växellådsolja 3900 Syncro -88

grop

Välkänd medlem
Har precis varit och köpt mej en Lynx 3900 Syncro -88.

Och som vanligt så vill man ju se över den innan man kör igång. Men jag fattar varken hur hög nivån ska vara eller vad det ska vara för olja. När man öppnar påfyllninglocket så ser man ju inte djupt ner och jag ser heller ingen olja. Ska den vara fylld hela vägen upp eller vad är det som är tänkt?

Vad bör jag ha för olja? Kan man ta vad v-låde olja som helst i stort sett eller måste det vara någon speciell?

Skickar med en bild också.

 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag har då kört med 80w90 olja i dom flesta skotrar ja haft..oavsett back eller inte.. de ska ju som bara smörja..de som är att oljerna ska klara påfrestning och värme/kyla bra osv..därför valde ja 80w90 då vi har likadan olja i våra lastmaskiner på jobbet.och smörjer de en maskins diffar samt hubbar.som ska driva 70-80ton frammåt/bakåt så borde de ju klara av å smörja en stackars kedja som sitter i skotern:)..

samt att yamaha sätter liknande olja i sina..

du har väl en påfyllningsplugg på huset.samt en avtappningsplugg? sen har du en nivåsticka?:) den brukar sitta framför huset.
 

grop

Välkänd medlem
du har väl en påfyllningsplugg på huset.samt en avtappningsplugg? sen har du en nivåsticka?:) den brukar sitta framför huset.

Har påfyllning och avtappningsplugg. Men ingen sticka! Har sett att det ser ut som om det ska kunna sitta en sticka i pluggen men när man kollar ner i plugghålet så är det stopp där för diverse prylar. Har försökt att stoppa ner en smal och lång mejsel men inte lyckats.:hmmmm2:

Hur f-n ska man kunna ha koll på oljan då? Står både på finska och svenska att man ska kolla nivån en gång i veckan!:shocked:

Tack annars för snabba svar! :thumb:
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
80w90 funkar fint att ha i kedjehuset! du kan köra på nästan all olja så länge det är en olja som inte skummar!:)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är en liten skruv med aluminiumbricka. Nivåskruven är placerad på utsidan av växellådan i höjd med drivaxeln. 10mm hylsa med spärrskaft användes för löstagning. Bild finns på sidan 36 i den här pdf-manualen http://manuals.zone-c.org/Lynx-Skido...anual/1991.pdf Det är möjligt att du får ta bort bromsskivan för att komma åt bättre.
Helsyntetisk växellådsolja av hypoidtyp 75w-90 gl5. 0,5 Liter.
Bilden på lådan:
 
Last edited: