Enduro 700-01. sotar igen på tomgång

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Var och testkörde min skoter igår och när jag stod på tomgången så sotar den igen. Och då undrar jag vad är de för orginalmunstycken? för jag gissar att förra ägaren har bytt då han enbart körde i Hemavan och jag kör i Piteå(kusten).

Någon som vet vad det är för orginalmunstycken?:hmmmm:
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Var och testkörde min skoter igår och när jag stod på tomgången så sotar den igen. Och då undrar jag vad är de för orginalmunstycken? för jag gissar att förra ägaren har bytt då han enbart körde i Hemavan och jag kör i Piteå(kusten).

Någon som vet vad det är för orginalmunstycken?:hmmmm:
Jag har 520 / 17,5 tror det är orginal!

MVH / Andreas
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Jag har 520 / 17,5 tror det är orginal!

MVH / Andreas

okej! tackar!

Ska fara och titta på de någon dag framöver. Pricken över I:et var att när skotern strejka första gången så knäckte jag till foten.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
okej! tackar!

Ska fara och titta på de någon dag framöver. Pricken över I:et var att när skotern strejka första gången så knäckte jag till foten.

Ja gör så och skriv sen vad du hade! Nyfiken! Ajfan! Hoppas foten repar sig så du kan ut och åka igen då!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kastar in liknande fråga om det är okej, varför har många lynxar (inklusive min) fenomenet att hålla hög tomgång sen sjunka om man duttar på choken men stiger snart igen ?? Vet att det är vanligt men hittar ingen riktigt åtgärd på problemet !?
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Kastar in liknande fråga om det är okej, varför har många lynxar (inklusive min) fenomenet att hålla hög tomgång sen sjunka om man duttar på choken men stiger snart igen ?? Vet att det är vanligt men hittar ingen riktigt åtgärd på problemet !?

Jadu varför? jag har inte det exakta svaret, men hört nått om flatside syndromet eller liknande, vet inte alls vad det är. Så det kan någon annan förklara :)

Men därimot kan jag säga att när jag köpte min enduro 700 så hade jag precis detta fel! Och 28 mil senare nöp den på ena cylindern. Felet granskades och visades vara sluta insugsgummin. Alltså den drog luft där vilket resulterade i fel blandning, vilket också resulterade i hög tomgång.

Enligt min mekaniker så är det väldigt dåligt om du till ex är ute och åker och stannar och sen dödar maskinen när den har hög tomgång, han påstod att det var väldigt skadligt för boxen vad den nu heter.

Och nu när min pärla är helt ny renoverad med allt! Så har den perfekt tomgång, är jag ute och åker så och stannar så går tomgången ner till ca 1800 varv vilket den ska göra enligt instruktionsboken. Jag behöver inte gasa ner den i varv.

Min åsikt om det där som det är för mig i alla fall.

MVH / Andreas
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
Ja gör så och skriv sen vad du hade! Nyfiken! Ajfan! Hoppas foten repar sig så du kan ut och åka igen då!

Jag har 520/17,5 och 2.0! Tyvärr så vet jag inte vad felet är då det verkar som att munstyckena är orginal. Finns det någon annanstans man kan ändra om den ska ha mer/mindre bensin? :hmmmm: