ringar utan att köra in? Ajaj :)

Testa slå NY BENSIN ner i tändstifthålen, startar den då?

/F
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Rave 800 Startar EJ :<

Drog du iväg fullt när du bytt kolvar å ringar utan att köra in? Ajaj :)

Testa slå NY BENSIN ner i tändstifthålen, startar den då?

/F
Inte gör det nått att man ger fullgas med flong nya kolvar om den är varmkörd. Men man ska INTE dra några långa fullgas repor innan allt är inkört.
Man ska inte ligga och fisa på samma varv hela tiden. Man ska ha lite av damp tumme med nya grejer, men aldrig ge fullgas och sen bara tvär släppa. Fullgas, släpp och pumpa på gasen när man saktar ner.

Men som IamFredrik säger, i med NY bensin.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Rave 800 Startar EJ :<

Så sant som du säger.. men inte vet jag om skotern mår bra av FULL gas efter första gången man startar den... så hade aldrig jag gjort å så har jag lärt mig man INTE ska göra.. men det har inte orsakat detta problem ändå :)

Ny bensin i stifthålen, testa starta..

Rapportera tillbaka så utgår vi därifrån

/F
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Sv: Rave 800 Startar EJ :<

Drog du iväg fullt när du bytt kolvar å ringar utan att köra in? Ajaj :)

Testa slå NY BENSIN ner i tändstifthålen, startar den då?

/F
Man ska köra in motorn över hela registret. Men inte tukta den, men trycka fullt gör ingenting.

Ja vi har provat gett han lite kask (ingenting händer) men jag har antagligen hittat problemet, kondens. Får tömma hela bränslesystemet imorgon och i med ny soppa och nya stift. Och stänga av förvärmningen av förgasaren nu när det är 0 gradigt.

Ingen som har ett kopplingschema på DPMen? eller en bild på eran skulle också funka så jag får se hur den ska kopplas, i luftburken eller databoxen.

Tack och bock!
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Sv: Rave 800 Startar EJ :<

Det är denna anslutning på DPMen som jag inte vet vart den ska.

Ingen sprängskiss visar något om vart den ska.
Samma sak med nippeln i MPEM'en. Vad ska sitta där?

 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Sv: Rave 800 Startar EJ :<

Sådär, då var det löst.

Böt Bensin och stift, gick fortfarande skit. Orkade knappt framåt i lite motlut.

Tillslut slet vi bort slangen mellan DPM och Luftburk.

Hej hoppla då blev det åka av! Gick bra och inget blödder.

Sedan blåste jag i nippeln på luftburken och satte tillbaka slangen, sen gick den ännu bättre :biggrin1:

Så det vi har gjort är i Princip, ingenting. Men nu jävlar går den!

Om någon mer undrar vad den undre nippeln på DPMen ska till så är svaret enkelt, ingenstans.

Nu snöar det!!