Lynx enduro 600 sp-01 Bränslepumps problem.

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Jag var ute och körde idag och så bara dog min skoter.
Jag provade det vanliga som kolla gnista osv och det såg bra ut fast stiften var snustorra och den gick på startgas.
Då var det konstaterat att den inte fick bränsle.
När jag hade dragit hem skotern märkte jag att det sprutade bensin från bränslepumpen när man drog igång den på startgas.
Då lossade jag på förgasare osv för att komma åt pumpen och sen rengjorde jag den och kollade packningar, slangar mm.
När jag senare hade plockat ihop allt igen så startade motorn fast gick bara en kort stund med choken på fullt och sen dog den igen. Startade den på startgas och så såg jag att det var det samma fel igen. :eviltongue:

Det läker från ett litet (Överflödningshål?) i den vita plastbrickan som sitter mitt i pumpen.

Är det någon som har en susning om vad felet kan vara ? :unsure:
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
Tjenare, kan jag få låna tråden en sväng, ditt problem med skotern påminner om mitt. har likadan skoter som du, en 600sp -01, och låter nästan som mitt problem, men jag har itne listat ut än vad felet är, är inte så kunnig på skoter, men har du fått till ditt problem på skotern, så vad har du gjort? tacksam för svar. mvh dennis
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Nej jag har inte fixat mitt problem än :wacko: Nu ska jag täppa till hålet och om inte det fungerar köper jag en reparations sats, alt en ny pump. :eek:h:
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Har du kollat så det är fri passage från pumpen till förgasarna?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har tyvärr ingen idé till ditt problem, men ett tips är att inte köra motorn på startgas.
Det sliter fruktansvärt på cylinder/kolv då startgas absolut inte smörjer ett dugg, värre än att köra på ren bensin. Som sandpapper i cylinder påstår vissa :eek:

Spill istället i en skvätt bensin helst oljeblandad i cylinder eller ta bort trottlarna och spill i lite :)
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Ja det är helt fritt där. Blåser man i slangen så kommer det bensin upp till trotteln.
Det är lugnt, jag kör bara i en eller 2 sekunder på startgas:cheesy:
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det kan vara risk för att membranen är trasiga om det läcker från det lilla hålet i pumpen.
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Det spelar ingen roll längre. Bytte till en annan pump idag och nu funkar allt som det ska igen.:biggrin1: Tack för alla svar :becky: