Balatarem går av hela tiden

_Victoor

Aktiv medlem
23 jan 2006
78
0
6
33
Malmberget
På min Lynx ranger mountain -03 så har jag vart med om 4 balatremmar som varit utav, på ca 15 mil!!

Nog för att första var redan utav när jag köpte den. Den andra gick av emellan 0-10 mil. 3e och 4e gick av idag. Körde ca 1-2mil sen kolla jag och då var den av, åkte hem och byggde ihop en ny, efter ca 3 km!!, ser jag att den är av igen! Så gav upp och körde iaf!

Men varför går den av hela tiden så snabbt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har du dubbla remmar eller enkel?
Hade tidigare problem med balataremmarna på expertboggien och det blir svindyrt när dom går av :(
Men nu har jag remmar som håller... kan ta en bild på hur dom är dragna för maximal styrka.
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
ta spännband! håller för mer än dom där skitsakerna, och sen så måste du se till så att dom inte slakar och gnider mot mattan, för då går dom diiirekt!
 

_Victoor

Aktiv medlem
23 jan 2006
78
0
6
33
Malmberget
Det är enbart enkel och en smal dessutom så den tål ju inte alls mycket men att den går av efter 3 km är ju ändå otroligt.

Jag har gjort egna hela tiden men kostar ändå 100kr/m och behöver 50cm.

Spännband ska jag ta ett test av nu. Gnida mot mattan kan den inte göra för den går som i ett spår vart den "vänder" på axeln ner till. Slakar gör den inte heller direkt, har dessutom prövat olika längder hela tiden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag kör nu med dubbla 50mm remmar och kör dom som dubbelt. går åt ca 70cm balatarem till varje sida.
Körde tidigare med dubbla 60mm men bara enkeldragning och dom höll inte.

Se denna blid hur det är monterat:


 

_Victoor

Aktiv medlem
23 jan 2006
78
0
6
33
Malmberget
De där såg ju kraftigt ut.! Jag har också dubbeldragning men de är ju i ändarna den går av, alltså vars den "vänder" på axlarna, där blir de ju bara enkeldragning. För ska jag lägga så jag har dubbel där vid axlarna så går de åt ca 1m. Men då blir de ju 6 lager vars jag bultar ihop, dessutom är ju inte remmen lång heller, kring 20cm när den är ihop satt.

Men de konstiga är, orginal som var av från början såg så klen ut, men de är ju meningen att den ska hålla? Alltså är de ju något som inte stämmer, de ska ju hålla, iaf mer än 3km.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Funderar på en liten sak kring balataremmar, ska man inte ha dom för att skona dämpare samt skidtryck ?

Isåfall varför ha den så lång att dämparen är helt ytdragen när boggien är avlastad ? Då fyller den ju ingen som helst funktion. Endast om kolven i dämparen rycks ur behållaren så åker inte skenorna genom mattan kanske men annars !?
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
victor, jag tror du har problemet att du inte har dom nog tight runt stången, så dom ligger och sliter där! har gått balataremmar för mig tidigare också och då var det så
 

_Victoor

Aktiv medlem
23 jan 2006
78
0
6
33
Malmberget
victor, jag tror du har problemet att du inte har dom nog tight runt stången, så dom ligger och sliter där! har gått balataremmar för mig tidigare också och då var det så
Okej, när du säger de så kan de ju vara så. Har inte alls tänkt på de men ska testa de.
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
för att kolvstången i dämparen inte ska slitas ut, då tar balataremmen fast före, men har ingen verkan för dom som slakar balataremmen för mycket!
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
En av anledningarna varför dom sitter där är väll för att man inte ska skicka boggieskenorna rätt genom mattan vid gaspådrag?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
En av anledningarna varför dom sitter där är väll för att man inte ska skicka boggieskenorna rätt genom mattan vid gaspådrag?
Kan dom ju ändå inte göra om nu inte dämparens kolvstång rycks ur.

Alltså för att remmarna nu ska skona dämpare och se till att skenorna inte åker ut genom mattan måste den vara så pass spänd att framdämparen inte kan fjädra ut riktigt annars tar ju dämparen stryck varje gång den dämpar ut fullt.

Som Asker's boggie, vet nu inte hur den funkar riktigt men skulle mina remmar vara sådär på min rcg boggie skulle jag lika gärna kunna vara utan. Har gjort min rem så den håller dämparen intryckt ca 5mm vid avlastning.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Om remmarna går av kan det väl lika gärna vara centerdämparen som är dålig, så den inte dämpar på returen? Blir ju en jäkla smäll när den slår ut isåfall.
 

_Victoor

Aktiv medlem
23 jan 2006
78
0
6
33
Malmberget
Om remmarna går av kan det väl lika gärna vara centerdämparen som är dålig, så den inte dämpar på returen? Blir ju en jäkla smäll när den slår ut isåfall.
De var också ett bra svar. Ska ta lös främre boggi dämparen då och ta en översyn.

De tips jag fått hittils ska då testas till ledigveckan men tar gärna emot fler tips. :)