Tändhatten gnistrar som snön på vägen! Enduro 500 -03

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Hejsan alla skoterkunniga!

Nu har snön kommit till Umeå för att stanna och detta är med råge!
50+ !!!!!!

Skotern detta handlar om är : Lynx Enduro 500 -03.

Jag har tyvärr ett problem, jag har sökt igenom trådarna för liknande fall men utan resultat... Det kommer små gnistor ifrån den vänstra tändhatten som syns väldigt tydligt! Jag hann tyvärr ge mig ut på en tur och såg inte detta förräns jag var tillbaka. Den går relativt ojämnt på tomgången och vid fullgaskörning...

Jag ska in till stan för att köpa nya stift och 2 nya tändhattar. Den går relativt ojämnt på tomgången och vid fullgaskörning. Vilka stift är det som det SKA vara? har hittat lite olika svar, BR9ECS-5 | BR9ECS | BR9EYA, de sistnämna satt i sedan förre ägaren...

Ifall detta inte hjälper, vad är felet? :hmmmm:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Tändhatten gnistrar som snön på vägen!

Byt tändhatt till att börja med minst. Sen enligt NGK ska du köra med BR9ECS-5 men jag skulle satt dit BR9EYA. Det finns dom som är så snobbiga att dom kör med BR9EIX också. :)

Men prova byt tändhatt och återkom med resultat.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
BR9ECS-5 = stiften är inställt på 0.5mm <--- då slipper man ställa in stiften :) för dom flesta ska ha 0.45-0.55mm gap på stiften
BR9ECS = oftast 0.7mm


hmm... har en fråga om det du skriver att man ska använda BR9EYA.... jag har hört av en skoterverkstad att man skulle inte använda dessa stift för dom va inte bra men kommer inte ihåg varför eller om det va till vissa skotrar... kanske är någon fler som hört det???