Enduro 600sp -01

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
tjenare, skulle ut och prova skotern en sväng igår, fick igång den men gick bara på en då, så jag bytte tändstift, och då gick den som den ska, men sen då skotern har gått typ 5 minuter då dör den bara, så jag drog igång den men den gick inte som den ska, den gick mkt slöare än vad den brukar. sen då dör den igen. vad kan felet vara?

och skotern har varit sänkt en gång i somras också. kanske kan ha nå med de att göra eller?

tacksam för svar, blir som en julklapp för mej om jag får veta vad som är fel =)
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Sv: HJÄLP! Enduro 600sp -01

Svårt att säga vad felet är med tanke på att den har blivit sänkt skulle dock gissa på nogot på el sidan stator som håller på att ge upp mm
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Sv: HJÄLP! Enduro 600sp -01

Kolla så att inte choken har frusit för dig. Så har den gjort på min några gånger. MVH
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
Sv: HJÄLP! Enduro 600sp -01

tacksam för svaren, jaa men det kan inte vara vatten i förgasarna då? för då skotern har stått över natten då är gasen frusen, alltså den går inte att trycka in helt, måste trycka ett antal gånger innan den går att trycka in helt, och så var det inte i somras eller förra vintern.

God Jul allihopa!
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Sv: HJÄLP! Enduro 600sp -01

tacksam för svaren, jaa men det kan inte vara vatten i förgasarna då? för då skotern har stått över natten då är gasen frusen, alltså den går inte att trycka in helt, måste trycka ett antal gånger innan den går att trycka in helt, och så var det inte i somras eller förra vintern.

God Jul allihopa!
Jo det är det jag menar, att chokereglaget fryser för dig till gasarna. tanka skotern och dunka i K-sprit eller liknande så kanske det löser sig för dig. Eller helt enkelt ta bort gasarna och torka ur dom och kanske låta dom ligga över natten på ett varm ställe så all fukt försvinnner, det där med att den dör efter ca 5min på tomgång är nog garanterat att den får för mycket bränsle pga choken. Lycka till och God Jul! Mvh
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
okejokej, har tänkt lite på de du sa om choken, och det stämmer nog helt, tack för svaren allihop! :) då blire nog skruvning ikväll =)
 

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
om jag låna tråden. har nästan samma problem men min dör när man inte gasar. då mena jag den dör på tomgång. om man gasar så går den till 4000 varv sen sjunker till 2000 efter typ 10 sek dör den. vad händer? bytt tändstift och allt. för att den inte ska dö så ska man slå på choken till hälften då går den perfekt. varit idag och körde stanna. sen när jag skulle starta gick den bra dog efter 10 sek. sen fick vi inte igång på halvtimme. när vi slog på choken fullt sen slog av den så starta den. den hade gnista och tändstiftet var blöta.
så undrar vad är felet?
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Om den går bra när den är kall men inte när den är varm så skulle jag tro att den flödar över i flotörhuset eller vad det nu heter det sitter något där som ska täta eller något sådant är den dålig så flödar motorn o till slut så dör den på tomgång kolla först så att inte chocken har fastnat
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
låter som om chocken har fastnat eller att tomgången är för låg när motorn är varm så var det på min gamla enduro med samma symtom som dig