Dpm till rave 800sp -02?

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Tjena!

Det är så att en anslutning på min dpm har gått av, har prövat limma den med riktigt bra lim flera ggr men det verkar inte vilja hålla riktigt..
Det är en av dom små anslutningarna som pekar framåt på skotern.

Är det någon som har tips på om det går att laga detta?
Annars, vad kostar en ny?
Går det att använda dpm:en från en 5/6/700?
Kanske någon har en liggandes tom?


/Micke
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Åk på en hydraulfirma och köp en gängad nippel, borra ett litet hål och gänga in den. Klart.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
råkade bryta av en sån dära anslutning på DPM:n och jag använde mig av superstål... men först rengjorde jag och putsa lite försiktigt med sandpapper, använde sedan okq8 snabblim bara för att den skulle hållas på plats, vänta 15 min, sen tog jag sandpapper och putsade på utsidan, runt om anslutningen som jag hade brytit av. tog till lite extra runt om kring så att man fick som en "stödstrumpa" runt den och ett tips att få det snyggt är att då du ha kletat dit superstål så spotta på fingret å sen trycker du superstålet som du vill ha det... varför spotta jo då fastnar inte superstålet på fingret å du få det snyggt :p
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
hehe... superstål är ungefär som Epoxylim men ändå inte.

men det funka som det för att du har 2 tuber som du blandar ihop å det blir hårt som faaan och limmar på i stort sett allt.. har limmat en kylare på crossen å det höll då utan bekymmer så man kan väl säga att det blir som stål :)
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Om jag nu inte är helt ute å cyklar i blåbärsskogen så ska DPM:en styra luften eller rättare sagt känna av atmosfärstrycket och på så vis skicka rätt luftmängd till motorn bland annat om du är uppe å kör i fjällen vid högre höjd så ska du inte behöva bestycka om förgasarna..

för du har en tempgivare i luftburken och då det blir kring +20 grader och ca 3800rpm så ska signaler skickas till magnetventilen som du har i DPM:en som då i sin tur öppnas å stängs så att du får rätt luftblandning..


Ska vara något sånt hära som jag skrev men bäst är att fråga någon verkstad eller googla!!
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
hehe... superstål är ungefär som Epoxylim men ändå inte.

men det funka som det för att du har 2 tuber som du blandar ihop å det blir hårt som faaan och limmar på i stort sett allt.. har limmat en kylare på crossen å det höll då utan bekymmer så man kan väl säga att det blir som stål :)
Även kallat kemisk metall.