Avgasportar rave 800 -02

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
om avgasportarnas röda skruv är nedskruven i botten vad händer då och tvärtom, att dom är utskruvna max....
tänkte med bensinflöde, avgasflöde m.m.

för att om jag skruvar ut dom tex 6 knäpp så när jag ska tvärgasa så få jag ett ordentligt "kallsup" att den tvärdö men skruvar jag in dom i botten så att säga så finns det ovannämnda kvar men inte lika mkt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Lite grovt förklarat.....

Det vanliga RAVE systemet är ett rent mekaniskt tryck styrt system och förlitar sig därför bla på på omgivningens luft tryck och dess inverkan på förbrännings trycket = avgaserna.

Lägre höjd = Mera syre molekyler på samma volym & Högre luft tryck = Kraftigare avgas pulser
Högre höjder = Färre syre molekyler på samma volym & Lägre luft tryck = Svagare avgas pulser



Nedan lite saxat om samma sak :
Citat:
Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
Summit modellerna har oftast en något mjukare RAVE fjäder och/eller att RAVE skruvarna är utjusterade något ifrån fabrik för att kompensera den tunnare luften på högre höjd.
Därav så drar man in RAVE skruvarna i botten då maskinerna skall användas på de låga höjder som är aktuella i tex Skandinavien/Norden.
( Man kan även kolla om det sitter mjukare fjädrar på den, detta är dock vanligare på de nyare Summit'arna med Serie-III motorer. )

Citat:
Ursprungligen postat av TobbeE_87 Visa inlägg
2stroke:
1. Du verkar veta mycket om det här problemet, får man fråga varifrån du fått allt ?
2. Det du säger om RAVE ventilerna, hur stor skillnad gör det egentligen på motorn, är det nåt man märker ?
3. Kan du förklara lite nogrant hur dom fungerar och hur dom styrs ?
4. Kan inte förstå sambandet med högre höjd (tunnare luft och mindre lufttryck) och mjukare fjädrar ?
Vill ha det till att det borde vara tvärtom, hårdare fjädrar på högre höjd, men de beror troligen på att jag missat en del i hur RAVE ventilerna styrs.
Och som sagt, säger inte att du har fel i något, bara att jag inte får det att stämma i huvvet

MVH// Tobbe
Se speciellt Nr. 4 nedan
Citat:
Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
1. Efter att ha hållit på med ROTAX sk. "RV" ( slidstyrda ) motorer i snart 20 år så har man fått en viss rutin på vad som funkar och vad som inte funkar... = Erfarenhet.

2. Det fin fina med RV motorer är just att du kan ändra på motorns karaktär och effekt bara genom att ändra slidskivans öppnings/stängnings punkter samt att variera en skivas totala öppning i grader etc
På detta sätt får du en motor med helt annan karaktär än den du nyss hade.
Vad gäller just din specifika fråga kan jag inte på rak arm säga att det ger si eller så mycket mer effekt, utan bara säga att vill du försöka optimera 583'a motorns karaktär för en viss höjd med ett visst avgassystem och en viss förgasartyp med en viss tändning etc så bör du även byta till rekomenderad "502" skiva.

3. I princip samma svar som ovan fast nu pratar vi om avgas sidan istället..
Jag kan inte på rak arm säga att det ger si eller så mycket mer effekt, utan bara säga att vill du försöka optimera 583'ans karaktär för en viss höjd med ett visst avgassystem, en viss förgasartyp och med en viss tändning etc så bör du även justera/byta RAVE fjädrarna.
Prova själv detta väldigt enkelt genom att fara ut och köra med din maskin och prova att variera din inställning på de RÖDA RAVE skruvarna,
Du kommer att märka skillnad !

4. Alla RAVE är tryckstyrda av avgaspulsernas tryck ( Utom RAVE-E ).
Se på en 2-takts motor som en stor luftpump, desto mer luft volym du kan pumpa desto mera blåser det/högre tryck etc...
På högre höjder där luften är tunnare etc så blåser det helt enkelt mindre/svagare... detta avspeglar sig som svagare pulser ut ur avgasportarna ( där RAVE ventilerna sitter ) och ger således svagare tryck "signal" till RAVE ventilerna. För att de då skall öppna lika mycket som en motor som körs på havsnivå så måste den då varva ex. vis 1500 rpm mera.
Detta är dock något som man inte vill !! = Man passerar motorns RÖD markering ! = Inte bra, samt att man missar motorns effekt register !
Därför monterar man in svagare RAVE fjäder för att giljotinen skall öppna på samma sätt som en motor som körs på havsnivå.
alt.2 är att man istället/också skruvar UT de RÖDA RAVE skruvarna något för att uppnå samma resultat. Således måste de skruvas IN då man kör på lägre höjder !


Puuuu.... Lite svårt att skriva ner hur det hänger ihop men hoppas du fattar denna något grova förklaring något så när....

Blev det nå klarare ?

Citat 2stroke