44as matta utan non slip?

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
har nu fått tag på en 44as matta till min lynx enduro 600 -02. måste ja ha non slip drivhjul till den eller går de bra med original?
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
drivhjulen som sitter orginal är inte anpassade för en 44:as matta. Men det funkar att att köra med orginal men då måste du spänna mattan väldigt hårt och då blir mattan inte rätt centrerad, Så det bästa vore att köpa non-slip.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Varför skulle dom inte vara anpassade för 44mm? I alla fall äldre Summit har likadana
drivhjul med både 44 och 41mm kammar och det funkar ju uppenbarligen bra. Varför
skulle det inte göra det på en Enduro? Har du funkat hur fint som helst för mig hittills iaf
och jag jar inte mattan så hårt spänd...
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Varför skulle dom inte vara anpassade för 44mm? I alla fall äldre Summit har likadana
drivhjul med både 44 och 41mm kammar och det funkar ju uppenbarligen bra. Varför
skulle det inte göra det på en Enduro? Har du funkat hur fint som helst för mig hittills iaf
och jag jar inte mattan så hårt spänd...
Helt rätt annars skulle ju inte rangermountainen ha en 51mm original utan no-slip
 

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
jag var och kollade på en enduro 600ho-03 före den som jag köpte. och på den satt den en 44:as matta utan non-slip och den mattan var man tvungen att spänna väldigt hårt annars kuggade den och om man spänner mer än vad man ska så hamnar mattan fel. Men jag sa aldrig att det inte funkar att köra utan non-slip det fungerar säkert hur bra som helst på vissa skotrar. på min kopmis edge 600 så kunde han inte ha en 44:as matta utan non-slip.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
jag var och kollade på en enduro 600ho-03 före den som jag köpte. och på den satt den en 44:as matta utan non-slip och den mattan var man tvungen att spänna väldigt hårt annars kuggade den och om man spänner mer än vad man ska så hamnar mattan fel. Men jag sa aldrig att det inte funkar att köra utan non-slip det fungerar säkert hur bra som helst på vissa skotrar. på min kopmis edge 600 så kunde han inte ha en 44:as matta utan non-slip.
Kanske slitna drivhjul?....jag har kört betydligt motorstarkare maskiner än 600 utan nonslip och med 44 matta utan att den behöver väldigt hårt spänd...det klart är det en dubbat matta på is då greppar det som fan och då kan kanske noslip behövas.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är ju grym skillnad med non-slip så jag skulle helt klart montera de när ändå drivaxeln är lös, ifall ekonomin tillåter alltså.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
har nu fått tag på en 44as matta till min lynx enduro 600 -02. måste ja ha non slip drivhjul till den eller går de bra med original?
beror helt på vad det är för matta. Har du två rader drivkuddar (som på bilden) så kommer det att funka är det bara en rad så måsste du ha no-slip