600 E-tec / 800 power-tec, vad fasen är skillnaden?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Blir inte klok på detta. Förstår såklart vad skillnaden är på 600 och 800 cc. Men Power/E-tec? E-tec går "jättebilligt" har jag förstått, men powertec är det en "vanlig 800" med fräsigt namn eller? All information/jämförelse är itnressant för mig som "novis".

bonusfråga: vad sitter det för matta på Lynx Re 600 resp. 800? Då pratar vi 2010 års modell.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Blir inte klok på detta. Förstår såklart vad skillnaden är på 600 och 800 cc. Men Power/E-tec? E-tec går "jättebilligt" har jag förstått, men powertec är det en "vanlig 800" med fräsigt namn eller? All information/jämförelse är itnressant för mig som "novis".

bonusfråga: vad sitter det för matta på Lynx Re 600 resp. 800? Då pratar vi 2010 års modell.
Power TEK 800: En förgasarmotor, kan tyckas uråldrigt men det är en fin motor. Känd för att vara riktigt snål även fast det är förgasare. TEK står för Trottelsensor, E-RAVE, Knacksensor. Mycket fin motor. 151hk.

E-tec 600: En direktinsprutad motor med den absolut senaste tekniken inom insprutning, kan inte riktigt jämföras med gamla SDI. Den här typen av insprutning gör att den går mycket billigt, startar alltid på första draget, drar lite olja mm. Finns mycket info om den. 116hk.

Frågan är ju vad du är ute efter, lite mer specifikt. Mycke hk, snabb?

Båda har 38mm matta.

Mer info, http://www.brplynx.com/
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är egentligen inte ute efter någon av den, suget finns, men vore ju korkat att byta maskin före jag ens kört 20 mil med den jag nyss köpt :)

Men om inget underligt händer så blir det nån av dessa maskiner inför nästa säsong, då en -11 eller mindre beg. -10.

Tack för infon, kortfattat och relativt heltäckande :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Fan. Var förbi min handlare/verkstad och skulle säkerställa att min skoter är klar innan helgen... det hela kommer ev. sluta med att jag istället för att hämta IQ:n hämter en E-tec! :)

Vi får se, beror lite på inbytespris...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hämtar ut min RE 600 E-tec innan helgen!

Trodde farsan skulle ta ner mig på jorden så jag "slapp" köpa nytt. Men han säger: "Vad var det jag sa, man ska inte ha begagnat skit som ska stå på verkstan".

Var tvungen åka och skaka hand innan jobb på annan ort. Fan nu är man peppad!

Om jag har förstått det hela rätt så klarar man säsong 1 utan mods? Såsom neddrevning/mattbyte/skidor??
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hakar på denna tråd då min fråga gäller Power TEK-motorn:

Är det samma block som det är i Serie-III-motorerna? Dvs samma korkade lösning med infettade lager där packboxen riskerar att "ploppa" ut?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
dessa är de 800 som finns
800
800HO
800SDI
800HO P-TEK
800R
800e-tec

men de du undrar ang. P-TEK vs. e-tec. PowerTEK levererades med löftet om att vara en riktig miljömotor utan att tappa effekt jmf med tidigare motor, och de var den, snål på soppa mer avancerad datorstyrning än tidigare. som nestander påpeka heter motorn T.E.K inte tec, den nya 2011 heter tec. Den släpptes i somliga av skidoos 2005or. Den skulle leverera ca 138hk. Men tack vare just motorstyrningen så åker många omkring med ca 9hk mindre, ECU´n ställer om tändkurvan när kylvattnets temp blir för hög..

800R PowerTEK, är den som ska leverera 151hk, och har ett annat vevhus, vätske kylt, och ännumer motorstyrning och kruseduller, men de verkar som att många verkar ha problem (utan att veta om det) med att tändningen och mätinstrument spökar på dem oxå och de åker omkring på ca 7-10hk mindre.. (skidoo mer drabbad än lynx??)

Men alltså, 800R är ingen serieIII eftersom dess nya vevhus och monoblock. men ja, samma lösning på packboxar.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
De beror väl för de första på vilken powerTEK du menar, de fanns ju på serie3 motorn på slutet innan 800r kom, å båda heter powerTEK...
800ho powerTEK tro de va -05 till -07 (serie3)
800R power TEK -08 å framåt(-07 i summit) om ja nu mins rätt
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
och jag skrev "800R PowerTEK, är den som ska leverera 151hk" samt "PowerTEK levererades med löftet om att vara en riktig miljömotor...Den släpptes i somliga av skidoos 2005or. Den skulle leverera ca 138hk"

föklarade bägge..
800R Power-tek 2007
800HO Power-tek 2005
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
så en -08 rave 800 har (R) motorn?
Ang fettade lager, Finns det nån slags "service intervall" på det?
 
4

426H

så en -08 rave 800 har (R) motorn?
Ang fettade lager, Finns det nån slags "service intervall" på det?
Lagertätningarna är gjorda för att hålla 1000-1500 mil under normala driftsförhållanden. Det är dock inte helt ovanligt att något annat händer som i sin tur gör att tätningarna pajar, och fettet läcker ut. På PTO-sidan kan det räcka med att remmen trådar upp sig och förstör tätningen. På mag-sidan kan tex en kortsluten handtagsvärmare göra att statorn överhettas och bränner tätningen mot lagren. Det kan också vara något tillbehör man monterat in som drar mer ström än vad tädssystemet är designat för, tex xenon ljus. Tätningarna är gjorda av plast och smälter om det blir för varmt. En remexplosion kan både skada tätningarna direkt och även leda till obalans i vevaxeln, som gör att lagren/tätningarna pajar i förtid.
Jag skulle inte köra en meter över 400 mil med dessa motorer utan att totalgenomgång av motorn. Och om man råkar ut för tex en remsprängning är det viktigt att man håller koll så att det inte börjar läcka ut fett från vevaxeln. På pto-sidan är det lätt att se om det börjar läcka.