Problem lynx 5900 fce-01

Smooth

Medlem
23 sept 2009
24
0
1
Kvissleby
Hej!
Farsan har lite problem med sin skoter... fått en väldigt vag beskrivning på problemet men jag tänkte posta här och se vad ni har förslag (skotern står 20 mil bort så det är inte bara att åka) den går ett tag på tomgång sen när man ska åka så dör den. Tar man bort stiften så är dom alldeles blöt och sotiga. Mer har jag inte fått som beskrivning. Har köpt nya stift som ska i när jag åker upp.
MVH Mattias
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Byt till helt fräscht bränsle och rengör förgasarna ordentligt så ska det gå som tåget sedan
 

Smooth

Medlem
23 sept 2009
24
0
1
Kvissleby
det är ju det som är lite underligt med eftersom att den var tom och blev tankad.... samt att den går på tomgång men inte när man gasar lite.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Något som byggt bo i luftburken? eller hur är det med förgasargummina?

De mesta underligheterna såhär i början på säsongen då det dessutom är kallt och gör motorerna extra kinkiga beror på gammalt bränsle och igenkorkade förgasare, ex att flottörhuset öppnar fullt och kväver.
Har den stått med tom tank över sommaren så ännu värre, då hittar du säkert en hel del "vitt pulver" när du öppnar förgasarna för rengöring.

Och tanka alltid 98, själv sommarförvarar jag med toppfylld tank dvs minsta möjliga yta mot luften.
Sedan finns det givetvis även bränslestabilisator osv