Dags för ny kedja, men när är de dags för nya drev?

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
Hur ofta ska man byta drev egentligen?

Det ska väl inte behövas varje gång (600 mil asså) då de är dags för kedjebyte? :bounce:
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Byter du kedja ska du byta drev samtidigt, i alla fall det mindre som borde slitas mer.
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
Ja jag tänkte nästan byta allt, men det kändes förbaskat dyrt att behöva byta dreven i samma veva oxå, då de inte ser så pass slut ut. iaf inte i mina ögon :unsure:



Dreven ser lika mkt slitna ut iaf, har införskaffat ett bättre beg mindre drev som ska dit


Strängt taget, borde det inte räcka med att byta dreven varannan gång man byter kedja?

Btw skotern har gått 550 mil
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
man bör byta både drev och kedja helst....eftersom dom slits med varrandra...så det är inte perfekt passform om inte allt byts...sen hur stor betydelse det har i praktiken törs ja inte svara på.
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
man bör byta både drev och kedja helst....eftersom dom slits med varrandra...så det är inte perfekt passform om inte allt byts...sen hur stor betydelse det har i praktiken törs ja inte svara på.

Ja precis, men hur gör ni alla då? :bigsmile:

Om dreven inte ser så dåliga ut och de båda ser ut att vara lika "slitna" så är de bara att sätta dit nya kedjan och köra? tänkte vänta med att byta drev tills nästa kedjebyte som är igen vid 1000-1100 mil då.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ja precis, men hur gör ni alla då? :bigsmile:

Om dreven inte ser så dåliga ut och de båda ser ut att vara lika "slitna" så är de bara att sätta dit nya kedjan och köra? tänkte vänta med att byta drev tills nästa kedjebyte som är igen vid 1000-1100 mil då.
men dreven är mer sliten än kedjan....dvs dom passar inte perfekt ihop...det innebär att kedjan kommer slitas fortare än om du ahde nya dres.....dessutom så slits ju dreven mer också eftersom kedjan inte dår i tänderna som den ska. är kedjan dålig då?.....kanske hade varit bättre kört säg 1-200 mil till och bytt allt...istället för att byta nu och köra kasnke 300mil(eller vad vet jag) och måste byta allt i alla fall....då va ju det här kedjebytet lite onödigt.....alltid bra att veta att grejerna är helt ok på en skoter. Det är inte billigt att äga skoter.
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
men dreven är mer sliten än kedjan....dvs dom passar inte perfekt ihop...det innebär att kedjan kommer slitas fortare än om du ahde nya dres.....dessutom så slits ju dreven mer också eftersom kedjan inte dår i tänderna som den ska. är kedjan dålig då?.....kanske hade varit bättre kört säg 1-200 mil till och bytt allt...istället för att byta nu och köra kasnke 300mil(eller vad vet jag) och måste byta allt i alla fall....då va ju det här kedjebytet lite onödigt.....alltid bra att veta att grejerna är helt ok på en skoter. Det är inte billigt att äga skoter.

Nu byter jag ju kedjan i förbyggande syfte så att den inte ska pajja och spränga exempelvis sönder kedjehuset, att köra 1200 mil med samma kedja är väl som att spela rysk roulette :ciao:
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det är oftast det lilla drevet som är mest slitet och det kostar inte många kronor.
Kan var värt att byta om du tänkt ha kvar skotern i mer än 3-400 mil till. Annars kan du nog hoppa
över det. Som du säger så är det riskabelt att köra för lång med en och samma kedja.
Det beror ju också på hur skotern används, för t.ex min far kan garanterat köra på
samma kedja till skotern är helt slut.
 

Lotna

Medlem
17 nov 2009
14
0
1
kalix
som Mikael_N säger så tror jag inte du behöver vara orolig över kedjan efter 550 mil min ski doo mxz hade gått 1000 mil på samma grejer
och om kedjehuset någon gång går sönder så sitter det samma kedjehus från zx/evo till rev/revo modellerna så du kan köpa ett beggat hus för en liten slant :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag körde ca 1000 mil med min kedja på min Summit 600 -99 jag hade.. den såg OK ut.. inte superbra skick, men verkligen INTE dåligt! Kör med den än, 1800 mil nu på samma kedja

Det du kan göra är att ta lös kedjan... kolla på den..kolla upp den riktigt noggrant.. vrid, vänd, kolla sprickor, skaka den.. ja gör allt, dvs GRUNDLIG genomsökning...

