Dynaöverdrag

ManganC

Medlem
25 nov 2009
26
0
1
Gävle
Hej på er!

Det har blivit en spricka i dynan på min 5900 -95'a.
Någon som vet vart jag kan vända mig för att köpa en ny?
Vet att man kan gå till sadelmakare, men tänkte om det finns färdiga att köpa någonstans?

Mvh, Magnus
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Via en Lynx ÅF går det säkert att beställa men det är säkerligen dyrt, även en skoterskrot kan ha kompletta dynor, iofs sällan en 59 skrotas annat än när hela maskinen är uttjänt.

Min rekommendation är Liquisole, har du en liten reva på ett ställe som inte direkt är utsatt för påfrestningar går det utmärkt att limma direkt utan förstärkning.

Är det en större reva, typ där man står med knät vid stående körning behövs förstärkning på undersidan.

  1. Rengör och slipa lätt med fint spapper (torrt våtslippapper svart t ex, då kan du även blanda in lite slipdamm i Liquisolen för att täcka bättre).
  2. Ta en förstärkningsbit typ galon och pula in under revan så ca 5 cm utanför revan täcks.
  3. Applicera Liquisole över hela förstärkningsbiten.
  4. Applicera Liquisole på utsidan, tunt lager ca 1-2 cm utanför kanterna.
  5. Justera.
  6. Dra en genomskinlig bred tejp, byggplast eller motsvarande runt dynan så det blir lite press på ”sårytan” så att sprickan tätas ihop.
  7. Justera om det behövs.
  8. Låt torka några dygn.
  9. Färga över ytan med vattenfast tuschpenna eller motsvarande.
 

ManganC

Medlem
25 nov 2009
26
0
1
Gävle
Stort tack!!
Här ska limmas, det låter ju riktigt smidigt!

p.s. du är väl inte sponsrad av Liquisole :eyebrows:

Mvh, Magnus
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:thumb:Nix, bara självlärd till att alltid ha det i 1:a förbandslådan, mao bra att ha.

Finns säkert idag flera andra sorter för typ lagning av tält osv som fungerar lika bra också.
 
K

kenth

Är inte nöjd med dynan som sitter på min 600 e-tec. Den är för bred. jag är 1.75cm kort och den tar i knäna hela tiden. På 2010:an (X-RS) sitter det en ny, mycket smalare dyna. Pratade med min handlare om pris och så men den är dyr, 5500kr. Han berättade då att cross killarna han sponsrar skickar sina till en snubbe i Norrland, efter att provat sig runt bland ett 10- tal sadelmakare i landet. Han gör även jobb åt BRP´s reklamationer. Det blir som fabriksnytt enligt dom. Jag ska skicka min dyna och höja den lite och smalna av den lite. Dessutom få ett nytt, helsvart överdrag i samma material som original för 1500kr. Vilket är grymt med tanke på att ett nytt original överdrag kostar 2500kr. Hör av mig när jag sett resultatet