Hög tomgång, men går fett? Rave 800sp-03

Bassylje

Medlem
21 dec 2009
6
0
1
Örnsköldsvik
Hej.

Jag har en Rave 800sp -03. Jag köpte den för några veckor sedan och förra ägaren hade renoverat den med nya kolvar, ramlager, packboxar osv pga ramlagerras förra vintern.

NU till problemet. Den har hög tomgång, typ 3500-3800rpm, andeles innan variatorerna börjar driva, och får den stå på tomgång ett tag så surnar den så att den slår igen stiften efter typ5 minuter. Tomgången går ner om jag chokar den så det verkar som att den får för mycket luft samtidigt som den går sur :stupid:

Insugsgummina byttes strax innan han renoverade motorn och ser bra ut, sprickfria.

Jag har plockat upp frörgasarna och rengjort dom och kontrollerat att "nålarna till flotörerna" tätar. Kollat munstyckena, 17.5 låg och 520hög. = Orginal(?) Har inte rört luftskruvarna, så jag vet inte hur dom står. Vad är orginal inställning på dom?

[FONT=Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]

Dpm:en Ser däremot lite speciell ut, eftersom att dom 2 uttagen frammot är ihop byglade och pluggen i sidan är borta men igentejpad. Slangarna till den är däremot nya. Kan proroblemet sitta där? Det sitter även Br9eya stift i den nu iställert för Br9ecs som är orginal...

I övrigt så är det ny soppa i maskinen och den går som ett skott då man trycker på, någon som har någon lösning?

/ Linus
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det är ett vanligt problem när maskinen har flatsideförgasare, (även så kallat flatsidesyndromet)... när den varvar sådär mycket, dutta bara till på gasen så går varvet ner :).

Det är inget onormalt med andra ord.. dutta bara till så går den ner :)

/F
 

Bassylje

Medlem
21 dec 2009
6
0
1
Örnsköldsvik
Jo det vet jag, men jag kan köra den 5 min och när jag stannar ligger den fortfarande på samma höga tomgång och efter någon minut slår stiften igen... Är dyngsura då man tar upp dom.:notrust:

Kom på att det nog inte sitter någon lufttempgivare i luftburken heller, som ska sitta där enligt sprängskissen iaf...
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag har haft samma problem förutom att den gick fett.
Tomgången på min gamla rave 800 01a låg kring 3000-3800 rpm,
Fick tippset här på forat att gå upp en storlek på lågfarten till 19.5 om jag inte minns fel = perfekt tomgång.

Värt att testa då det är så pass billigt med munstycken!
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Man ska inte köra den där motorn med några andra stift än BR9ECS.

Min Rave hade hög tomgång, berodde på att reedventilerna var slitna. Så plocka lös dom och kolla :)

Jag hade innan dess provat byta munstycken från orginal 17,5 till 22,5 -blev ingen skillnad på tomgången...
 

Bassylje

Medlem
21 dec 2009
6
0
1
Örnsköldsvik
Nu är problemet löst! Det visade sig vara slangarna till DMP boxen som hade små veck pga att slangen var för mjuk, så med nya hårdare slangar som inte störde trycket/flödet så går det klockrent!
/ Linus