Fjäderbyte?

H3nkk4

Aktiv medlem
6 dec 2009
76
0
6
Finland
Jag har nyss renoverat min Lynx 3900 GL Syncro,bytt alla lager i boggien samt blästring/målning av alla boggiedelar. + Mattbyte.

Nu när jag satt ihop allt och skruvat fast boggien tyckte jag att bakänden låg lite väl lågt. Så jag undrar om man skall sätta fast boggiefjädrorna på något speciellt eller om dom skall spännas dit. Som det är nu går dom enkelt att sätta dit som jag tror att dom skall, men jag tycker inte att fjädrningen blev styvare fast jag spände dom på spännskruvarna.

Hur vet man om fjädrorna är slut då? Som det är nu kan jag lyfta bakdelen på skotern ca 10-15 cm, och så sjunker den ihop.

När är det dags att byta fjädrorna?
 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dom ska sitta mot klossarna där bak.sen ska dom gå ner mot nå glidklossar på boggiskenan...

när fjädrar är slut är svårt att säga..de beror ju helt på vad maskinen har varit med om..har man åkt mkt "Två" personer på den så blir dom ju slut snabbare än när man åker ensam...
ett tips. sätt dig på skotern..är de bra..sätt till en till person.sjunker den ihop för mkt då..sätt hårdare fjädrar.
om den har gått långt så kan de vara mycket väl att fjädrarna är slut..
 

H3nkk4

Aktiv medlem
6 dec 2009
76
0
6
Finland
Men skall inte bakdelen resa på sej till max efter man tryckt ner? Nu reser den sej till hälften typ.

Den har väl gått runt 10 000 km.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Mest troligt så är stötdämparen trasig. Då vill den inte gå tillbaka fullt ut. Ta bort stötdämparen o prova komprimera ihop den för hand. Den ska utav sig själv mjukt o sakta gå tillbaka till ursprungsläget. Om det ser ut att gå ryckigt och snabbt eller stannar upp i rörelsen så är den trasig.
Äldre Lynxar brukar gå upp i toppläge obelastade.
Med en mjuk fjädringsinställning kan den sjunka ihop 1-2cm.
Om boggin inte riktigt vill tillbaka i toppläge så tyder det på kärvande/trasiga länkarmsbussningar i boggin för dessa är tillverkade av ett plastmaterial och håller inte för evigt.
Möjligen kan det även bero på bristfällig smorning.
Angående fjädrarna så har jag ännu inte varit med om att dessa har tappat spänsten, utan de brukar gå av istället.
 

H3nkk4

Aktiv medlem
6 dec 2009
76
0
6
Finland
Mest troligt så är stötdämparen trasig. Då vill den inte gå tillbaka fullt ut. Ta bort stötdämparen o prova komprimera ihop den för hand. Den ska utav sig själv mjukt o sakta gå tillbaka till ursprungsläget. Om det ser ut att gå ryckigt och snabbt eller stannar upp i rörelsen så är den trasig.
Äldre Lynxar brukar gå upp i toppläge obelastade.
Med en mjuk fjädringsinställning kan den sjunka ihop 1-2cm.
Om boggin inte riktigt vill tillbaka i toppläge så tyder det på kärvande/trasiga länkarmsbussningar i boggin för dessa är tillverkade av ett plastmaterial och håller inte för evigt.
Möjligen kan det även bero på bristfällig smorning.
Angående fjädrarna så har jag ännu inte varit med om att dessa har tappat spänsten, utan de brukar gå av istället.
Jag tror nog inte heller att fjädrorna är slut. Jag konstaterade att det beror på att jag har ny stötdämpare nu också som dessvärre var några cm längre än den förra,som var slut, så därför går boggiet inte upp till max höjd. Den gamla stötdämparen fungerade ju som stoppare när den var kortare. Försäljaren sa att det inte skall spela så stor roll men jag konstaterade nu att när jag rycker upp bakdelen på skotern så går boggiet för högt(för lång stötdämpare) och det leder till att domdär ledarmarna viker sej åt framåt istället när man trycker ihop boggiet. Jag skulle behöva ha en sån där likadan balatarem som finns där framme så att boggiet läser sej i önskad höjd.

Nån som har något tips på vad man skulle kunna använda som rem?
 
Last edited:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jaha ok. Trodde du hade originalgrejjor. Jag kan inte ge råd om specialbyggen. Tack o lycka till. mvh
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tror nog inte heller att fjädrorna är slut. Jag konstaterade att det beror på att jag har ny stötdämpare nu också som dessvärre var några cm längre än den förra,som var slut, så därför går boggiet inte upp till max höjd. Den gamla stötdämparen fungerade ju som stoppare när den var kortare. Försäljaren sa att det inte skall spela så stor roll men jag konstaterade nu att när jag rycker upp bakdelen på skotern så går boggiet för högt(för lång stötdämpare) och det leder till att domdär ledarmarna viker sej åt framåt istället när man trycker ihop boggiet. Jag skulle behöva ha en sån där likadan balatarem som finns där framme så att boggiet läser sej i önskad höjd.

Nån som har något tips på vad man skulle kunna använda som rem?
Köp balatarem på lösmeter, måste ju bli starkt och bra.