Är Lynx -05 så dålig som vissa säger?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Priserna har sjunkit rejält på Lynx -05 nu, varav de börjar bli rätt intressanta.

Fråga är om det är såpass kass som vissa säger? Taskig framvagn och klent chassie är två av de starkaste argumentet som presenteras för att avråda ett köp. Frågan är hur dålig dom är? Eller är de ens dåliga ,eller bara sämre än nyare modeller?

Hur står sig en Revo -05 jämfört med en Rev -03/-04?

Enduro Sport och Enduro SDI är jag främst intresserad utav, men givetvis så skulle en RC vara det ultimata, men dessa är svåra att hitta för 40-45 i ett vettigt skick.


Tacksam för lite nya infallsvinklar och tips angående Lynx R-evo.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Jag är då helnöjd med min maskin. Inte känt av någon svaghet i chassit etc. Motorn går väldigt fint och den är riktigt pigg om man slänger på ett variatorkitt.
Läste att dom kan ha en tendens att spricka längst bak i tunneln om man reser mycket. Men vet inte, min är då sprickfri och jag tycker de är en väldigt rolig skoter
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
alla jag vet har vart nöjda med maskinerna..dock så felet på dagens människor är att dom jämrför dessa maskiner med tex RE 600- Xrs 600 - IQ RR 600.. dessa tre maskiner jag tog upp är ju en slags replika av racemodeller..eller att dem har en del förstärkningar samt andra options som en racemaskin har..
därför blir den styvare i chassi osv..

har sett att många bytt ut framvagnarna mot -06ans vagn när man kikar på racemodellerna..så nån svaghet tror ja de finns dära..kan vara att bussningar och sånt slits fort osv..de kan ja inte svara på tyvär..men nog tror ja dom är helt OK:)..

dooock ska du veta att du kommer nog inte få nå roligare med en sån är vad du har med din nuvarande leksak;)
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
alla jag vet har vart nöjda med maskinerna..dock så felet på dagens människor är att dom jämrför dessa maskiner med tex RE 600- Xrs 600 - IQ RR 600.. dessa tre maskiner jag tog upp är ju en slags replika av racemodeller..eller att dem har en del förstärkningar samt andra options som en racemaskin har..
därför blir den styvare i chassi osv..

har sett att många bytt ut framvagnarna mot -06ans vagn när man kikar på racemodellerna..så nån svaghet tror ja de finns dära..kan vara att bussningar och sånt slits fort osv..de kan ja inte svara på tyvär..men nog tror ja dom är helt OK:)..

dooock ska du veta att du kommer nog inte få nå roligare med en sån är vad du har med din nuvarande leksak;)
Jag tror att dom nyare har en annan geometri i framvagnen.
Jag har då inte haft några problem med bussningar på 620 mil, dom är dock i plast men så länge man fettar in en gång per säsong så går det bra.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
Jag har tuktat min så mkt jag orkat efter leden och jag väger nästan hundra kilo och visst har vissa saker inte riktigt hållt måttet... men å andra sidan vet jag inte om det beror på otur lr kass konstruktion? jag skulle gissa lite både och?
Om du är tung (90+) så är iaf Enduro Sporten för klent utrustad med dämpare! Bakre fjädern är för vek så den viker sig lite för mkt vi gaspådrag , visst är det fint med skidres men inte så mkt! :D

Framvagnen har funkat hur bra som helst , men å andra sidan har jag inte o jämföra med!
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Min har gått 1400mil och har tuktat den överallt ingenting har gått sönder.
Jag kan säga att det är en prisvärd maskin men man bör chimsa dämparna i boggien och ett v-kit är inte heller fel.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag är nöjd med min Enduro 600 sdi -05.

Går kanonfint efter leden, har schimsat dämparna hårdare (väger 100+) och ju hårdare man kör ju bättre flyter den på leden!

Blir det däremot pudersnö så får man jobba, den är betydligt bättre än äldre korta ski-doo Lynx men det känns att det är en kort maskin :)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Dålig som vissa säger... jaa det beror nog på det som pro_fxr sa tidigare! Att man jämför den med dagens crossmaskiner, för en sådan maskin är det inte.

Även jag är grymt nöjd med min, fantastiskt underhållande att köra :) Paddlar på bra med 44 matta i pudret, fråga bara mrballz på forumet ;)
Väger ca. 90 kg och tycker fjädringen funkar kanon, men man får schimsa boggiedämparna lite hårdare.. mjuka orginal.

Min har haft -06ans framvagn sen ny, så jag vet inte hur -05ans är. Men mitt råd är väl egentligen att prova köra en, tror knappast du blir besviken. Och som du redan kommit fram till så ligger dom i helt rätt prisklass -mycket skoter för pengarna!

JAG hade valt min nuvarande Rave framför proxr chassiet helt klart.
Kolla min pixbox för lite inspiration ;)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Verkar ju som att de fått oförtjänt mycket skit dessa 05'or.

Hur står de sig jämfört med Rev runt -04?
Förmodligen faller valet på en Enduro Sport, eller SDI, men hittar jag en RC för rätt slant så tvekar jag såklart inte :)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Reven har bättre körställning än 05:ans rave. Den känns mer som en sittanerskoter, de nådde inte ända fram på nollfemmorna. RC:n är mer framflyttad, även om du inte kommer lika långt fram som på rev där heller.
Det stämmer som alla skrivit att dämparna var totalt off i schimsningen original, gäller även framvagnen faktiskt... jag bytte även fjäder bak i boggin till en hårdare.

Annars är det en fantastiskt underhållande maskin som du kan åka på rullen så länge du vill med, den är lätthanterlig, klarar skapligt djup snö, drar lite bensin. En nerdrevning rekommenderas, du behöver inte montera variatorkit om du drevar ner ett par kugg. Sparar remmen.

Jag har haft både en 05 och 06 så jag vet....
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Reven har bättre körställning än 05:ans rave. Den känns mer som en sittanerskoter, de nådde inte ända fram på nollfemmorna. RC:n är mer framflyttad, även om du inte kommer lika långt fram som på rev där heller.
Det stämmer som alla skrivit att dämparna var totalt off i schimsningen original, gäller även framvagnen faktiskt... jag bytte även fjäder bak i boggin till en hårdare.

Annars är det en fantastiskt underhållande maskin som du kan åka på rullen så länge du vill med, den är lätthanterlig, klarar skapligt djup snö, drar lite bensin. En nerdrevning rekommenderas, du behöver inte montera variatorkit om du drevar ner ett par kugg. Sparar remmen.

Jag har haft både en 05 och 06 så jag vet....
Tycker då faktiskt att körställningen är skönare på Enduron än på en Rev.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Antar att körställningen är en ren smaksak..

Ska sticka iväg en sväng imorgon och känna lite på nån Revo, och se hur det känns.
De flesta bör ju ha bytt framvagn på servicebulletin samt schimsat om dämparna vid det här laget, skotrarna är ju trots allt snart 5 år gamla...

Sen måste jag säga att dynan på 05 inte är den vackraste som Lynx uppbringat.
Någon som vet om en dyna från 06, RC eller RE passar utan större modifikation?
Behöver man även byta tank isf?
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Har du bara tagit bort bakluckan? :)
Nä, Har sågat om plasten som sitter bakom stora facket, den som täcker över kylarn. Blev riktigt bra, kan kolla om jag kan ta lite bättre bilder imorrn om det inte är så förbannat kallt :becky:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Såg helt okej ut faktiskt.
Dock gillar jag 06ans, RC och RE'ns dynor bättre :)


Men jag ser fram emot fler bilder på din Tysken, samt fler svar i tråden :)