Rave 800 varvar inte ur!

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Hej!

Min skoter har blivit allmänt slö och orkar inte varva ur som den ska. Varvar kanske 7000 i lössnö när jag trycker fullt.

Såhär går den [ame]http://www.youtube.com/watch?v=kodUN3Y0Bxo[/ame]
Först är jag på en väg, sen i slutet åker jag ut i snön.

Förgasarna är rengjorda 3-4 gånger. Stiften är bytta 2-3 gånger.

Den går inte som den ska på båda cylindrarna.

Tar jag av tändhatten från höger cylider dör skotern. Tar jag av den från vänster så fortsätter den gå.

Någonting är galet med vänster cylinder.

Det är ingenting med variatorerna. Plockade bort massa vikt från primären och den varvar likadant endå. Motorn går kasst.

Kompen är lika på bägge cylindrar.

Vad kan det vara?
 

frippes

Aktiv medlem
28 nov 2009
58
0
1
hammarstrand
har du kollat så inte packboxen har hoppat ur och ligger lös på vevaxeln mellan variatorn och motorn, annars är reed ventilerna ett tips
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Nej, inga lösa packboxar. Reedsen har gått 25 mil (boyesen).

Har gått loss med startgasen och den ger inga reaktioner någonstans.

Skotern har tinat av i varmgarage.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Äh skotern har inge motorfel... renovera dina variatorer.. nya fjädrar i båda å glidklackar i sekundären... kostnad ca 500 kr

/F
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Nyss renoverat dem, och monterat Cudney Racing variatorkitt.

Och skotern går bra ibland, så det kan inte vara variatorerna.

Kompen är lika på bägge cylindrarna, över 9kg.

Hopplöst fall. Jag går i tankarna om att tändspolen kanske håller på geupp.

När den går som den ska så skjuter den upp till 8000rpm på nolltid, och stannar där. Ni ser ju i filmen hur trög skotern är, precis som att köra med lite broms.
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
håller med fredrik, ser defentivt ut som om den inte "orkar" varva ur.. du har inte viktat den för tungt?? eller sekundären kärvar? är den tungt viktad eller sekundären trögar orkar den varva ut på packad led och väg men inte när det blir lite löst. hitta en donator maskin av nån kompis o testa hans/hennes variatorer för att vara säker.
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Skoter går som sagt bra ibland, idag gick den bra när jag böt stift.
5-10minuter senare gick den skit igen. I med nya stift, och den går bra igen, sen skit efter några minuter.

Jag tror på DPMen eller statorn.

Kollade veven idag, den verkar rak.

Jag har som sagt tagit bort all vikt ur mina justerbara viktpinnar och ställt ramperna på 6an, varvar bara 7k i snön endå.

Sekundären är ju lätt att kastbyta så jag får prova det sen. Imorgon far jag till norge å jobbar igen så då får skotern stå i 12 dagar.

Mer tips!:becky:

EDIT:

Har mailat Bill Cudney om detta. En till person med lika skoter har samma problem som mig med sitt CR kit. Får se om det kommer fram något
 
Last edited:

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Jag tror jag börjar få ordning på den nu.
Alla fel som va på skotern:

Vänster förgasare flödade, och höger va skitig helt enkelt. Fixat.
DPM slangarna läkte i nipplarna pga stenhårda slangar. Därav olika färg på stiften. La ner DPMen i en hink vatten och blåste och kollade vart bubblorna kom. Kändes som den va helt tät när jag provade den utan vatten. Nya slangar och det är tätt.
Sedan låg förspänningen på min sekundär för lågt. Pratade med Bill Cudney och han sa att den skulle ligga på runt 11-12 kg. Jag hade 8-9kg.

Antagligen gick skotern aldeles för tungt så stiften gav upp av värmeslag och skotern gick sämre igen. Samt att dpmen kanske inte orkade hålla trycket uppe så den fick för lite soppa också, så den blev ännu hetare.

Sedan hade jag spännt framdämparen i boggien utan att justera mattspänningen, den var stenhårt spännd. Gick tungt därför också.

Nu är jag på väg till Norge och ska jobba i 2 veckor, jag tror att min skoter kommer gå bra nu. Testade aldrig innan jag for. Hade tagit för hårt på mig och veta att den fortfarande gick dåligt.

Vi väntar med spänning!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hade tagit för hårt på mig och veta att den fortfarande gick dåligt.
Haha precis så är jag också!

Jag kan sitta och må illa över att provstarta en nyrenoverad motor bara för att jag vet hur skit jag mår om den inte går som den ska :)