lynx adventure

degen

Medlem
27 mar 2008
10
0
1
kalix
Hej ! har köpt en lynx Adventure 550 som endast gått 30 mil. Går endast på choken direkt jag tar bort choken stannar den och så kan det ibland bli en knall, har någon en fundering vad det kan vara så hör gärna av er.:hmmmm:
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Formodligen så har väl inte bränslet stabiliserats med följd att du har då gammalt bränsle med följd att lågfartsmunstycken har blivit igensatta, byt ut och töm tank, fyll på med nytt bränsle så har nog ditt problem löst sig.

Köp bränslestabilisering och fyll sista svängen du kör för säsongen hädanefter.:)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Köp bränslestabilisering och fyll sista svängen du kör för säsongen hädanefter.:)
Eller betydlig billigare än stabilisator det går lika bra att toppfylla så bränslet du har kvar i tanken har minsta möjliga area mot mot luften, toppfyll igen en gång under sommaren.
Innan första start töm tanken fullständigt, spill den gamla soppan i bilen, fyll nytt fräschbränsle, kör någon timme och byt sedan bränslefilter.
Sen är det bara åka resten av säsongen.

Etanolinblandningen är ett j....ns påfund
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Eller betydlig billigare än stabilisator det går lika bra att toppfylla så bränslet du har kvar i tanken har minsta möjliga area mot mot luften, toppfyll igen en gång under sommaren.
Innan första start töm tanken fullständigt, spill den gamla soppan i bilen, fyll nytt fräschbränsle, kör någon timme och byt sedan bränslefilter.
Sen är det bara åka resten av säsongen.

Etanolinblandningen är ett j....ns påfund
Har man inte råd med 75:- för stabilisering som räcker til ca 75Liter bränsle, kan man ju strunta i skoterkörning överhuvudtaget eller?????
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
75:- är billigt istället för besväret att tömma bränsle....men jag har aldrig haft problem med att bränslet finns kvar över sommaren. Men jag brukar starta upp skotern någon/några gångger vaje månad även under sommaren.

Men till problemet...kör på choken ett tag du(till bensinmacken) tanka fullt...är det bränslerelaterat borde problemet försvinna inom några minuter.

(Men inte har vi så dålig kvalitet på bränslet i sverige att det inte håller någon månad?)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Säkert gammal soppa som är problemet.

Man kan köpa en 5-litersdunk med akrylatsoppa som man slår i då man ställer bort den. Först tömmer man tanken på vanlig soppa, sen i med akrylatsoppa och kör den ett tag så att förgasarna också får ny soppa.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har man inte råd med 75:- för stabilisering som räcker til ca 75Liter bränsle, kan man ju strunta i skoterkörning överhuvudtaget eller?????
Är ju inte frågan om pengarna utan om vi, utan att ifrågasätta det skall gå på alla dessa onödiga "nödvändigheter" som den sk marknaden försöker prångla på oss, sedan det bästa av allt är att inte göda staten med 15 :- utav dessa 75.
Jag menar snart kan man ju inte köra skoter utan XXXX ställ, XXX hjälm, XY goggles och YX skoterskor om man skulle tro på marknaden.

Har vi ingen kritik eller egen uppfattning att komma med så ser ju snart garaget ut som en "tonårsfj.....as" sminkskåp, du vet de där som för att tvätta håret måste ha 18 schampoflaskor och 24 balsamflaskor bara för att det står i veckorevyn(LOL).

Sedan är det en annan sak att vi i takt med högre och högre etanolinblandning och iom det mera andra tillsatser kommer att behöva stabilisera bränslet inom ett antal år men vi är inte där ännu då man inte klarar detta med bibehållen vinterfunktion och det går ju lika bra med alkylat som sagt.
Dock så litet körning med alkylat som möjligt om man inte har för avsikt att köra på det fullt ut då det städar sotavlagringar mm rätt så bra o de kan ju vara braha i äldre motorer.
Egen erfarenhet de sista åren är att kompisar som kör på 95 ofta får problem nu i början på säsongen med frysning och andra konstiga fel, själv kör jag enbart 98 och förvarar, startar upp enligt tidigare inlägg utan några som helst problem.
Om det är tillfälligheter eller om 95 är mer instabil än 98 törs jag inte svara på (inte heller Shell, OKQ8, Preem eller Statoil behagade svara på detta vid en förfrågan förra våren) men de vill ju heller inte medge de problem de har med modern "vinterdiesel" då det är kallare än -30 C.
Bevare oss väl för Etanolinblandningar på 10-15 % i alla fall menn det kommer väl så småningom.

Gammskotran körs för övrigt helt på alkylat sedan många år (10-15 h per år) , enda åtgärd vart honing och os ringar, sedan kan de ställas över sommaren med en skvätt i tanken och går lika bra år efter år utan vare sig filterbyten eller stabiliseringsåtgärder.

För övrigt tvättar en riktig karl håret med grön såpa, som balsam en skvätt guiness 2 ggr per år i bastun:becky:
 
Last edited:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
För övrigt tvättar en riktig karl håret med grön såpa, som balsam en skvätt guiness 2 ggr per år i bastun:becky:
Jag är ganska övertygad om att det är mer skatt på ölen än bränsletillsatsen.....så är det nån som göder staten är det du:becky: så det tackar vi för. Men det pratas ofta om gammalt bränsle, hur länge håller bränsle innan det blir gammalt.....eller är det bara så att det blir avlagringar eller nå i förgasaren?...i så fall förstår jag inte varför man ska byta allt man har i tanken.......kan inte tänka mig att 20 liter bränsle blir dåligt på ett halvår.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
kan inte tänka mig att 20 liter bränsle blir dåligt på ett halvår.
Jag kan garantera att det blir det.

Tankade 10-15 liter 95-soppa i vattenskotern i höstas innan jag ställde undan den, och fanskapet gick inte starta på våren. Fyllde upp med 98, dvs 40 liter till, och då startade den efter ett bra tag...

Farsan "lagar" ett antal gräsklippare, röjsågar, motorsågar varje vår i byn där han bor. Mästermekanikern, med en färsk bränsledunk i näven...

Man måste oftast rengöra förgasarna, då det blir små geggiga kulor som fälls ut av bränslet (ej att förväxla med vatten). Ser ut som 1 mm stora runda luftbubblor i botten av flottörhuset. Men det är inte luft, ej heller vatten... Dessutom tappar man oktan.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag är ganska övertygad om att det är mer skatt på ölen än bränsletillsatsen
Yes troligen men då en back köpt på Finlandsfärjan räcker ett år så hamnar inte skatten direkt i Svedala i alla fall, sedan betraktar jag momsen som en skatt också, vi jobbar ju 8 månader för att betala statens pålagor åt olika håll, sedan får vi på nåder behålla intäkterna de sista 4 månaderna.

kan inte tänka mig att 20 liter bränsle blir dåligt på ett halvår.
Det blir det, beror också på hur man förvarar det eller skotern, jämn temp i ett varmgarage över sommaren eller ute i kåpsläpet där det kan bli 60-70 C en varm sommardag med efterföljande kondensutfällning på natten är stor skillnad.
Ännu så länge har vi bara sett början på dessa bränsleproblem, i Nordamerika där inblandningar på upp till 15% börjar komma och dessutom kan det skilja mellan olika delstater så gör "mästermekanikern" med färskt bränsle i näven underverk också.

Avseende kvalité och bränslevärden osv tror jag det fanns några trådar i våras och som sagt, trots påstötning ville inte bränslebolagen då ge ut några fakta på förfrågan.