bekymmer med mattan, enduro -03

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Bytte slides för dom var klappslut, och meckade ihop boggin, spände mattan "lagom" (2kg på mattan o ca 2cm fritt hängande matta). For iväg o körde, o den kuggar över som f-n, nu har ja spänt mattan i omgångar o ska den inte kugga så har ja INGET spel mellan matta/slides när ja hissat upp den, spänd som en fiolsträng tammef-n :huh:

Börjar begripa varför slidesen var så färdiga... Föregående ägare hade bytt till en 38:as matta från en -08 lynx, hade dom 2,52 delning lr 2,86 (lr hur de nu är)?
Tänkte om det är fel matta mot originaldrivhjulen på min skoter?

Är det bara knata till skoternasaren o köpa non-slip? :hmmmm:

Vidare tycker jag att det börjat dra mkt soppa, vilket kanske kan härledas till hårt spänd matta...?
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
då är det väl bara att bita i det sura o köpa nonslip då...
Går man på 8 eller 9 kuggar, är väl 9 original ? lite sugen på att dreva ner när man lika ska byta...

köpte maskinen i våras å det blev bara 10-20 mil så ja kände inte på mattan lr mätte soppaförbrukning nåt...
Nu drar maskinfulingen 3.5/mil blandad körning, o även om det är en del lössnökörning så håller ja inte stålet precis överallt, kanske dags att kika över förgaseriet också :hmmmm:
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Du är säker på att de är mattan som kuggar över? Även kedjan kan ju kugga över om den är för slak.

Du har 9kugg på original drivhjulen. Jag hade stoppat dit 9kugg igen så hastighetsmätare osv stämmer. Plus att dessa drivhjul är billigast.

Ta upp RAVE portarna och rengör dom, börjar dom kärva så kan de börja dra mer soppa.
 

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
Kan ju vara så att drivhjulen är nötta så det är därför du få spänna som f-n..
har haft så på en av mina skotrar men tryck dit non-slip å kolla kedjan, enkelt å bra :)
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
det visade sig vara ett tämligen självförvållat problem.... :argh:
bakre dämparen sitter i ett länkage som (tydligen) går vända uppåt eller neråt (lite knepit att förklara utan bild) på den nedre delen, och undertecknad knåpade isär den delen för att svetsa en spricka, och petade ihop boggin med länkaget åt fel håll, vilket gick utmärkt frånsett att boggin såg lite högre ut. Däremot fungerade inte fjädringen som den skulle, och antagligen hade mattan rätt spänning i utfjädrat läge, men blev för lös när boggin fjädrade ihop.... vände på länkaget, fick lite lägre markfrigång, men problemt med överkuggning försvann direkt... :embarrest:

man lär sig nåt nytt varje dag säger dom ju.....