Förgasar bestyckning...

Andreas75

Medlem
26 dec 2009
20
0
1
Var får jag reda på vilken bestyckning av gasarna jag ska till min skoter Enduro 600 Millenium....... Gärna länkar till nån typ av lista..
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
finns ingen som kan säga vad du ska ha..de finns vissa riktlinjer..alltså tabeller för olika höjd.men alla motorer är individer..vissa ska ha en andra nå annat..
som skidoo säger så prova dig fram..vad har du nu?
 

Andreas75

Medlem
26 dec 2009
20
0
1
Högfarts är 340, lågfarts vet jag inte, men skotern går bra tills jag ligger på jämn gas och ca 5-6000 varv då börjar den kvava ungefär som att det är slut på soppa, men så är inte fallet.. Jag bor ca 50-100 meter över havsnivå.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
har den alltid varit så eller har det blivit så???
och eftersom jag inte vet bättre så frågar jag har du kollat så inte nån bensinslang ligger i klämm eller liknande??
 

Andreas75

Medlem
26 dec 2009
20
0
1
köpte den i höstas innan snön kom, så provkörningen blev på en gräsmatta med lite frost, men jag köpte den uppifrån fjällen, och jag bor ju på betydligt lägre höjd, men jag har gått upp i munstycke från 320 till 340. tror inte nån slang ligger i kläm, men kan vara värt att kolla.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
okej...

men du har ingen ski-doo handlare som du kan fråga om vilken bestyckning du ska ha på den höjden??

ha du inte fått tag på nån som kan hjälpa dig så ska jag fråga en vän som jobbar med att serva ski-doo´s
 

Andreas75

Medlem
26 dec 2009
20
0
1
Ska kolla runt lite på måndag tänkte jag, vi har en Lynx handlare här i byn. dom borde ju veta vad det ska vara..
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
gör så.. ananrs kan du få telefonnummer av mig till han... han bör ju ha nån lista där det står!!
 

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Högfarts är 340, lågfarts vet jag inte, men skotern går bra tills jag ligger på jämn gas och ca 5-6000 varv då börjar den kvava ungefär som att det är slut på soppa, men så är inte fallet.. Jag bor ca 50-100 meter över havsnivå.
Det kan vara så att nålen är flyttad den har med mellan registret att göra brickan ska sitta på mittersta hålet original
Lågfart ska vara 37,5
Högfart ska vara 320
Nålen heter 7DFY1-3
om det är VM förgasare
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
På brp-parts står det att du ska ha 320 huvudmunstycke och 37,5 lågfart nålen i 3 snäppet. Det är för Havsnivå och 20 minus

Ja nu hann nån före såg jag men iaf.. 3 : an i slutet på nålbeteckningen är vilket snäpp den ska vara i.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Får skotern för lite soppa (felbestyckad) så brukar det inte märkas på hur den går!

Det märks på att den smälter kolven, tändstiftet och skär ihop. En stor del av bensinen går oförbränd genom cylindern och den kyler kolvarna, är den för snålt bestyckad så minskar inte soppan som förbränns utan det är soppan till kylning som får stryka på foten = haveri.

Hur ser stiften ut?

Rengjort gasarna?
 

Andreas75

Medlem
26 dec 2009
20
0
1
Stiften blir inte vita. dom är mörka. nej, jag har ej gjort rent gasarna, tänkte göra det i morgon...

Nån annan som har nåt tips till varför den kvavar när jag kört på jämna varv ett tag 5-6000, om jag stannar och låter den gå på tomgång ett tag så går den sen bra igen????
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Stiften blir inte vita. dom är mörka. nej, jag har ej gjort rent gasarna, tänkte göra det i morgon...

Nån annan som har nåt tips till varför den kvavar när jag kört på jämna varv ett tag 5-6000, om jag stannar och låter den gå på tomgång ett tag så går den sen bra igen????

Eftersom du verkar ha blöta stift så ändra nålen till att börja med så den får lite mindre bränsle på mellanvarven...kan mycket väl vara att den surar ner sig lite.