När man har nya slides låter det lite märkligt då?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hej!

Har nya slides på maskinen, hade skotern på ett ställ och gasade runt mattan, märkte då att det låter som när man var liten och hade ett spelkort mot ekern på cykeln om ni förstår : )

Vid lite närmare titt så ser jag att i framkant på slides så "slår" metallen på mattan i slidesen. Ska det vara så? Nöts det ner och slutar låta? Eller ska man putsa ner slidesen själv innan man sätter dit dom så dom inte är tvärkapad?!?

Tacksam för svar om någon förstår :)

MVH / Andreas
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Hej!

Har nya slides på maskinen, hade skotern på ett ställ och gasade runt mattan, märkte då att det låter som när man var liten och hade ett spelkort mot ekern på cykeln om ni förstår : )

Vid lite närmare titt så ser jag att i framkant på slides så "slår" metallen på mattan i slidesen. Ska det vara så? Nöts det ner och slutar låta? Eller ska man putsa ner slidesen själv innan man sätter dit dom så dom inte är tvärkapad?!?

Tacksam för svar om någon förstår :)

MVH / Andreas

Hände mej exakt samma sak å samma gammla ljud :)
På min va slidsen lite för långa..då kapade jag av dom lite snyggt och vips..ljudet va borta :)
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hände mej exakt samma sak å samma gammla ljud :)
På min va slidsen lite för långa..då kapade jag av dom lite snyggt och vips..ljudet va borta :)
Kapa du av dom mer där fram då alltså? Sne kapade du eller tvärkapade du?

Kan ta detta i samma veva, när jag bytte slidesen hade jag loss boggien, måste man det när man ska ta bort/montera slides??

MVH / Andreas
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
jag kapade bak på dom..för det var där felet var..slidsen var längre ut än vändhjulet. fram ska dom tryckas in i en typ konsol å sedan skruvas fast. Jag vet inte om man kan göra det utan att ta bort boggien, jag bytte hela boggien då jag bytte slides. Och jag "sne" kapade dom.

Lycka till!
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
sitter det inte ett Glidblock längst fram?
Jo det gör det! Men när slidesen är nya så är dom så pass "bred" att dom kommer ner under glidklacken.

jag kapade bak på dom..för det var där felet var..slidsen var längre ut än vändhjulet. fram ska dom tryckas in i en typ konsol å sedan skruvas fast. Jag vet inte om man kan göra det utan att ta bort boggien, jag bytte hela boggien då jag bytte slides. Och jag "sne" kapade dom.

Lycka till!
Jaha! Det kanske är bak det tar i då! Läre kolla på det!

Tack för svar! MVH /Andreas
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jo det gör det! Men när slidesen är nya så är dom så pass "bred" att dom kommer ner under glidklacken.

Tack för svar! MVH /Andreas
Även om glidklacken är ny? Låter väl hällre som att dom är slitna än att slidsen är för höga.

Ett tips är att byta dom också då dom tar en hel del stryk.
En av mina small av en gång så mattan tröck lös ena sliden, inte vidare bra för vare sig matta eller boggieskena
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
Bytte på min M8a utan att varken skära i mattan eller släppa på spänningen. hängde bara upp den baktill och sen släppte skruven fram och drog, va rätt tungt men gick helt okey. 15 min jobb.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Även om glidklacken är ny? Låter väl hällre som att dom är slitna än att slidsen är för höga.

Ett tips är att byta dom också då dom tar en hel del stryk.
En av mina small av en gång så mattan tröck lös ena sliden, inte vidare bra för vare sig matta eller boggieskena
Glidklackarna är fina (ej nött), slidesen går ändå ca 3mm under glidklacken.

Bytte på min M8a utan att varken skära i mattan eller släppa på spänningen. hängde bara upp den baktill och sen släppte skruven fram och drog, va rätt tungt men gick helt okey. 15 min jobb.
Jepp så jag skulle göra tills jag såg att slidesen inte fick plats att komma ut ur hålen på mattan, därav ovanstående som skrev att jag skulle skära lite i mattan.

Tack för svaren!
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
hjälpte en kompis att byta på sin korta rev -05:a och vi plockade bort vändhjulen (skulle fetta in/byta lager) och då gick det prima att dra mattan åt sidan o peta ut slidesen.

Om slidesen är nån mm. tjockare än klacken längst fram på slidesskenan så borde det ju gå raspa ner precis kanten på slidesen, resten "nöter väl till sig".....
 

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Tack, då fick jag svar på min fundering.
Det låter ri ri ri ri ri osv i boogin, när jag hissar upp skotern och kör runt mattan efter att jag bytt slides. Slidsen var lite högre en glidblocken längst fram, typ 0,5 mm, så jag snedskar med kniv så det inte blev en vass kant. Men tydligen för brant, man ska nog slipa ut kanten ordentligt för att slippa ri ri ri ri ri, eller byta glidblock. :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De kan låta bakifrån slides också så jag slipar av bakkanten i ca 30graders lutning bakåt och ganska mycket så inte stålskona hugger tag i slidesen vid backning. Och längden bakåt kapar jag jämt skägg med glidskenorna, Jag har aldrig ört ett ljud från slidsen med den typen av kapning slipning. Fram slipar man såklart slidsen så de går jämt med nosskydden.
 

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Ja, det kan ju vara längst bak oxå. Jag lyssnade med ett kort sopskaft för att hitta ri ri ri ri-ljudet, och det kommer från boogien, men jag kunde inte avgöra vart för jag var ensam. Det blev så svårt att lyssna och gasa samtidigt, farligt oxå.