Har den skador? BYT DIREKT!!!!
Är den hel o fin? Kör till nästa säsong o ta lös kedjan när du byter kedjehusolja o gör om samma procedur igen :)

Samma med dreven.. kolla dom , hel å fina? Kör igen.. skadade? BYT!!

Svårare än så är det inte :)

Det är lite av en myt att "en kedja är slut efter 800 mil"... visst kan de vara så.. men DIN kedja kan hålla 2000 mil också!

/F
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kedjan byter man ju i förebyggande syfte. Klart att den kan hålla i 1000mil till eller 50 mil till.
En variant är ju att ta bort kedjan och kontrollera den var 50:e mil eller så, eller så byter man den.
Fast kedjan ser hel ut nu är det inte säker att den håller mer än 100 mil till. Sprickor mm.
kan ju vara så pass små att dom inte syns.

Min brors kedja gick av efter ca 800mil i hans Summit 700-00. Kedjehuset gick helt sönder
och locket kunde jag precis rädda. Totalkostnaden för det kalaset blev ca. 3000:-
Nytt kedjehus och kedja. Självklart kolla vi runt på skrotar och privatannonser men det
fanns inget beggat då, så det blev ett nytt kedjehus. Inte alla som vill sitta och leta
delar på blocket under våren när man vill använda skotern. Och man kan ju säga att kedjan
brukar gå av när man kör med skotern och då år det inte många som vill sitta och leta delar.

Säkra sidan: Byt kedja (En HISKELIG kostand på ~1000:)
Osäkra sidan: Byt inte kedjan (Hoppas på att den håller, och ge pengarna åt frugan så hon kan köpa julklappar åt dig. Som du igentligen inte behöver.)
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Man kan ju inte hålla på byta saker i förebyggande syfte....det är ju löjligt, byt när det går sönder. Bara för att man byter innebär det inte att den inte går sönder. Altså är man ändå inte säker......och äger man en snöskoter ska man inte prata om saker man inte behöver:eyebrows:
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Så om du vet att det är dags att byta lager till vevaxeln, så väntar du hellre till det blir vevhusras?
Om du märker att något boggiehjulslager börjar bli dåligt, så väntar du heller till det skär helt?
Om du märker att det är dåligt komp så väntar du till den skär innan du byter ringar/kolvar?

Ja listan kan göras hur lång som helst... Den diskussionen hör inte hit. JAG byter då hellre
före något rasar helt, än efter...
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
nu snackade vi en kedja som brukar börja leva om rätt bra när den är dålig......så man bli lite förvarnad, Men man kan inte hålla på byta saker bara för at det kan gå sönder...det bli jävligt dyrt och onödigt jobb....om man nu inte gillar själva skruvandet. Och är kompet dåligt så är det inte i förebyggande man byter....man byter ju för att kolven är slut.....däremot att byta den medans kompet är bra är i förebyggande och lite onödigt enligt mig. men vill man byta saker varje 200mil istället för 500mil så visst får man det(var bara ett exempel)
 

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
Ja jag byter ju kedjan i förbyggande syfte som jag sa tidigare :p

Skickade ett mail till stenmarks och frågade angående om att byta drev vid kedjebyte, fick svaret "Det är inga problem att använda dreven när dom är frächa det är det övre drevet som slits mest ( det snurrar ju dubbelt så fort) det nedre byts nästan aldrig"

Det var även något sånt jag ville höra då jag skaffat ett fräscht beg litet drev att sätta dit också :)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Rannerkings broder som skriver just nu över min bors övervakande. Jag låg i typ 100 knyck. såg en polare på andra sidan älven. Tänkte att trevlig som man man är måste man prata med honom innan man fortsätter sin tur upp efter älven. Det gick inte så bra. . Drog upp skoter och "burkade" en sväng över älven... PANG!!!! så låg jag i snön å funderade vad fan som hade hänt. å ont i magen hade jag också! (efter att jag smackat rutan med de inre oragnen). Jajamen Kedjan hade gått. Och den hade gått drygt 800. byter nog heldre vid 600 mil än å väntar för sent å väntar tills det går illa. kan säga att det gjorde ont ocg det blev halt klart dyrare rep.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Körde 900 mil på min f3:a, kortade kedjan 2 länkar (pga nerdrevning) och pressade på i 300 mil till.

Samma kedja och den såg kanonfin ut när skotern byttes bort.

Jag byter kolvar i förebyggande syfte men kedjan känns lite over kill.