Krängningshämmare

BELLE

Medlem
3 sept 2008
34
0
1
Lit
Hej, sitter i tankarna att ta bort hämmarna.

Nån annan som gjort detta på EVO chassiet som kan ge lite tips om hur man skall gå tillväga?

Går dom att lirka ut eller är det vinkelslip som gäller??:hmmmm:
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jag kapade dom rakt av direkt. Försökte lirka men de går inte utan att ta bort dom nitade svarta plastbitarna som hämmarna går igenom i chassiet. För att borra bort dom nitarna tror jag du måste ta bort bukplasten för att komma åt. Så jag kapade direkt :)

Se till att spänna fjädern ca 5mm på framdämparna för att kompensera hämmaren.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Jag kapade också rakt av.

Ångrade inte det en sekund.

Ställde upp framdämparna några hack bara.

Enda gången jag kände av att jag saknade dom var när jag fullastad åkte två vuxna karlar+ kälke bakom, vi körde i fjällen på skrå/kant ganska länge.

Det är ända gången jag tyckte dom hade varit berättigade, annars har jag inte saknat dom på 400 mil.

Skotern blir fruktansvärt mycket roligare att busa med, tycker jag iallafall.
 

BELLE

Medlem
3 sept 2008
34
0
1
Lit
Jamen dåså, då blir det till att ta en kväll i garaget och gå lös med vinkelslipen!! :becky:
 

PenkeN

Medlem
7 feb 2006
33
0
6
Umeå
man behöver inte alls kapa!
kan va värt att inte kapa då går den ju faktiskt att installera igen.

borra popniten där krängaren går in i chassiet. på båda sidorna. sedan lossa bulten mellan bärarm och trailingarm. så ska den gå att lirka ut.
kommer inte till 100% ihåg. va ett år sedan jag gjorde det. men bara titta på den och lista ut hur du gör. lätt som en plätt!

men det är lätt värt att ta bort den iallafall. klart man får jobba lite mer i kurvor. men annars är det bara positivt. lättare att leka och säkrare för man slipper få onödiga kasst som när ena skidan far på något gupp.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Lånar tråden lite, är det samma sak på rev chassit? Är man tvungen att kapa bort dom? Kan man inte annars bara lossa bulten på ena sidan och på så vis koppla bort den, borde ju inte ta i någonstans?
 

BELLE

Medlem
3 sept 2008
34
0
1
Lit
Visst hade man kunnat lirka ut den om man tagit bort nitarna, men orkade inte d.:argh:

Så nu är den borta på livstid, och jag ångrar det inte en sekund!! Mycket följsammare efter dåliga leder, inga tvära kasst, mer lättburkad och att man får jobba lite mer i kurvorna e bara bra då man får upp temperaturen i kroppen när det e såhär fördärvade kallt :biggrin1:

Och hur det ser ut på reven vet jag ej, men där e det väl bara att ta bort en skruv och sen lirka ut den?:hmmmm2:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Lånar tråden lite, är det samma sak på rev chassit? Är man tvungen att kapa bort dom? Kan man inte annars bara lossa bulten på ena sidan och på så vis koppla bort den, borde ju inte ta i någonstans?
Dagens tips:
Skruva bort länkaget och vik krängningshämmaren mot plasten. Borra där ett litet hål och trä igenom en svart/gul/röd kattstrypare genom mellanrummet som bildas mellan plasten och metallen i chassiet. Håller kanon och då kan man ju välja att montera tebax dem om det skulle bli aktuellt. Dessutom känns det mer reko att sälja maskinen orginal då den tid kommer :)
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Jag plockade bort min för 1vecka sen o tycker fan inte att det blev en sån stor skillnad iof Rev men ändå vette fan om jag spänt framdämparna för mycket eller nå
 

Morelessz

Medlem
25 nov 2012
8
0
1
Hörnefors
Man behöver INTE ta bort den det ända som krävs om du har ett Zx chassi Steg 1 Borra bort nitarna eller slå ut dom med en Lång spetis Spårmejsel/platt
Steg 2 Lossa på båda tralingarmarna dra ut dom rakt.
Steg 3 nu drar du ut Krängningshämmaren MOT MATTAN. sen tar du nästa sida
Steg 4 Du kan bara få ut den på ett sätt detta tar cirka 30-40 minuter Kapa inte det är bara du som förlorar på det Mvh jesper