Benämning på ramlager?

H3nkk4

Aktiv medlem
6 dec 2009
76
0
6
Finland
Jag hittade lager här på stenmarksmaskin som jag tror passar till min Rotax 377 -88. Jag är lite osäker på benämningarna bara:/.

På en sprängskiss på Rotax 377 visar det att det är 3 stycken lager. Det finns 2 st. lager med benämningen: 6206 C4 , exakt så står det. Det 3:e lagret har benämningen: 6207.

På stenmarks hemsida: http://www.stenmarksmaskin.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=17290 Finns lagren med dom närmsta betäckningen: 6206-NR C4 , betäckningen skiljer ju sej med bokstäverna NR, så har dom någon speciell betydelse eller är det bara "nummer" NR?

På det sista lagret finns ett med benämningen: 6207-NR C3, där också "NR C3", vad betyder det ?

Thank you..!!
 

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Benämningen C3, C4 har med "glappheten" i lagret att göra, i en skotermotor ska det vara lite glappa lager för av värmen som motorn alstrar så sväller materialet i lagren.

Det där med NR tror jag har att göra med om det är täta eller öppna lager, är absolut inte säker, det ska i alla fall vara öppna lager i din motor.

Ring till stenmarks å hör med dom, det är nog säkrast.
 

H3nkk4

Aktiv medlem
6 dec 2009
76
0
6
Finland
Benämningen C3, C4 har med "glappheten" i lagret att göra, i en skotermotor ska det vara lite glappa lager för av värmen som motorn alstrar så sväller materialet i lagren.

Det där med NR tror jag har att göra med om det är täta eller öppna lager, är absolut inte säker, det ska i alla fall vara öppna lager i din motor.

Ring till stenmarks å hör med dom, det är nog säkrast.

Okej då vet jag:biggrin1: Nog säkrast att ringa och kolla med dom. Men nu undrar jag vad lagren om sitter i nedre delen av vevstaken kallas? Dom skall också bytas. Ifall det lönar sej att fixa upp vevstaken eller om jag skall köpa en bättre begagnad istället.