rc 440 1tar in snö i filter,2fler frågot tillagda

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Hej, jag har en lynx rc 440 -05 med re kåpor, när jag är ute och kör och snön är så mjuk och fin som den är nu så tar den in ganska mycket snö och filtret blir
blött och den blöddrar, när skotern köptes så satt inte tratten på som ni ser på bilden, blev en bra förändring med tratten men inte tillräckligt, hade först en nylonstrumpa också men den drog åt sig massa vatten bara så tog bort den då gick den ganska bra, men kan man göra något annat än det jag gjort nu?
-satt på en tratt
-tejpat igen intagen innanför huven

men är det bra att sätta igen dom? den får inte för lite luft då eller så? eller blir varm, nå hur har ni gjort på era maskiner för att slippa snö runt filter? MVH




fortsätter i samma tråd, kan medela att han hade tejpat igen intagen som är mot tanken så ska fixa något som håller snön borta och avtäcka dom så man får in luft där när det andra har snöat igen,

MEN nu har jag bara några små funderingar nu när jag har plockart bort lite grejor,
1- vad är den lilla behållaren på bilden? den sitter brevid kylarvätske behållare,
2-någon som har nån ide om vad dom här två "viplersna" (eller vad man nu kallar det) är till? båda har tre steg. tänkte att dom kunde vara till hand/tum värmaren men märkte då inget när jag bytte läge på dom idag under turen, det är för övrigt framdraget kablar till hand/tum värmare men dom ger ingen värme...
3-är det något annat som jag borde kolla nu när jag har det så pass öppet runt motorn?



 
Last edited:

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

Har samma problem jag, vet inte riktigt vad man ska ta sig till... :( kör en rave 440 -07
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

ja precis köp en polaris ;) men ska de inte sitta ett till luftfilet ovanför variatorskyddet mot kåpan? kompisen hade de på sin 07a. Men testa att täta så mycket som möjligt så att de inte forsar in allt för mycket snö.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

Köp en Polaris så ordnar allt sig :cheesy:
HAHA det märkte i ju idag:)
ja precis köp en polaris ;) men ska de inte sitta ett till luftfilet ovanför variatorskyddet mot kåpan? kompisen hade de på sin 07a. Men testa att täta så mycket som möjligt så att de inte forsar in allt för mycket snö.
´hmm jag vet faktiskt inte:eek: jo men jag vet inte om det kanske täcks igen för mycket då?
själv skulle jag försökt och ändra insuget så de suger typ åvanför motorn och mot styret, om ni fattar
vet itne om det hade hjälpt? dock kan det vara så att det hade hjälp

Har samma problem jag, vet inte riktigt vad man ska ta sig till... kör en rave 440 -07

hur ser det ut på din? innan filtret typ?
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

jo de finns de nog risk för, men de e bara att testa sig fram. ska själv ta strumpbyxor på min maskin å se om de kommer in lika mycket snö då.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

jo de finns de nog risk för, men de e bara att testa sig fram. ska själv ta strumpbyxor på min maskin å se om de kommer in lika mycket snö då.
jo funderar på att istället för att sätta igen alla hål med silvertejp så kanske man ska ta nylonstrumpa eller något tyg, kommer ju in lite luft då iaf, men bör hålla snö utanför:)
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

du skulle ha haft nått typ av spisfläktsfilter.. eller varför inte ta ett sånt dära skumfilter som ligger runt datordelar som man får då man beställer tex ett moderkort,...
 

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

hur ser det ut på din? innan filtret typ?[/quote]

Bakom de yttersta filtret är det en "tratt" som skickar vidare luften till en luftburk som sedan skickar vidare luften in i själva luftburken.. :)
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

Köp en bit mesh (stavning) tyg och stoppa över och tejpa fast den längst ut dära. Då kommer det garanterat inte in snö och det drar inte till sig snö lätt heller.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

Köp en bit mesh (stavning) tyg och stoppa över och tejpa fast den längst ut dära. Då kommer det garanterat inte in snö och det drar inte till sig snö lätt heller.
jo har funderat på att sätta mesh där ist, men mesh sak tydligen inte släppa in vatten, men suger det åt sig något vatten?
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Sv: rc 440 tar in snö i filter, hur slippa?

mesh släpper inte genom vatten. snopro 600an har ju mesh på luftburken och luftburken är ju själva noskonen det har då inte kommit in vatten på dom iaf.
 

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
den lilla behållaren går till smörjning, du ska se till att använda samma olja i den som i tanken :)